آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

رئیس‌جمهوری برزیل به جنایت علیه بشریت متهم شد



 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
دیوان بین المللی کیفری روز سه شنبه ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل را به دلیل نقش چالش برانگیزش در تخریب جنگل های آمازون، به جنایت علیه بشریت متهم کرد. 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اولین پرونده ای است که در قالب آن، ارتباط جنگل زدایی با از دست رفتن زندگی به وضوح مورد توجه قرار می گیرد.

 

انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوختن و کشاورزی در مقیاس صنعتی در آمازون بیش از مجموع انتشارات سالانه ایتالیا یا اسپانیاست. همچنین جنگل زدایی در این منطقه به انتشار مقادیر زیادی دی اکسید کربن منجر شده است.

 

کنشگران عدالت زیست محیطی اتریشی موسوم به «آلرایس» روز سه شنبه شکایتی رسمی را در دادگاه لاهه تنظیم کردند و خواستار رسیدگی مراحل قضایی علیه بولسونارو و دولت وی به دلیل اقدامات مرتبط با تاثیر منفی تغییرات اقلیمی در سراسر جهان شدند.

 

در این متن اعتراضی، رهبر برزیل به راه اندازی کمپینی گسترده متهم شده که نتیجه آن قتل مدافعان محیط زیست و به خطر افتادن جمعیت جهانی به واسطه انتشارات ناشی از جنگل زدایی بوده است.

 

این پرونده به محققان امکان می دهد ارتباط بین رویدادهای شدید آب و هوایی از یک سو و گرمایش جهانی و تخریب محیط زیست از سوی دیگر را اثبات کنند.

 

تیم تهیه کننده متن اعتراضی اعلام کرد که دولت بولسونارو تلاش کرده است به طور روشمند قوانین، سازمان ها و افرادی را که برای محافظت از آمازون خدمت کرده اند، حذف و عملکردشان را خنثی کند.

 

بولسونارو همچنین مسئول تخریب تقریبا ۴ هزار کیلومتر مربع جنگل های بارانی در سال شناخته شد و ریاست عملیات ماهیانه جنگل زدایی را که از زمان به قدرت رسیدنش در اول ژانویه ۲۰۱۹ افزایش یافته، برعهده داشته است.

 

این تیم از کارشناسان تخمین زد انتشارات منتسب به دولت بولسونارو به واسطه جنگل زدایی باعث مرگ بیش از ۱۸۰ هزار نفر بر اثر گرمای بیش از حد در سراسر جهان خواهد شد.

 

در حالی که دستکم سه شکوائیه دیگر از سوی گروه های بومی علیه بولسونارو در دیوان بین المللی کیفری مطرح است، سازمان دهندگان این شکوائیه جدید می گویند این مورد، اولین موردی است که ارتباط بین تخریب جنگل و سلامت جهانی انسان ها را مورد توجه قرار می دهد.

 

«نایجل پووآس» وکیل مدافعی که پیگرد قانونی برخی از بدنام ترین جنایتکاران بین المللی را برعهده داشته است، می گوید شکایت تنظیم شده علیه بولسونارو، مربوط به چندین نفر در دولت وی است.

 

وی افزود: ما بر عالی رتبه ترین نقش آفرینان مسئول در این مساله متمرکز شده ایم.

 

دیوان بین المللی کیفری هیچ تعهدی برای رسیدگی به شکایات تنظیم شده برای دادستان از سوی اشخاص یا گروه ها ندارد و تا زمانی که دادستان اعلام نکند که بررسی اولیه در مورد موضوعی خاص را شروع کرده است، در مورد آن اظهارنظری نمی کند.

 

«موآد سارلیو» وکیل مدافع حقوق بشر و جنایات بین المللی گفت اینکه شکایت علیه بولسونارو پیگیری می شود، پیامی آشکار را به اشخاصی چون مدیران شرکت های سوخت فسیلی منتقل می کنند که مراقب کارهایشان باشند.

 

وی افزود: قانون در حال حاضر به ما این امکان را می دهد که به دنبال افرادی باشیم که آگاهانه و بی رحمانه سیاست هایی را تعقیب می کنند که نتیجه آشکارش تخریب محیط زیست و تاثیر بر جمعیت انسانی است.  

 

جنگل های گرمسیری آمازون در سال ۲۰۲۰ صحنه آتش سوزی های گسترده ای بود. برخی کارشناسان یکی از عوامل مهم آتش سوزی‌ در جنگل های آمازون را  فعالیت‌های انسان معرفی کردند.

 

تداوم آتش سوزی‌ها در جنگل‌های کره زمین از جمله جنگل‌های آمازون فاجعه ای جدی برای سیاره زمین به حساب می‌آید. پیش از آتش سوزی گسترده در آمازون، رئیس جمهوری برزیل با انتقادهایی در مورد اتخاذ سیاست‌های ضد محیط زیستی روبرو شده بود. منتقدان بر این باورند که بولسونارو به جنگل زدایی در برزیل اعتقاد داشته و به قولش در زمان انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر رعایت قوانین زیست محیطی عمل نکرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------