اجلاس گلاسکو؛ بایدن خواستار «تحرک» جهان شد/ جانسون درباره «بمب ساعتی آخرالزمانی» هشدار داد



جو بایدن،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی امروز خود در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو ابراز امیدواری کرد که این نشست سر آغاز یک دهه جدید برای رسیدگی به موضوع گرمایش جهانی باشد.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» در سخنرانی خود خطاب به رهبران جهان گفت: «این نشست تعیین کننده خواهد بود، اگر با هم جمع شویم و با عزم و اراده وظایف خود را انجام دهیم، می‌توانیم گرمایش زمین را به ۱.۵ درجه سانتیگراد کاهش دهیم».

 

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «آمریکا تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را بیش از یک گیگاتُن کاهش می‌دهد».

 

به گزارش اسکای نیوز، بایدن تصریح کرد: «ما می‌خواهیم به کشورهای در حال توسعه کمک بیشتری بکنیم تا روی آوردن به انرژی‌های پاک را سرعت بخشند».

 

او با تاکید بر اینکه هدف راهبردی آمریکا در این زمینه رسیدن به «انتشار مواد سمی به میزان صفر» تا سال ۲۰۵۰ است، اعلام کرد که قصد دارد ابتکار جدیدی را در زمینه مبارزه با بیابان‌زایی اعلام کند.

 

رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر دوشنبه از رم جایی که اجلاس سران گروه ۲۰ برگزار شده بود، وارد اسکاتلند شد.

 

او پیش از سفر به اسکاتلند در پایتخت ایتالیا از چین و روسیه گلایه کرد و گفت که این دو آلوده‌کننده‌ترین کشورهای جهان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و او از آن‌ها ناامید شده است.

 

«بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا نیز، این اجلاس تاریخی را با هشدار به رهبران جهان آغاز کرد که اگر قاطعانه عمل نکنند، با قضاوت سخت نسل‌های آینده مواجه خواهند شد.

 

به نقل از یورونیوز، نخست‌وزیر بریتانیا به‌عنوان میزبان کوپ‌۲۶ در سخنان آغاز اجلاس هشدار داد که شکست کنفرانس آب و هوا در گلاسکو باعث «خشم و بی‌صبری غیرقابل کنترل در جهان» می‌شود.

 

وی موقعیت زمین را که به طور مرتب در حال گرم شدن است، گرفتار بمبی تشبیه کرد که سیاره را نابود خواهد کرد و جیمز باند، مامور مخفی خیالی تلاش دارد این موضوع را خنثی کند.

 

او به رهبران جهان گفت که همه تقریبا در یک موقعیت هستیم. تنها اکنون «بمب‌ ساعتی آخرالزمانی» واقعی است و تخیلی نیست.

 

جانسون با وام گرفتن از عبارت‌ چند وقت پیش گرتا تونبرگ، کنشگر جوان محیط زیست گفت: «همه وعده‌ها در صورتی‌ که شکست بخورند بلابلابلا [پوچ] خواهند بود.» نخست وزیر بریتانیا از رهبران جهان خواست تا دست به کار شوند.

 

نخست وزیر بریتانیا گفت: «بشریت مدت‌ها درباره آب و هوا کم کاری کرده است. یک دقیقه تا نیمه شب باقی است و ما باید هم اکنون اقدام کنیم.»

 

رهبران بیش از ۱۲۰ کشور جهان روز دوشنبه یک نوامبر (۱۰ آبان) وارد گلاسگو شدند تا با حضور در اجلاس کوپ۲۶ (COP26) درباره اقدامات فوری در زمینه آب‌وهوایی مذاکره کنند.

 

با روند صعودی گرمایش زمین، سرعت ذوب یخ‌های قطبی بیشتر شده و باعث بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها و در نتیجه تغییرات شدید آب و هوایی می‌شود.

 

پیش‌بینی می‌شود در صورت تحقق برنامه‌ریزی‌ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دهه آینده، تا سال ۲۱۰۰ میلادی دمای زمین تا ۲/۷ درجه سانتی گراد بیشتر شود.

 

روسای جمهوری روسیه و چین از غایبان بزرگ در کوپ‌۲۶ هستند؛ اما قرار است پیام مکتوب شی‌جین پینگ امروز منتشر شود.

 

ناظران امیدوار بودند که نشست رهبران گروه ۲۰ که کشورهایشان عامل انتشار ۸۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان هستند انگیزه‌ای قوی برای اجلاس کوپ‌۲۶ باشد که به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ یکسال به تعویق افتاده بود.

 

رهبران گروه ۲۰ روز گذشته به‌طور هماهنگ به محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد در مقایسه با دوران پیشاصنعتی توافق کردند. این میزان از گرمایش، بلندپروازانه‌ترین سقف توافقنامه پاریس (کوپ۲۱) بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------