بلینکن: بدبینانه ترین ارزیابی ها سقوط کابل را پیش بینی نمی کردند/ کمک یک میلیارد دلاری جامعه جهانی به افغانستان



آنتونی بلینکن،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد حتی بدبینانه ترین ارزیابی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که نیروهای دولتی در کابل در حالی که نیروهای آمریکا در آنجا هستند، سقوط کنند.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان بصورت ویدئو کنفرانس حضور یافت تا به سوالات نمایندگان درباره خروج شتابزده دولت جو بایدن از افغانستان توضیح دهد.

 

وی در نشست کمیته روابط امور خارجی مجلس نمایندگان از تصمیم دولت بایدن در خروج از افغانستان دفاع و اعلام کرد این دونالد ترامپ رییس جمهوری جمهوری خواه بود که برای اولین بار با گروه طالبان توافق کرد.

 

وی با تکرار اظهارات جو بایدن اعلام کرد رییس جمهوری آمریکا باید بین خروج نیروها از افغانستان و یا اعزام تعداد بیشتری از سربازان آمریکایی به این کشور و به خطر انداختن جان آنها انتخاب می کرد.

 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حضور طولانی تر آمریکا نیروهای امنیتی افغانستان یا دولت این کشور را مقاوم تر یا مستقل تر می کند. اگر ۲۰ سال و هزینه صدها میلیارد دلار، تجهیزات و آموزش کافی نبود، ادامه حضور در افغانستان به مدت یک، پنج یا ده سال دیگر چه فرقی ایجاد می کند؟

 

***

 

سازمان ملل: جامعه جهانی یک میلیارد دلار به افغانستان کمک می‌کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه پس از نشست وزیران در ژنو اعلام کرد که اهدا کنندگان بین المللی متعهد به ارائه کمک بشردوستانه به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برای حمایت از افغانستان شده‌اند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای رسمی "سازمان ملل"، گوترش گفت: امروز تعهد کشورها برای کمک بشردوستانه به افغانستان به بیش از یک میلیارد دلار رسید. 

 

هفته گذشته، سازمان ملل متحد درخواست فوری برای ۶۰۶ میلیون دلار کمک به افغانستان را ارائه کرده بود. 

 

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین هشدار داد که احتمال فروپاشی اقتصادی در افغانستان بسیار جدی است. 

 

گوترش در مصاحبه مطبوعاتی پس از اجلاس وزیران در ژنو در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال سقوط کامل اقتصادی پس از تسلط طالبان وجود دارد، گفت: "سقوط اقتصادی افغانستان بسیار جدی است. در حال حاضر ظرفیت نقدینگی شبکه مالی افغانستان بسیار محدود است، به این معنی که تعدادی از فعالیت‌های اساسی اقتصادی را نمی‌توان انجام داد و همچنین مردم افغانستان به سختی می‌توانند پول نقد دریافت کنند. من فکر می‌کنم جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان مهم است. "

 

گوترش در ارتباط با حضور گروه طالبان در لیست سازمان‌های تروریستی گفت موضوع حذف طالبان از لیست سازمان‌های تروریستی بر عهده کشورهای عضو سازمان ملل است و دبیرخانه سازمان ملل در تصمیمات آن‌ها دخالت نخواهد کرد. 

 

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که تعامل با طالبان برای رفع تعدادی از نگرانی‌ها در افغانستان، از جمله کمک‌های بشردوستانه، حقوق بشر و همچنین تروریسم بسیار مهم است. 

 

دبورا لیون، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان روز پنج‌شنبه به شورای امنیت هشدار داد که مسدود کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های بین‌المللی افغانستان برای دور نگه داشتن آن‌ها از دست طالبان بدون شک منجر به رکود شدید اقتصادی در این کشور خواهد شد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------