اتحادیه اروپا: روسیه حمله کند از سوئد و فنلاند دفاع می‌کنیم



  اتحادیه اروپا,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
جوزف بورل می‌گوید که اتحادیه اروپا آماده دفاع از سوئد و فنلاند است. 

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این اتحادیه آماده دفاع از فنلاند و سوئد در صورت حمله روسیه است، حتی در فاصله‌ای که منتظر پیوستن به ناتو است.

 

جوزپ بورل روز گذشته از تصمیم نهایی دو کشور شمال اروپا برای درخواست عضویت در ناتو دراستقبال کرد.

 

هنگامی که خبرنگاری از بورل پرسیده شد که آیا ماده ۴۲.۷ معاهدات اتحادیه اروپا در صورت حمله به فنلاند و سوئد فعال می شود یا خیر، بورل به صراحت گفت: «اگر دولتی در قلمرو خود مورد حمله قرار گیرد، اگر حمله‌ای نظامی به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت گیرد، این کشور می تواند از دیگران بخواهد که به آن کمک کنند و بقیه موظفند با تمام امکانات این کار را انجام دهند. نه کمتر و نه بیشتر» 

 

ماده ۴۲.۷ معاهده لیسبون اتحادیه اروپا به اصطلاح بند همبستگی و همپیمانی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که می گوید اگر یک کشور عضو قربانی تجاوز مسلحانه به قلمرو خود شود، سایر اعضای اتحادیه «الزما باید با تمام ابزار» به کشور قربانی کمک کنند.

 

بریتانیا نیز هفته گذشته با امضای پیمانی با سوئد و فنلاند به این دو کشور تضمین‌ داد که در صورت حمله به این دو کشور بریتانیا از آنها حمایت کند.

 

اما خطر حمله روسیه به این دو کشور چقدر واقعی است؟

از نظر فابریس پوتیه، تحلیلگر سیاسی در راسموسن گلوبال، پوتین در حال حاضر خیلی نگران این موضوع نیست.

 

پوتیر به یورونیوز گفت: «مسکو به روشنی رویکردی ملایم نسبت به این موضوع اتخاذ کرده است. البته که آنها آشکارا گفته اند که از این موضوع ناراضی هستند. آنها در ابتدا تهدید کرده بودند که اقدامات نظامی انجام خواهند داد، اما نتیجه این شد که آنها تصمیم سیاسی را پذیرفته اند.چیزی که من فکر می‌کنم پوتین نخواهد پذیرفت و یک خط قرمز برای روسیه خواهد بود این است که ناتو نیرو و سیستم‌های دفاعی در این دو کشور مستقر کند.»

 

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده است که ۵۰۰ میلیون یورو دیگر به ارتش اوکراین کمک مالی می‌کند. به این ترتیب ارزش کل کمک‌های نظامی این اتحادیه به اوکراین به ۲ میلیارد دلار می‌رسد. 

 

اوکراین می‌تواند با این مبلغ  سلاح و تجهیزات مورد نظر خود را برای مبارزه  خود علیه تهاجم روسیه تهیه کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------