هشدار وزیر خارجه آمریکا به رهبران کشورهای حوزه اقیانوس آرام نسبت به نفوذ چین



وزیر امور خارجه آمریکا ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارنظری که ظاهرا کنایه‌ای تلویحی به نفوذ فزاینده چین در منطقه است، به رهبران حوزه اقیانوس آرام نسبت به "تهدیدها علیه نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد" و "فشار اقتصادی" هشدار داد. 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این هشدار را خطاب به رهبران هیات‌های نمایندگی ۱۱ کشور و منطقه حوزه اقیانوس آرام شامل فیجی، جزایر سلیمان، جزایر کوک، میکرونزی، پولینزی، پالائو و جزایر مارشال که در کنفرانس رهبران جزایر اقیانوس آرام در هاوایی شرکت کرده بودند مطرح کرد.

 

بلینکن در صحبتهایش بر حمایت آمریکا از کشورهای جزیره‌ای حوزه اقیانوس آرام در ضمن مواجهه آنها با "چالشهای مشترکی که ما باید در کنار یکدیگر با آنها مقابله کنیم" از جمله کووید-۱۹ و بحران آب وهوایی تاکید کرد. همچنین او ظاهرا به انتقاد از اقدامات استرالیا در قبال بحران آب و هوایی پرداخته و "از همه کشورها به ویژه بزرگترین انتشار دهندگان گازهای گلخانه‌ای خواست تا سریعا و به میزانی چشمگیر میزان انتشار این گازها را کاهش دهند." اما تمرکز اصلی این سخنرانی تلویزیونی نفوذ فزاینده چین در منطقه بود.

 

وزیر خارجه آمریکا گفت: فشار اقتصادی در سراسر منطقه رو به افزایش است. آمریکا کاملا حامی توسعه و سرمایه گذاری بیشتر در این جزایر است اما این سرمایه گذاری باید پایبند به استانداردهای بین المللی مرتبط با توسعه پایدار اجتماعی و زیست محیطی باشد و باید به شکلی شفاف و همراه با رایزنی عمومی مورد پیگیری قرار بگیرد. و هر کشوری صرف نظر از اندازه باید همواره بتواند بدون ترس از تلافی دست به انتخاب بزند.

 

سخنرانی بلینکن در راستای کنفرانس رهبران جزایر اقیانوس آرام که در آن رهبران یا نمایندگان ۱۱ کشور یا منطقه این حوزه شرکت داشتند ایراد شد اما نمایندگان تعداد چشمگیری از کشورهای این حوزه شامل پاپوا گینه نو، تونگا، وانواتو، کریباتی، تووالو و ساموآ در آن شرکت نکردند.

 

متقابلا چین نیز چند روز پیش یک کنفرانس مجازی چین-جزایر اقیانوس آرام را برگزار کرد که در آن نمایندگان ارشد دولتهای اکثر کشورهای این حوزه از جمله نخست وزیران پاپوا گینه نو، جزایر سلیمان، تونگا، وانواتو، رئیس جمهور ایالات فدرال میکرونزی، نخست وزیر نیوئه و وزیر دفاع فیجی شرکت کردند.

 

بلینکن در سخنرانی خود همچنین بر تعهد آمریکا به اتخاذ اقدام در قبال بحران آب و هوایی که به گفته او در بردارنده "تهدیدی موجودیتی برای این جزایر" است، تاکید کرد.

 

وی افزود: کشورها باید دست به تعهدات بلندپروازانه زده و این تعهدات را اجرایی کنند. به عنوان مثال آمریکا در این جبهه پیشتاز است. بایدن اقدام به تعیین اهدافی در ارتباط با کاهش انتشار گازهای گلخانه به میزان دست کم نصف تا سال ۲۰۳۰ کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------