شروط اروپا برای تعامل محدود با دولت طالبان/ پنتاگون: ۲۵ هزار افغانستانی را خارج کرده‌ایم 



شروط اروپا برای تعامل محدود با دولت طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد، بروکسل با طالبان در افغانستان مذاکره و تعامل خواهد کرد اما این به معنای به رسمیت شناختن آنها نیست.

به گزارش فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز جمعه درباره مساله افغانستان گفت: اتحادیه اروپا باید با طالبان در افغانستان تعامل کند اما این به معنای به رسمیت شناخته شدن آنها نیست.

 

براساس گزارش شبکه الجزیره، بورل افزود: ما طالبان را براساس تعهد تشکیل یک دولت فراگیر و همچنین عدم میزبانی از تروریستها قضاوت خواهیم کرد. 

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اضافه کرد، ما تصمیم گرفته ایم که به طور مشترک و جمعی در زمینه ارتباط با طالبان از جمله بازگرداندن نمایندگی دیپلماتیک کشورهای اروپایی در افغانستان، اگر شرایط امنیتی اجازه دهد، کار کنیم.

 

بورل همچنین گفت: اتحادیه اروپا یک ابتکار همکاری را با همسایگان افغانستان به‌منظور همسو‌سازی مواضع در قبال شرایط جدید این کشور آغاز خواهد کرد.

 

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در زمینه به رسمیت شناختن حکومت طالبان گفته، به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت جدید افغانستان بستگی به شرایط دارد و ایالات متحده عجله‌ای برای به رسمیت شناختن این گروه ندارد.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه نیز در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز»، تحولات افغانستان و تصمیمات آمریکا را ندای بیدارباشی برای اروپا توصیف کرده بود.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفته: «ایالات متحده به طور قابل درکی نمی‌خواهد همه کارها را به تنهایی انجام دهد. اروپا باید برای تبدیل شدن به متحدی توانمند، بر روی توان امنیتی و توسعه توان فکری و عملی از جنبه راهبردی، سرمایه‌گذاری کند».

 

***

 

پنتاگون: 25 هزار افغانستانی را خارج کرده‌ایم 

فارس نوشت: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه خبر داد که تا کنون حدود 25 هزار افغانستانی از این کشور خارج شده و واشنگتن در تلاش است که این تعداد را به 35 هزار نفر افزایش دهند.

 

وی در ادامه سخنانش گفت: «از گروه‌ها و سازمان‌های محلی آمریکا که محیط مناسب برای استقبال از آوارگان افغانستانی را فراهم می‌کنند، قدردانی می‌کنیم».

 

سخنگوی پنتاگون گفت: «هشت گروه کاری داریم که در حال تلاش هستند تا بتوانیم به ظرفیت پناه دادن به 50 هزار آواره افغانستانی دست یابیم».

 

***

 

پوتین: امیدوارم طالبان هر چه زودتر متمدن شود

رئیس جمهور روسیه امروز جمعه اظهار امیدواری کرد طالبان به شکلی "متمدنانه" در افغانستان رفتار کند تا جامعه بین المللی بتواند روابط دیپلماتیک را با کابل حفظ کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه ان.دی.تی.وی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک نشست مجمع اقتصادی شرق در شهر ولادیووستوک واقع در شرق دوردست روسیه گفت: روسیه علاقمند به فروپاشی افغانستان نیست. اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر کسی که طرف صحبت باشد وجود نخواهد داشت.

 

پوتین خاطر نشان کرد: هر چه زودتر طالبان وارد خانواده مردم متمدن شود، کار برای ارتباط و تماس برقرار کردن و تاثیر گذاشتن و سوال پرسیدن آسانتر خواهد بود.

 

این رهبر پرسابقه روسیه اظهار کرد، خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از افغانستان که ماه گذشته میلادی تکمیل شده با "فاجعه" پایان یافت.

 

او ادامه داد: آنها ۱.۵ تریلیون دلار را صرف کل این کمپین کرده و نتیجه اش چه چیزی شد؟ هیچ نتیجه ای وجود نداشت.

 

پوتین گفت روسیه خواستار پیوستن هر چه زودتر افغانستان تحت رهبری طالبان به نظم بین المللی با هدف کمک به تقویت ثبات در منطقه است.

 

به گزارش رویترز، رئیس جمهور روسیه خواستار تلاشهایی مشترک با هدف مشروع سازی یک نیروی سیاسی در افغانستان شد.

 

همچنین به گزارش خبرگزاری تاس، پوتین در ادامه این اظهاراتش عنوان کرد، روسیه "مسئولیتی بزرگ" در زمینه مدیریت دقیق منابع طبیعی دارد.

 

پوتین بیان داشت: سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن از جمله پنج عضو دائمش باید مسئول نظم در جهان باشند.

 

با این حال او خاطر نشان کرد این سیاست که کشورها به تحمیل استانداردها از خارج از کشورها می پردازند همچنان در جا های دیگر جهان ادامه می‌یابد.

 

به گفته پوتین تعداد زیادی جنبش های رادیکال که هم اکنون در افغانستان فعالیت دارند همسایگان و همپیمانان روسیه را با تهدید مواجه می کنند. او اظهار کرد: جنبش طالبان همگن نیست هر چند که این جنبش عمدتا متشکل از قبایل پشتون است.

 

نمایندگان سازمانهای زیاد دیگری از جمله سازمانهای رادیکال نظیر داعش در افغانستان حضور دارند.افراد زیادی از جمله رادیکالها از زندانها آزاد شدند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------