تحولات افغانستان؛ نگرانی‌ها از بدرفتاری طالبان | واکنش پنتاگون به ضرب‌وشتم آمریکایی‌ها توسط طالبان



 طالبان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
در هفتمین روز ورود گروه طالبان به کابل پایتخت افغانستان وضعیت رسانه‌ ای در این کشور مبهم و خبرهای از بدرفتاری افراد گروه در فضای اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می شود و این وضعیت در بغلان باعث سقوط سه شهرستان شده است.

 

 

سرپوش افغانستان - به گزارش ایرنا، امروز شنبه حضور طالبان در کابل وارد هفتمین روز خود شد و فیلم‌ها و شکایت‌های از بازرسی منازل و بدرفتاری در مناطق مختلف این کشور توسط طالبان منتشر شده و این وضعیت نگرانی‌ها را افزایش داده است.

 

فیلم کشتن فرمانده پلیس استان بادغیس پس از دستگیری توسط افراد طالبان سروصدای زیادی را در باره  فرمانبرداری افراد گروه طالبان بوجود آورده است و در استان بغلان نیز بازرسی منازل و رفتار طالبان با مردم باعث درگیری بین افراد طالبان و مردم شد که در نتیجه سه شهرستان را از طالبان پس گرفتند و تلفات به دو طرف وارد شده است.

 

بشیراحمد قاسانی خبرنگار که متولد اصلی شهرستان اندراب بغلان است، گفته است که طالبان برخلاف دستور رهبران شان با وارد منازل مردم شده و با آنها بدرفتاری کردند که در نتیجه باعث درگیری بین طالبان و مردم شده و تلفات سنگین به دو طرف وارد شده است.

 

ویدئوی دیگری نیز که در فیسبوک نشان می دهد که افراد طالبان یکی از مشاوران سابق اشرف غنی را متوقف کرده و می خواهد خودرو اش را بگیرد اما وی مقاومت می کند و حاضر نیست ماشین اش را به طالبان تسلیم کند.

 

یکی افراد طالبان به وی می گوید که اگر ماشین را ندهد ۳۰ گلوله را برسرش خالی خواهد کرد.

 

خبرگزاری جمهور افغانستان هم از استان هرات گزارش داده است افراد طالبان که بدنبال یکی از خبرنگاران «دویچوله» بودند نتوانستند وی را پیدا کنند اما یکی از اعضای خانواده اش را کشتند.

 

این خبر تاهنوز از طرف منابع معتبر تائید و یا رد نشده است.

 

**منجمد شدن دارایی افغانستان در آمریکا و شکایت طالبان

سهیل شاهین یکی از سخنگویان دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به اقدام صندوق بین‌المللی پول مبنی بر عدم حمایت مالی و انسداد دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا، گفت که این حرکت بی‌عدالتی است.

 

وی افزوده است که ما به بازسازی افغانستان نیاز داریم، مردم افغانستان و بانک مرکزی کشور به بودجه نیاز دارند.

 

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته است که تصرف افغانستان توسط آنها بیانگر حمایت مردم است و از جامعه بین‌المللی خواست به اقدام مردم افغانستان احترام بگذارند و دولت جدید را به رسمیت بشناسند.

 

آمریکا بتازگی اعلام کرده است که ۱۰ میلیارد دلار ازدارای‌های بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرده و طالبان به آن دسترسی ندارند.

 

*خلا قدرت سرنوشت نامعلوم سیاسی و اجتماعی

پس از سقوط دولت سابق افغانستان بدست طالبان در هفتمین روز تسلط آنها بر کابل پایتخت افغانستان ادارات دولتی همچنان فلج بوده و بخش غیر نظامی فرودگاه کابل نیز همچنان مسدود است.

 

هرچند گروه طالبان برخی از افراد خود را در برخی وزارتخانه ها ازجمله وزارت اطلاعات و فرهنگ و وزارت دادگستری معرفی کرده اند اما ماموران تاکنون سر وظیفه حاضر نشده اند و روشن نیست که چه تعداد از کارمندان دولتی افغانستان را ترک کرده اند.

