تاکید گروه ۷،ناتو،سازمان ملل و اروپا بر اتخاذ موضع واحد دربرابر طالبان



 طالبان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: مقامات گروه هفت، ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا بر لزوم اتخاذ موضعی واحد در برابر طالبان تاکید داشتند. 

نشست اضطراری مجازی رهبران گروه ۷ روز سه شنبه درباره بحران افغانستان برگزار شد و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که گروه ۷ با نقشه راه برای تعامل با طالبان توافق کرده است.

 

بایدن روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی در کاخ سفید که از شبکه های تلویزیونی آمریکا بصورت زنده پخش می شد، اظهار داشت مشروعیت دولت آینده افغانستان به اقداماتی بستگی دارد که در ارتباط با تعهدات بین‌المللی این کشور از جمله جلوگیری از تبدیل آن به پایگاه تروریسم صورت می‌گیرد.

 

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد طالبان را با اقدامات آنها قضاوت خواهیم کرد.

 

وی همچنین مدعی شد با خطر روز افزون حمله داعش افغانستان که دشمن قسم‌خورده طالبان به شمار می‌آید، روبرو هستیم.

 

بایدن با بیان اینکه در ۱۲ ساعت گذشته ، ۵۰ پرواز با ۱۲ هزار سرنشین از کابل خارج شده است، گفت که از ۱۴ اوت تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر از افغانستان خارج شده اند.

 

وی با تاکید بر ضرب الاجل خروج نیروها تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) گفت که این امر به ادامه همکاری طالبان برای خروج نیروها بستگی دارد.

 

رئیس جمهوری آمریکا افزود از پنتاگون و وزارت امور خارجه خواسته است درصورت لزوم برنامه های احتمالی را تغییر دهند.

 

بایدن اضافه کرد از آنتونی بلینکن وزیر خارجه همچنین خواسته است گزارشی درباره تعداد آمریکایی‌های باقیمانده در افغانستان ارائه دهد.

 

پیش از این، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد بایدن در نشست مجازی سران گروه هفت اظهار داشت که پایان ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) به همکاری طالبان بستگی دارد.

 

رئیس جمهوری آمریکا در این نشست اظهار داشت ماموریت ما در کابل بر اساس دستیابی به اهدافمان پایان خواهد یافت.

 

بایدن اظهار داشت که واشنگتن به سرعت در حال پایان دادن به ماموریت خود در افغانستان تا تاریخ ۳۱ اوت (۹ شهریور) است.

 

وی تصریح کرد با توجه به تهدیدات داعش، هر روز عملیات در افغانستان، خطر علیه نیروهای خارجی را افزایش می‌دهد و پایان ماموریت تا ۳۱ اوت به ادامه همکاری طالبان از جمله دسترسی به فرودگاه برای کسانی که خواستار خار ج شدن  هستند، بستگی دارد.

 

درحالیکه تنها ۷ روز به پایان ضرب الاجل عملیات خروج آمریکا از افغانستان باقی مانده، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از مقام آمریکایی گزارش داد که واشنگتن از طالبان خواسته همکاری جهت پایان خروج از کابل تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) را افزایش دهد.

 

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که بایدن در مشورت با تیم امنیت ملی خود تصمیم گرفته تا به ضرب الاجل معین برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان متعهد باشد.

 

این مقام آمریکایی اعلام کرد که بایدن با توجه به خطرات امنیتی ماندن طولانی مدت در کشور آسیای میانه این تصمیم را گرفت و خواستار برنامه‌های احتمالی شده تا در صورت نیاز آمریکا برای ماندن طولانی تر در افغانستان از آنها استفاده کند.

 

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با تاکید بر مواضع طالبان در این خصوص گفت که این گروه تمدید ضرب الاجل در توافق با آمریکا برای خروج افراد از افغانستان را نمی‌پذیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------