هشدار چین به بایدن: احتیاط کنید و سیگنال اشتباه ندهید



 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
چین در واکنش به سخنان جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا درباره تایوان از او خواست تا در اظهاراتش "احتیاط" کرده و از ارسال هرگونه سیگنال اشتباه خودداری کند. 

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که واشنگتن در صورت اشغال تایوان از سوی چین برای دفاع نظامی از تایوان آمادگی دارد.

 

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این سخنان گفت: ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم صادقانه از اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک آمریکا - چین تبعیت کند در کلام و در عمل در خصوص مساله تایوان تایوان محتاط باشد و از هرگونه موضع گیری و ارسال سیگنال اشتباه خودداری کند تا روابط چین آمریکا دچار آسیب های جدی نشود و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان برقرار باشد.

 

وی تاکید کرد: برای چین وقتی پای منافع اساسی، مانند استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی‌ در میان باشد جایی برای امتیازدهی و مصالحه وجود ندارد. هیچ کس نباید عزم ، اراده محکم و توانایی قوی مردم چین در دفاع  از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی‌اش دست کم بگیرد. تایوان بخش مسلم قلمرو چین است. مساله تایوان صرفاً یک موضوع داخلی چین است که اجازه دخالت خارجی در آن را نمی‌دهیم.

 

جو بایدن تاکید کرده بود که واشنگتن به دنبال جنگ سرد با چین نیست. سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه سیاست «ابهام راهبردی» آمریکا در قبال چین بر سر مساله تایوان ارزیابی شد.

 

در تایپه ، سخنگوی تسای اینگ ون ، رئیس جمهور این کشور گفته است که ایالات متحده حمایت خود را از تایوان با اقدامات ملموس نشان داده است و 23 میلیون شهروند جزیره تسلیم فشارها و اقدامات عجولانه نخواهند شد.

 

چانگ تون هان ، سخنگوی رئیس جمهور تایوان گفت: تایوان عزم راسخ ما برای دفاع از خود را نشان داده و به همکاری با کشورهایی با ارزش‌های مشابه برای کمک مثبت به تنگه تایوان و صلح و ثبات منطقه هند و اقیانوس آرام ادامه می دهد.

 

واشنگتن در سال ۱۹۷۹ میلادی برای به رسمیت شناختن پکن و برقراری رابطه با چین، روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان را قطع کرد.

 

آمریکا به صورت علنی ادعای حاکمیت چین بر تایوان را رد نمی‌کند اما همزمان خود را متعهد به کمک به تایپه برای دفاع از خود می‌داند.

 

چین در دوره زمامداری شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور که همزمان رهبر حزب کمونیست و فرمانده کل قوا نیز هست فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی بر تایوان را افزایش داده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------