روسیه: طالبان کنترل مرزهای شمالی افغانستان را به دست گرفته‌ / قول داده اند که از مرز عبور نکنند



 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه از کنترل طالبان بر مرزهای افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان خبر داد. شویگو گفت طالبان قول داده که از مرز عبور نمی‌کند، اما مسکو به برگزاری رزمایش‌های مشترک با متحدان خود در منطقه ادامه خواهد داد. 

به  گزارش فارس؛ روزنامه «کامرسانت» روسیه امروز (چهارشنبه) به نقل از «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور گزارش داد شبه‌نظامیان طالبان کنترل مرزهای افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان را در دست گرفته‌اند. مسئله‌ای که به نوشته رویترز، نگرانی‌های امنیتی مسکو را تشدید کرده است.

 

شویگو گفت طالبان قول داده که از مرز عبور نمی‌کند، اما مسکو به برگزاری رزمایش‌های مشترک با متحدان خود در منطقه ادامه خواهد داد.

 

روسیه یک پایگاه نظامی در تاجیکستان دارد و این جمهوری شوروی سابق عضو بلوک نظامی تحت رهبری مسکو است، به این معنی که مسکو موظف است در صورت حمله از آن محافظت کند. ازبکستان هم روابط نزدیکی با روسیه دارد.

 

روسیه در ماه میلادی جاری رزمایش خود را با ازبکستان و تاجیکستان در نزدیکی مرز افغانستان انجام داد. مسکو همچنین پایگاه نظامی خود در تاجیکستان را با خودروهای زرهی و تسلیحات گرم جدید تقویت کرده است.

 

به گزارش فارس، پیش از این، «والری گراسیم اف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از افزایش عرضه سلاح به کشورهای آسیای مرکزی خبر داد. بنابر سخنان وی، روسیه عرضه سلاح به کشورهای آسیای مرکزی را برای دفع تهدیدات احتمالی تروریستی افزایش داده است.

 

وی افزود: همچنین با هدف واکنش به تشدید اوضاع در منطقه و تمرین اقدامات دفع تهدیدات تروریستی، برگزاری چندین رزمایش مشترک نظامی در قلمروی ازبکستان و تاجیکستان برنامه‌ریزی شده است.

 

در روزهای اخیر پیشروی طالبان در افغانستان شدت یافته و بر اساس گفته‌های نهادهای امنیتی این کشور، اکنون در ۲۵ ولایت جنگ جریان دارد. طالبان از هفته‌ گذشته، حملات را به سمت شهرها کشانده و پس از سقوط شش شهر، روز سه‌شنبه شهر «فراه» نیز به دست این گروه افتاد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------