گوترش: هر ۵ عضو دائم شورای امنیت به دنبال افغانستانی هستند که در آن حقوق زنان رعایت شود و پناهگاه تروریسم نباشد



گوترش،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پس از مذاکرات بین وزرای خارجه اعضای دائم شورای امنیت در مورد به قدرت رسیدن طالبان گفت: پنج عضو دائم شورا برای افغانستان باثبات متحد هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گوترش پس از نشست در مجمع عمومی سالانه به خبرنگاران گفت: هر پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل خواهان یک افغانستان صلح آمیز و باثبات هستند که در آن کمک های بشردوستانه بدون مشکل و بدون تبعیض توزیع شود.

 

گوترش در ادامه افزود: آنها به دنبال افغانستانی هستند که در آن حقوق زنان و دختران رعایت شود، پناهگاه تروریسم نیست و دارای دولتی فراگیر و نماینده همه اقشار مردم است.

 

وزرای امور خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین چهارشنبه شب نشستی در مورد آخرین تحولات افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان برگزار کردند، هیچکدام پس از این نشست با مطبوعات صحبت نکردند.

 

ژانگ جون سفیر چین در سازمان ملل متحد پیش از این دیدار در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که پنج قدرت شورای امنیت بر سر یک دولت فراگیر (افغانستان) به توافق رسیدند.

 

نشست بررسی تحولات افغانستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در حالی برگزار شد که پیش از این طالبان درخواست کرده بود تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کنند اما ایالات متحده که در کمیته اعتبارسنجی حضور دارد، اعلام کرده که هیچ تصمیمی قبل از پایان اجلاس در اوایل هفته آینده گرفته نخواهد شد.

 

***

 

آمریکا: جهان باید رویکردی متحد در مقابل طالبان داشته باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جهان باید رویکردی متحد در مقابل طالبان داشته باشد.

 

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی افزود: در مورد مبارزه با تروریسم، کمک و دسترسی های بشر دوستانه، خروج امن کسانی که می خواهند افغانستان را ترک کنند و دولت فراگیر، گروه طالبان باید یک پیام متحد از سوی جامعه جهانی دریافت کند.

 

وی اضافه کرد: دیدار گروه ۲۰ در مجمع عمومی سازمان ملل به پیشبرد این تلاش کمک کرد.

 

این درحالی است که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، بر ضرورت ایجاد سازوکارهایی برای تزریق پول نقد به اقتصاد افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی آن و در نتیجه خروج گسترده پناهندگان و بی ثباتی کل منطقه، تاکید کرد.

 

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که سازمان ملل باید شرایطی را فراهم کند تا طالبان از برخی تحریم ها معاف شده و کمک های بشردوستانه در افغانستان به نحوی موثر توزیع شوند.

 

گوترش گفت: من درخواست کرده ام تا برخی از معافیت ها برای ممکن ساختن جنبه های عملیاتی صادر شوند. لازم خواهد بود تا بنا به دلایل عملیاتی برخی معافیت ها در مورد برخی از تحریم ها اعمال شوند تا زمینه های مورد نیاز برای توزیع موثر کمک های بشردوستانه فراهم گردد.

 

این دیپلمات پرتغالی افزود که بر عهده شورای امنیت است تا در نظر بگیرد که تدوین نقشه راه سازمان ملل برای صدور معافیت ها لازم است یا خیر.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------