اسناد پاندورا؛ "معشوقه پوتین" ۱۰۰ میلیون دلار ثروت خالص دارد



معشوقه پوتین ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
بر اساس اسناد افشاگرانه پاندورا، فردی که معشوقه رئیس جمهور روسیه معرفی شده، حدود ۱۰۰ میلیون دلار "ثروت پنهان" دارد که شامل آپارتمان‌های مجلل و یک قایق تفریحی می‌شود 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک پست، "سوتلانا کریوونوگیخ" ۴۶ ساله از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کنونی روسیه معاون شهردار سن پترزبورگ بود، با وی روابط عاشقانه دارد و براساس گزارشات ثمره این عشق یک فرزند دختر است.

 

روزنامه گاردین گزارش داد، اما کریوونوگیخ -که در یک آپارتمان اشتراکی با چند خانواده دیگر بزرگ شده- و دیگر دوستان صمیمی پوتین از طریق کمپانی‌های تابع در جزایر ویرجین و نقاط دیگر جهان ثروتمند شده‌اند.

 

براساس این گزارش، در سپتامبر سال ۲۰۰۳ میلادی، یک کمپانی تابع ثبت شده در خارج از کشور موسوم به "توسعه بروکویل" برای کریوونوگیخ یک دستگاه آپارتمان لوکس در مونت‌کارلو، منطقه‌ای اعیان‌نشین در موناکو خریداری کرد. کریوونوگیخ همچنین یک واحد مسکونی در سن پترزبورگ و اموال با ارزش دیگری نیز دارد.   

 

کریوونوگیخ تنها فردی نیست که از روابط نزدیک دیرینه‌اش با پوتین سود کرده است.

 

سال‌هاست که اطرافیان پوتین جذب موناکو شده‌اند؛ جایی که سیاست‌ها و قوانین راحت مالیاتی، این کشور را به یکی از محبوب‌ترین کشورها برای ثروتمندان تبدیل کرده است.

 

"دومینیک آناستاسیس"، یک وکیل محلی به روزنامه گاردین گفت، سرزمین موناکو بهترین جاست چرا که هیچ کس نمی‌پرسد ثروت‌ خود را از کجا به دست آورده‌اید، فرهنگ بازرسی در این کشور کوچک وجود ندارد و شما مجبور نیستید اظهارنامه مالیاتی پر کنید.

 

یکی از ثروتمندان حلقه روسیه-موناکو "گنادی تیمچنکو"، یکی از بروکرات‌های شوروی سابق است که از دهه ۱۹۹۰ میلادی با پوتین دوست بوده است. مجله فوربس ثروت خالص تیمچنکو را ۲۲ میلیارد دلار اعلام کرده است.

 

یکی دیگر از اعضای حلقه نزدیکان پوتین "پیتر کولبین"، یکی از دوستان خانوادگی قدیمی رئیس جمهور روسیه است که در سال ۲۰۰۳ میلادی مدیرت کمپانی "مشتقات نفتی بین‌المللی" مستقر در لنینگراد را برعهده گرفت.

 

این در حالی است که پوتین هرگونه ارتباط با کمپانی‌های پردرآمد ذکر شده در اسناد پاندورا را رد کرده است.

 

در این گزارش روزنامه گاردین آمده است: اما الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه به پوتین به عنوان "ثروتمندترین مرد جهان" اشاره کرده است.   

 

در واکنش به افشای این اسناد، کرملین امروز دوشنبه تاکید کرد، هیچ دلیلی برای انجام تحقیقات درخصوص اسناد پاندورا نمی‌بیند و این اسناد را "مجموعه‌ای از اطلاعات بی‌پایه و اساس" تلقی می‌کند. کرملین گفت: انتشار اسناد پاندورا نشان می‌دهد آمریکا به رغم تعهدش برای مبارزه با پول‌شویی، بزرگ‌ترین پناهگاه مالیاتی است. کرملین هیچ چیز جالبی در اسناد پاندورا نمی‌بیند و اطرافیان پوتین هیچ "ثروت پنهانی" ندارند.

 

"اسناد پاندورا" اسنادی افشاگرایانه است که ثروت ۳۵ رهبر فعلی و سابق و ۳۰۰ تن از چهره‌های سیاسی شناخته‌شده کشورهای مختلف را فاش می‌کند و براساس لو رفتن اسناد چند شرکت مالی است. حجم اسناد مالی که لو رفته کم‌سابقه است؛ نزدیک به ۱۲ میلیون پرونده (فایل) معادل تقریبا سه ترابایت داده از چهارده منبع مختلف. بررسی این اطلاعات زیر نظر "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی" (آی‌سی‌آس‌جی) انجام شده که ۶۵۰ گزارشگر در ۱۱۷ کشور را گردهم آورد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------