آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

انگلیس: طالبان را به رسمیت نمی شناسیم اما باید تعامل کنیم/ آمریکا: ممکن است با طالبان همکاری کنیم



وزیر خارجه انگلیس،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
وزیرخارجه انگلیس گفته است که لندن طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما اذعان کرد که نیاز به تعامل با این گروه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، "دومینیک راب" وزیر امور خارجه انگلیس در یک کنفرانس مطبوعاتی در قطر گفت: اولویت انگلیس این است که در حال حاضر گذرنامه ایمن برای شهروندان بریتانیایی باقی مانده و افغانانی که با بریتانیا خارج از افغانستان کار کرده‌اند ، ایجاد کند.

 

وی گفت که انگلیس از آن افغان‌هایی که مایل به سفر به انگلیس هستند استقبال گرم خواهد کرد.

 

دومینیک راب در سفر خود به قطر با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی همتای قطری خود گفت وگو کرد. دو طرف در مورد راه‌های جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان ، حفظ ثبات منطقه‌ای و همچنین راه‌هایی برای اطمینان از اینکه طالبان به تعهدات خود در قبال دولت فراگیرتر عمل می کند و گروه‌های تروریستی را پناه نمی‌دهد ، گفتگو کردند.

 

بازگشایی فرودگاه کابل مهمترین موضوع در دستور کار مذاکرات پنجشنبه بود. 

 

وزیر خارجه قطر گفت که دوحه مذاکرات خود را با طالبان و همچنین ترکیه برای از سرگیری احتمالی پروازها از کابل آغاز کرده است.

 

وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که دوحه با جنبش "طالبان" و ترکیه جهت از سرگیری فعالیت فرودگاه بین المللی حامد کرزای در کابل، پایتخت افغانستان همکاری می‌کند.

 

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ، وزیر امور خارجه قطر در نشست خبری مشترک امروز (پنجشنبه) با دومینیک راب، همتای انگلیسی خود گفت که کشورش با ترکیه به منظور ارائه پشتیبانی فنی احتمالی برای راه اندازی فرودگاه کابل همکاری می‌کند.

 

وی توضیح داد: این موضوع را ارزیابی می‌کنیم که آیا پشتیبانی قطر در راه اندازی فرودگاه کمک خواهد کرد یا خیر.

 

آل ثانی با بیان اینکه تاریخ آغاز فعالیت مجدد فرودگاه هنوز مشخص نیست، خوش بینی دوحه را نسبت به توانایی خود در دستیابی به این هدف در اسرع وقت ابراز نمود.

 

در همین حال، شبکه قطری "الجزیره" امروز(پنجشنبه) به نقل از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان گفت که کادر فنی قطر در حال ارزیابی آسیب‌های وارد شده به این فرودگاه هستند و قصد دارند به زودی آن را به بهره برداری برسانند.

 

این مقام توضیح داد که برنامه هایی برای از سرگیری پروازهای داخلی از طریق فرودگاه کابل از فردا(جمعه) وجود دارد. در حالی که آغاز پروازهای خارجی به زمان نیاز دارد.

 

الجزیره به نقل از این مقام افغان گفت: ما از قطر در حمل و نقل هوایی کمک می‌خواهیم و آماده عقد توافقنامه های مشارکت هستیم.

 

این در حالی است که برخی منابع اعلام کردند، احتمال دارد پروازهای قطری به کابل از امروز (پنجشنبه) از سر گرفته شود.

 

***

 

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا: ممکن است با طالبان همکاری کنیم

مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در یک کنفرانس خبری مشترک با لوید آوستین وزیر دفاع این کشور به شرح مواضع نظامی آمریکا در برابر طالبان پرداخت و این امکان را رد نکرد که ایالات متحده در مبارزه با گروه‌های تروریستی مثل داعش در افغانستان با طالبان همکاری کند.

 

وی تصریح کرد: ارتش آمریکا در سه هفته گذشته برای هماهنگی عملیات خروج ۱۲۴ هزار نفر از فرودگاه کابل با فرماندهان طالبان در خارج از محوطه فرودگاه در تماس بوده و این خود نوعی همکاری است.

 

ژنرال میلی دیدارهای زیادی با فرماندهان طالبان داشته است؛ دو بار در سال گذشته و چندین بار در ماه دسامبر. وی رو در رو با آن ها گفت وگو کرده و در تلاش بوده تا جلوی حملات آنان به دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان را بگیرد. میلی و آوستین هردو در ۲۰ سال گذشته فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان بوده‌اند.

 

ژنرال مک‌کنزی فرمانده سنتکام (نیروهای آمریکا در منطقه) همکاری این کشور با طالبان در عملیات خروج را "بسیار کاربردی و خیلی شبیه یک معامله" دانسته و گفته این گروه به نیروهای امنیتی در فرودگاه کابل کمک کردند.

 

***

 

ترامپ: هیچ یک از تجهیزاتی که آمریکا به طالبان داد، غیرفعال نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا ، ویدئویی از برگزاری رژه نظامی طالبان در شهر قندهار در جنوب افغانستان به مناسبت پایان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به اشتراک گذاشت.