 

اما مردم کم کم به زندگی خود در شهرها، مغازه ها و کار خود برگشته اند و گشت و گذار در شهر کابل ادامه دارد.

 

**تعقیب و بازداشت افراد طالبان

یک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد که در رسانه های افغانستان منتشر شده است، نشان می دهد که افراد طالبان کارمندان داخلی را که با خارجی ها کار کرده‌اند و یا در دستگاه اداره امنیت و نهادهای نظامی بوده اند، تعقیب و بازداشت می کنند.

 

این سند می گوید که طالبان جست و جو برای یافتن کسانی که برای نیروهای ناتو یا دولت قبلی افغانستان کار می کردند را تشدید کرده اند.

 

اکنون گروه طالبان نیز در معرض یک آزمایش بزرگ قرار گرفته و جنگجویان طالبان توانایی کار در ادارات را ندارند و به دلیل جنگ های که انجام داده اند توقع بلندی از رهبران خود دارند.

 

از طرف دیگر اکنون احتمال اختلاف داخلی این گروه برسر چگونگی تقسیم قدرت نیز در پیشرو است و برخی منابع نوشته اند که شبکه حقانی با رهبران طالبان که از قندهار هستند دچار اختلاف شده اند.

 

اکنون باید انتظار کشید که تلاش های صلح برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان به کجا می رسد و افراد نزدیک به عبدالله عبدالله هم نوشته اند که عبدالله با انس حقانی یکی از اعضای دفتر قطر طالبان به پنجشیر رفته است تا با آنها مذاکره کنند.

 

پنتاگون: ضرب‌وشتم آمریکایی‌ها در کابل توسط طالبان نگران کننده است

 

 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گزارش ها درباره ضرب و شتم آمریکایی ها توسط طالبان را نگران کننده دانست. 

 

به گزارش مهر به نقل از الجزیره، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در سخنانی گفت که واشنگتن تا کنون ۱۸ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده است.

 

جان کربی افزود: ماموریت ما در دفاع از فرودگاه کابل و روند خروج از افغانستان ادامه دارد. فرودگاه کابل امن است و روند پروازها برای خروج به شکل مداومی رو به افزایش است. پروازها از کابل به مناطق امنی همچون قطر و غیره انجام شده است. برخی پروازها امروز از افغانستان به مقصد آلمان حرکت خواهند کرد.

 

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: ما اوضاع افغانستان را زیر نظر داریم و در حال حاضر القاعده حضور گسترده ای در آنجا ندارد. تمرکز ما روی امنیت فرودگاه کابل و ازسرگیری پروازهای خارجی است و برای اقدامات دیگر هم آمادگی داریم. می‌دانیم که القاعده و داعش در افغانستان حضور دارند اما معتقدیم که حضور آنها گسترده نیست.

 

کربی گفت: حضور القاعده در افغانستان به گونه‌ای نیست که همانند ۲۰ سال پیش تهدیدی برای خاک عراق تشکیل دهد. هدف ما در افغانستان نابودی القاعده و ممانعت از انجام حملات علیه ما بود و در این کار موفق بودیم.

 

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: گزارش‌ها درباره ضرب و شتم آمریکایی‌ها توسط طالبان نگران کننده است و ما به آنها ابلاغ کردیم که این کار غیرقابل قبول است. به طالبان گفتیم که بدون هیچ قید و شرطی عبور آمریکایی‌ها از پست‌های بازرسی خود را تامین کند و این کار تا حد زیادی صورت گرفته است.

 

کربی گفت: تایید می‌کنیم که برخی از افغان‌ها که مجوزهای لازم برای ورود به فرودگاه کابل را داشته اند مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. به طالبان اطلاع دادیم که باید اجازه دهد افغان‌هایی که مدارک لازم را دارند وارد فرودگاه کابل شوند. تماس ما با رهبران طالبان متوقف نشده و تا کنون از آنها درخواست نکرده ایم که به عملیات در خارج از فرودگاه دست بزنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------