آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

رئیس جمهوری کوزوو استعفا داد/ آغاز محاکمه جنایات جنگی وی در لاهه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
«هاشم تاچی» رئیس جمهوری کوزوو پس از استعفا همراه با «کادری وسلی» و «رجب سلیمی» از اعضای ارتش سابق آزادیبخش کوزوو در جنگ با ارتش صربستان چند ساعت پس از تایید دادگاه کیفری در لاهه هلند مبنی بر مرتکب بودن آنان به جنایات جنگی عصر پنجشنبه با هواپیما به دادگاه لاهه منتقل شدند.

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری صربستان، تاچی که تا چند ساعت پیش سمت رئیس جمهوری کوزوو را برعهده داشت در جنگ با ارتش صربستان به عنوان رهبر سیاسی ارتش آزادیبخش کوزوو فعال بود. وی همراه با دو تن از همکاران نزدیک سابق خود با اتهامات جنایت جنگی در دادگاه ویژه برای رسیدگی به جنایات ارتش سابق آزادیبخش کوزوو که برای انان تشکیل شده است، رو به رو خواهند شد.

 

تاچی، بلافاصله پس از تأیید حکم اتهامات وارده علیه وی از طرف دادگاه ویژه جنایت جنگی برای ارتش سابق آزادیبخش کوزوو مبنی بر دست داشتن در جنایات جنگی، از سمت رئیس جمهوری کوزوو استعفا داد.

 

وی  با ظاهر شدن در جمع خبرنگاران در پریشتینا گفت: چند لحظه پیش از مقامات دادگاه ویژه اطلاع یافتم که کیفرخواست علیه من تأیید شده است. من در دسترس عدالت خواهم بود و از همه می خواهم که صبر و امید خود را از دست ندهند.

 

وی همچنین گفت که از مقام ریاست جمهوری استعفا می دهم تا اینکه رئیس جمهوری در لاهه متهم نشود.

 

«ولوسا عثمانی» از اتحادیه دموکراتیک کوزوو به طور موقت جایگزین تاچی به عنوان رئیس جمهوری کوزوو خواهد شد ، اما هنوز مشخص نیست که چه کسی به طور دائمی این سمت را بر عهده خواهد گرفت.

 

اتهامات ارتکاب جنایت جنگی علیه تاچی به جنگ‌های جدایی‌طلبانه کوزوو در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ میلادی مربوط می شود.

 

تاچی در آن زمان رهبر ارتش آزادیبخش کوزوو بوده است. این ارتش زمانی که کوزوو هنوز استانی در جنوب صربستان بود علیه دولت مرکزی بلگراد شورش کرد. اکثریت قومی آلبانی تبار در کوزوو ارتش آزادیبخش را قهرمان می‌دانند.

 

دادستان ویژه دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه  ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰ / ۴ تیز ۱۳۹۹ پیشنهاد کیفرخواست علیه هاشم تاچی رئیس جمهوری و «کادری وسلی» رهبر حزب دمکراتیک و چند نفر دیگر از مقامات کوزوو را صادر کرد که در آن این افراد به جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی که شامل به قتل رساندن، مفقوالاثر کردن اجباری، آزار و شکنجه کردن افراد می شود، متهم شده اند.

 

در این کیفرخواست که «تاچی» و «وسلی» و دیگر مقامات کوزوو که مضنون به انجام جنایات جنگی متهم شده اند، مسئول وقوع جنایت های متعدد کیفری از جمله مسئولیت نزدیک به یکصد قتل را برعهده دارند.

 

این کیفرخواست در تیرماه ۹۹ صادر شده بود که بعدا از طرف دادگاه ویژه مربوط به جنایات ارتش سابق غیر متعارف کوزوو موسوم به «ارتش آزادیبخش کوزوو» تایید شود.

 

همچنین در این کیفرخواست به قربانیان جنایات از جمله آلبانیایی تباران کوزوو، صرب ها، رومی ها و همچنین مخالفین سیاسی اشاره شده است.

 

از دیگر اتهاماتی که علیه این ۱۰ نفر مطرح شده، نقش آنها در ناپدید شدن قربانیان و آزار و شکنجه آنهاست.

 

این کیفرخواست نخستین کیفرخواستی بود که از سوی دادگاه ویژۀ مسئول پیگیری این پرونده مستقر در لاهه هلند صادر شده است.

 

این دادگاه در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد تا اتهام ارتکاب جنایات جنگی ارتش آزادیبخش کوزوو علیه صرب‌ها، کولی‌ها و مخالفان سیاسی آلبانیایی تباران کوزوو را بررسی کند.

 

تاچی، طی سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ میلادی رهبر سیاسی ارتش آزادیبخش کوزوو بوده است.

 

این دادگاه که تحت قوانین کوزوو این پرونده را بررسی می‌کند در هلند تشکیل شده تا شاهدان را از فشاری که در محاکمات جرایم جنگی دادگستری محلی به آن‌ها وارد می‌شود، دور کند.

 

«راموش هارادینای» نخست وزیر پیشین کوزوو نیز حدود ۳ سال پیش ( ۲۰۱۸) برای تجدیدنظر در دادگاه بین المللی لاهه بخاطر مضنون بودن شرکت در جنایات جنگی بر ضرب و جرح غیرنظامیان صرب‌ها در کوزوو در سال ۱۹۹۸ میلادی احضار شده بود و به همین خاطر از سمت نخست وزیری استعفا داد.

 

هارادینای که در سال ۱۹۹۸ میلادی فرماندهی ارتش آزادیبخش کوزوو را بر عهده داشت، خود را از هر ۳۷ اتهامی که دادستان‌های دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی در سال ۲۰۰۸ در ارتباط با سوء رفتار با غیرنظامیان صرب وارد کردند، مبرا دانست.

 

جنگ کوزوو، آخرین درگیری خونینی بود که به دنبال فروپاشی یوگسلاوی کمونیست در دهه ۱۹۹۰ میلادی صورت گرفت.

 

این درگیری بیش از ۱۳ هزار کشته برجای گذاشت که ۱۱ هزار تن از آنان از آلبانیایی تبار، دو هزار صرب و پانصد نفر از کولی ها بودند.

 

آلبانیایی تبارهای کوزوو پس از درگیری با حکومت مرکزی صربستان در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷) اعلام استقلال کردند.

 

بلگراد با ادعای این که کوزوو را استان جنوبی صربستان می‌داند، اعلام استقلال یکجانبه آن را قبول ندارد و خواستار ابطال سند استقلال کوزوو از راه‌های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------