بلینکن: اگر جلوی روسیه نایستیم، به همه حمله می‌کند



وزیر خارجه آمریکا ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر اجازه دهیم که یک کشور بزرگ‌تر برای یک کشور کوچک‌تر قلدری کرده و به راحتی به آن حمله کرده و اراضی آن را بگیرد، بعد یک فصل مجاز شکار ایجاد می‌شود، آن هم نه فقط در اروپا بلکه در سراسر جهان. 

به گزارش ایسنا؛ وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن به آفریقا «دیکته نمی‌کند» که چه انتخاب‌هایی را باید انجام دهد، گفت هیچ کشور دیگری هم نباید چنین کاری کند.

  

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که در جریان تور آفریقایی سه‌روزه خود به آفریقای جنوبی سفر کرد، گفت: با ملت‌های آفریقایی همچون ابزار پیشرفت ملت‌های دیگر رفتار می‌شود، به جای اینکه آن‌ها نگارندگان سرنوشت خودشان باشند.

 

واشنگتن به دنبال تقویت روابط در بحبوحه نگرانی فزاینده از نفوذ فزاینده روسیه و چین است.

 

بلینکن با بیان اینکه گاهی از قاره آفریقا به مثابه سرباز پیاده‌نظام در روابط بین‌الملل استفاده می‌شود، گفت: بارها و بارها به آن‌ها گفته شده تا در رقابت قدرت‌های بزرگ، که از چالش‌های روزمره مردمانشان بسیار دور است، طرفی را انتخاب کنند. اولویت‌های آمریکا برای این قاره، شامل دموکراسی، سرمایه‌گذاری، امنیت، حمایت برای توانبخشی پسا کووید و انرژی پاک است.

 

قاره آفریقا با انتخابات‌هایی از جمله در کنیا و نیجریه روبروست. بلینکن گفت که واشنگتن با دموکراسی به عنوان «حوزه‌ای که آفریقا در آن مشکلاتی دارد و راه‌حل‌های آن در اختیار ایالات متحده است» برخورد نخواهد کرد، بلکه «چالش‌های مشترک» را برای «مقابله در کنار هم و به عنوان طرف برابر» به رسمیت خواهد شناخت.

 

او همچنین به مساله فعالیت گروه جنجالی روسی موسوم به واگنر پرداخت که گفته می‌شود در برخی از کشورهای آفریقایی مانند لیبی و طبق برخی گزارش‌ها، در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی فعالیت می‌کند.

 

او این گروه «تحت حمایت کرملین» را به «بهره‌برداری از بی‌ثباتی برای غارت منابع و ارتکاب سوءرفتار با مصونیت» متهم کرد. این در حالیست که دولت روسیه هرگونه ارتباط با این شرکت خصوصی نظامی را رد می‌کند.

 

آنتونی بلینکن گفت که ایالات متحده «قانون شکنندگی جهان» را راه‌اندازی خواهد کرد که «یک دهه سرمایه‌گذاری برای ترویج جوامع صلح‌آمیزتر، فراگیرتر و انعطاف‌پذیرتر در مکان‌هایی که شرایط برای درگیری آماده است، انجام خواهد داد.» به گفته او، این پروژه به مدت یک دهه در هر سال مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار بودجه می‌گیرد.

 

پیش از آن، بلینکن و همتای او از آفریقای جنوبی، بر روابط تاریخی میان این دو کشور و بر اهمیت همکاری آن‌ها در زمینه‌هایی مانند تجارت و سرمایه‌گذاری، بهداشت و علم تاکید کردند. مساله جنگ اوکراین هم مورد بحث قرار گرفت.

 

وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت: ایالات متحده سعی نکرده به آفریقای جنوبی بگوید در رابطه با روابط خود با دیگر قدرت‌های جهانی چه کاری انجام دهد، اما این در حالیست که در خصوص شرکا در اروپا و جاهای دیگر حس قیم‌مآبی و قلدری وجود دارد.

 

او همچنین از پیش‌نویس لایحه‌ای در کنگره آمریکا که امکان تنبیه کشورهای آفریقایی بابت‌عدم همراهی در خطمشی درگیری اوکراین را فراهم می‌کند و تحت عنوان «قانون مقابله با فعالیت‌های بدنهاد روسیه در آفریقا» شناخته می‌شود، «لایحه‌ای توهین‌آمیز» دانست.

 

در جریان این صحبت‌ها، وزیر خارجه آمریکا همچنین به استدلال مسکو مبنی بر اینکه تحریم‌های غربی عامل افزایش بهای غلات هستند که روی آفریقا اثر می‌گذارد، اشاره کرده و گفت: حتی پیش از آنکه رئیس جمهور پوتین حمله خود را آغاز کند، ۱۹۳ میلیون نفر در سراسر جهان نیازمند کمک غذایی بشردوستانه بودند. آمریکا از کشورهای آفریقایی که تحت تاثیر این جنگ قرار گرفتند، حمایت می‌کند. بانک جهانی معتقد است که حمله روسیه موجب می‌شود تا به این افراد نیازمند ۴۰ میلیون دیگر افزوده شود. عمدتا در آفریقا.

 

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت، «اگر به روسیه اجازه داده شود تا برای اوکراین قلدری کند و بدون آنکه جلویش گرفته شود حمله کرده و سرزمین‌هایی را بگیرد، بعد از آن فصل مجاز شکار در سراسر جهان ایجاد می‌شود!»

 

او گفت: اگر اجازه دهیم که یک کشور بزرگ‌تر برای یک کشور کوچک‌تر قلدری کرده و به راحتی به آن حمله کرده و اراضی آن را بگیرد، بعد یک فصل مجاز شکار ایجاد می‌شود، آن هم نه فقط در اروپا بلکه در سراسر جهان. ایالات متحده احساس می‌کند که ایستادگی مقابل روسیه اهمیت دارد، چون تخاصم آن علیه اوکراین، اصول بنیادین این سیستم بین‌المللی را تهدید می‌کند.

 

در همین حال وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت که هیچکس در کشورش از جنگ در اوکراین حمایت نمی‌کند، اما قوانین بین‌المللی به طور یکسان اعمال نمی‌شود. او گفت: ما باید به همان اندازه نگران اتفاقاتی که برای مردم فلسطین می‌افتد باشیم که برای مردم اوکراین نگران هستیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------