آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

پرونده اطلاعاتی افشا شده درباره کروناویروس و "نقش چین" در آن



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
.یک پرونده تحقیقاتی از سوی ائتلاف اطلاعاتی موسوم به "پنج چشم" نشان می‌دهد که چین به صورت "عمدی" اقدام به مخفی کردن یا از بین بردن شواهد مربوط به شیوع ویروس کرونا کرده که باعث شده تا ده‌ها هزار تن در سراسر جهان جان خود را از دست بدهند. 

 به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری فاکس‌نیوز، در این پرونده ۱۵ صفحه‌ای که از جانب آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند (پنج چشم) تهیه شده و در اختیار روزنامه دیلی تلگراف استرالیا قرار گرفته، آمده که "مخفی کاری چین به مثابه یک تهاجم علیه شفاف سازی بین‌المللی" است.

 

این پرونده به موضوعاتی می‌پردازد که در گزارش‌های رسانه‌ای درباره شیوع این ویروس بحث شده و شامل انکار اولیه این موضوع که ویروس احتمالا می‌تواند به انسان‌ها منتقل شود، ساکت‌ کردن یا ناپدید شدن پزشکانی که تلاش کردند تا درباره آن صحبت کنند، از بین بردن شواهد در آزمایشگاه‌ها و انکار تامین نمونه‌های زنده برای دانشمندان بین‌المللی فعال در زمینه واکسن است.

 

این پرونده همچنین به این مساله اشاره دارد که چین ابتدا سانسور اخبار مربوط به این ویروس را در موتورهای جستجوگر اینترنت در ۳۱ دسامبر آغاز کرد که شامل حذف واژه‌ها و موضوعات از جمله انواع مختلف "سارس"،‌ "بازار محصولات دریایی ووهان" و "ذات‌الریه ناشناخته ووهان" می‌شود.

 

سه روز بعد، یعنی در سوم ژانویه کمیسیون ملی سلامت چین دستور داد تا نمونه‌های این ویروس به آزمایشگاه‌های تشخیص برده شده یا منهدم شوند و در عین حال، به طور همزمان دستور عدم انتشار اخبار مرتبط با این بیماری را صادر کرد.

 

شاید یکی از بخش‌های مخرب‌تر منتشر شده در این پرونده این باشد که مقام‌های چین تا ۲۰ ژانویه و با وجود شواهد مربوط به انتقال انسانی از اوایل دسامبر ۲۰۱۹، انکار کردند که این ویروس احتمالا می‌تواند بین انسان‌ها منتقل شود.

 

این پرونده همچنین رویکرد انتقادی به سازمان بهداشت جهانی داشته و اعلام کرده که این سازمان با وجود این حقیقت که مقام‌ها در تایوان نگرانی خود را از ۳۱ دسامبر درباره انتشار این ویروس اعلام کردند و کارشناسان هنگ کنگی در چهارم ژانویه نیز همین نگرانی را داشتند، راه چین را درباره انکار اولیه انتقال انسانی این ویروس در پیش گرفته است.

 

تا جمعه شب، حساب کاربری توئیتری یکی از مقام‌های سازمان بهداشت جهانی نشان دهنده یک توئیت از ۱۴ ژانویه بود که در آن آمده است: تحقیقات اولیه از سوی مقام‌های چینی نشان می‌دهد که آنها متوجه شده‌اند هیچ شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از طریق انسان به انسان وجود ندارد.

 

همزمان، در این پرونده تحقیقاتی آمده که در تمام ماه فوریه، پکن در حالی به آمریکا، ایتالیا، هند، استرالیا، کشورهای جنوب شرق آسیا و سایرین تاکید می‌کرد تا منع سفر وضع نکنند که خود ممنوعیت‌های سختگیرانه ماندن در منزل وضع می‌کرد. همچنین هزاران تن پس از شیوع این ویروس و پیش از آنکه دولت، شهر را در ۲۳ ژانویه قرنطینه کند، ووهان را ترک گفتند.

 

در ادامه این پرونده همچنین آمده است:‌ در حالیکه دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گزارشی درباره این ویروس آماده می‌کنند، چین به صورت موفقیت‌ آمیزی بروکسل را بابت لحنش درباره "اطلاع رسانی نادرست دولت پکن" تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین استرالیا خواستار تحقیقات مستقل درباره این همه گیری شده و چین هم تهدید کرده که روابط تجاری را با استرالیا متوقف می‌کند. دولت پکن با خشم به درخواست آمریکا برای شفاف سازی پاسخ داده است.

 

گزارش دیلی تلگراف استرالیا به اختلاف نظر درباره این ویروس نیز اشاره دارد و می‌نویسد، استرالیا باور دارد که به احتمال زیاد این ویروس ناشی از بازار فروش حیوانات وحشی ووهان است و پنج درصد ناشی از انتشار آن از یک آزمایشگاه است.

 

اما در گزارش ۱۵ آوریل فاکس نیوز آمده که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به شدت مطمئن هستند که این ویروس احتمالا از یک آزمایشگاه در ووهان نشت کرده است.

 

هم‌چنین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه پس از آنکه فاکس نیوز و سایرین پرسیدند آیا او چیزی می‌داند که به وی این اطمینان را دهد که منشا این ویروس از موسسه ویروس شناسی ووهان است یا خیر، گفته بود که شواهدی دارد که نشان می‌دهد این ویروس از یک آزمایشگاه نشت کرده است.

 

ترامپ افزوده بود: فکر می‌کنم که سازمان بهداشت جهانی بایست از خودش به خاطر اینکه شبیه به روابط عمومی چین رفتار می‌کند، خجالت زده باشد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------