 

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک،این کلیپ کوتاه ، که روز پنجشنبه در صفحه تلگرام ترامپ منتشر شد ، نشان می دهد که خودروهای زرهی ساخت آمریکا ، بخشی از سخت افزارهای نظامی آمریکایی است که توسط طالبان پس از تصرف افغانستان در ۱۵ اوت تصرف شد. رئیس جمهور سابق آمریکا در پست پنجشنبه خود نوشت: هیچ یک از تجهیزاتی که ایالات متحده به طالبان داد ، غیرفعال نیست. دروغ است!"

 

ظاهراً او به بیانیه روز دوشنبه ژنرال کنت اف مک کنزی ، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده اشاره کرده است که می گوید نیروهای آمریکایی خودروهای زرهی ، هواپیماها و سیستم های تسلیحاتی را که قبل از سوار شدن بقیه سربازان آمریکایی در فرودگاه کابل رها کرده بودند ، از کار انداخته اند.

 

مک کنزی تأکید کرد: "ما آن سیستم ها را غیرنظامی کردیم تا دیگر هرگز مورد استفاده قرار نگیرند. ما احساس کردیم که محافظت از نیروهای خود بسیار مهمتر از بازگرداندن این سیستم ها است.

 

***

 

معاون وزیر خارجه آمریکا: اگر طالبان افغانستان را متفاوت اداره کند،‌ سود می‌برد

«ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی می‌گوید اداره افغانستان به نحوی متفاوت با اداره ۲۰ سال پیش آن، می‌تواند به نفع گروه طالبان باشد.

 

نولاند شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، گفت: «دیپلمات‌های ما از کابل بازگشته‌اند، اما کار دیپلماتیک با شرکای خود در افغانستان ادامه دارد.  از شبکه عظیمی از کشورها که در عملیات خروج [از افغانستان] کمک‌های مهمی ارائه کردند، تشکر می‌کنیم».

 

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در ادامه اظهار داشت: «ما مشتاقانه منتظر ادامه تلاش‌های میدانی در مورد خروج [از افغانستان]، از جمله در مسیرهای زمینی هستیم. تلاش‌های ما در ۳۱ آگوست به پایان نرسید و تا خروج آخرین آمریکایی از افغانستان متوقف نخواهد شد».

 

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی انتظارهایی از هر دولت طالبان در مورد معیارهایی دارد که اعمال می‌کند، افزود: «اگر طالبان افغانستان را به گونه‌ای دیگر [نسبت به گذشته] اداره کنند، سود زیادی خواهند برد».

 

نولاند با بیان اینکه برای تکمیل خروج از افغانستان تماس‌های گسترده‌ای با طالبان داشتند، گفت:‌«ما به گفت‌وگوهای خود با طالبان ادامه می‌دهیم زیرا منافع ما و متحدان و شرکای ما را تامین می‌کند. ما انتظار داریم که طالبان به تعهدات خود در مورد احترام به حقوق بشر و قوانین بین‌المللی عمل کنند».

 

وی درباره مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل نیز توضیح داد:‌ «قطر و ترکیه برای راه اندازی مجدد فرودگاه کابل با طالبان همکاری خواهند کرد».

 

***

 

وزیر دفاع آمریکا: خروج از افغانستان، دستاوردی فوق‌العاده بود

تین شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری در پنتاگون گفت: «ما عملیات خروج تاریخی در افغانستان و آخرین ماموریت در طولانی‌ترین جنگ آمریکا را به پایان رساندیم. ما توانستیم ۶ هزار آمریکایی را از کابل و بیش از ۱۲۴ هزار غیرنظامی را به همراه متحدان خود خارج کنیم».

 

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی با تاریخی خواندن فرار مضحک ایالات متحده از افغانستان، مدعی شد: «خروج [از افغانستان] نه تنها برای ارتش آمریکا بلکه برای ارتش متحدان و شرکای ما یک دستاورد فوق العاده بود. ما وارد فصل جدیدی می‌شویم که در آن دیپلماسی تلاش‌های خروج از افغانستان را هدایت می‌کند».

 

رئیس پنتاگون از سفر خود به منطقه غرب آسیا خبر داده و گفت: «هفته آینده به منطقه خلیج [فارس] سفر می‌کنم تا از شرکای خود برای حمایتشان تشکر کنم. ما به مقابله با تروریسم در هر کجا که باشیم ادامه خواهیم داد و برای ایجاد ثبات در منطقه تلاش خواهیم کرد».

 

بر اساس این گزارش، آستین درباره تحولات سیاسی و تسلط طالبان بر قدرت در افغانستان نیز اظهار داشت: «ما با طالبان در فضایی کوچک کار کردیم تا بیشترین تعداد را بیرون بیاوریم و پیش بینی جهت کارها دشوار است. ما تمام تلاش خود را برای مقابله با داعش انجام خواهیم داد».

 

***

 

آمریکا کماندوهای افغانستانی را از طریق پایگاه مخفیانه سیا خارج کرد 

منابع خبری پنجشنبه گزارش دادند آمریکا طی عملیاتی مخفیانه صدها نفر از شهروندان آمریکایی و کماندوهای افغانستانی را از طریق یک پایگاه مخفیانه سیا از افغانستان خارج کرده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------