رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی: قیافه اصیل ایرانی در معرض خطر جدی قرار گرفته است



جراحی پلاستیک ایرانیان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: سود بالای جراحی زیبایی باعث شده است که افرادی بدون داشتن حتی تخصص پزشکی و با مدارک پیراپزشکی و اتاق عمل اقدام به انجام جراحی زیبایی می کنند که سلامت عمومی مردم را به خطر انداخته است.

به گزارش رکنا، دکتر بابک نیکو مرام، رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه بیان کرد: ما به عنوان انجمن علمی جراحی پلاستیک کشور زنگ خطر جدی در مورد عوارض ناشی از اعمال جراحی زیبایی خارج از عرف و قواعد پزشکی را حس کرده ایم.

 

وی با اشاره به ورود افراد سودجو و فاقد صلاحیت به حوزه جراحی های زیبایی یادآور شد " اگر جلوی سونامی لجام گسیخته جراحی پلاستیک و زیبایی گرفته نشود تمامی منابع مالی و انسانی نظام بهداشت و درمان کشور در تمامی رده ها را بلعیده و در آینده با بحران نیروی انسانی متخصص در درمان بیماران رو به رو خواهیم بود. "

 

وی با اشاره به اینکه قیافه اصیل ایرانی در خطر تهدید جدی قرار گرفته است، افزود: متاسفانه علیرغم تذکرات مکرر، مسوولان با نگاهی بسیار منعطف و مسامحه آمیز و به دور از آینده نگری به ماجرا، نقش بسیار کمرنگی در پیشگیری و مبارزه با این روند مخاطره آمیز دارند.

 

رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: در کشورهای دیگر با این موضوع به شیوه دیگری برخورد می شود و در مقابل پدیده های مشابه که به لحاظ سودآوری موجب گرایش بعضی از پزشکان یا سرمایه گذاران میشود برنامه های پیشگیرانه داشته و افراد خاطی را به شدت مجازات مینمایند. پیشنهاد ما این است که مطابق با مدل سایر کشورها که قبل از ما با این مشکلات مواجه شده اند و راهکارهای موفقی ارایه داده اند، برنامه ریزی و تصمیم گیری در این موارد را به عهده انجمن های علمی تخصصی مرتبط زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بگذارند.

 

نیکو مرام تاکید کرد ما این روزها شاهد این هستیم که عده ای با مدرک پیراپزشکی و یا تکنیسین اتاق عمل و حتی غیر پزشک و جراح اقدام به انجام عمل های زیبایی می کنند و بیمار را دچار عوارضی می نمایند که بعضا" بازگشت آنها به شرایط اولیه بسیار سخت و یا غیرممکن میباشد ولی مجازات های پیش بینی شده برای این افراد به اندازه کافی بازدارنده نبوده و سلامت مردم را تضمین نمینماید.

 

وی اضافه کرد در کشور نیاز به قوانین به روز و  شدیدا بازدارنده برای جلوگیری از ورود مداخله گران در امور جراحی زیبایی داریم  که کمیسیون اجتماعی و کمیسیون بهداشت مجلس میتوانند محلی برای بررسی و  ارایه این قوانین باشند.

 

دکتر نیکومرام گفت طبق ماده 31 انتظامی سازمان نظام پزشکی « شاغلان حرف پزشکی میتوانند منحصراً به درمان آن گروه از بیماران بپردازند که در دوران تحصیل دوره آموزشی ان را طی نموده و یا مدارک لازم را از مراکز مجازی که به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد، اخذ نموده باشند.»

 

و با یک آمار ساده از شکایت ها می توان متوجه شد که درصد قابل توجهی از این موارد مربوط به عدم رعایت ماده مربوطه باشد ولی در سازمان نظام پزشکی انطور که شایسته است به این ماده کمتر توجه شده و تنبیهات انتظامی بر آن مبنا صادر نمیگردد.

 

وی بیان داشت نزدیک به 430 نفر فوق تخصص جراح پلاستیک در کشور داریم اما گمان ما این است که نزدیک به 2 هزار نفر از شاغلان حرف پزشکی  از عنوان جراح پلاستیک در فرایند جذب بیماران سو استفاده میکنند و در کشور مبادرت به انجام اعمال زیبایی می نمایند که در بسیاری از موارد غیرقانونی است.

 

وی با توجه به پدیده " دلالی زیبایی " و گسترش آن در فضای مجازی ضمن هشدار به متقاضیان انجام جراحی زیبایی در پرهیز از دامهایی که تبلیغات گمراه کننده بر سر راه ایشان پهن نموده است، تاکید نمود که متقاضیان اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی اگر بدنبال جراح پلاستیک برای انجام عمل خود میگردند حتما در سایت نظام پزشکی به آدرس irimc.org در قسمت جستجوی پزشک از پزشک بودن و تخصص فرد مربوطه اطمینان حاصل نموده و همچنین میتوانند به سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به آدرس ispas.ir برای اطلاع از اسامی جراحان پلاستیک عضو انجمن در تمامی شهرها مراجعه نمایند.

 

 رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران  در پایان اظهار امیدواری نمود که تا اصلاح و به روز رسانی قوانین حوزه اعمال جراحی زیبایی در مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابلاغ دستورالعمل‌های ویژه اعمال جراحی زیبایی در کشور و  همچنین نظارت قاطع و موثر در مراکز و موسسات ارایه خدمات زیبایی،  سازمان نظام پزشکی با اجرای موثر   ماده ۳۱ انتظامی و از طرفی با به روز نمودن قوانین خود، پلیس فتا با برچیدن صفحات مجازی فریبنده و بی نام و نشان و نهایتا دادسرای جرایم پزشکی در مجازات بازدارنده افراد مداخله گر غیر پزشک با عمل به تکالیف قانونی خود از بروز فجایع انسانی و اجتماعی جلوگیری نمایند.

 

اپیدمی جراحی پلاستیک در کشور راه افتاده است

مدیر روابط عمومی انجمن جراحان پلاستیک و و زیبایی ایران ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد یک اپیدمی جراحی پلاستیک و زیبایی در ایران هستیم که می توان گفت سلامت مردم ایران را به خطر انداخته است.

 

وی ورود افراد غیرمتخصص به این عرصه را آسیب جدی در حوزه جراحی پلاستیک دانست و افزود: علت اصلی آن سود بالای این گونه عمل ها است و متاسفانه این وضعیت در شرایط ناگواری قرار دارد بطوریکه شاهد این هستیم که عوارض عمل های جراحی زیبایی رو به افزایش است.

 

مجید لاهوتی تصریح کرد: اغلب شکایت ها از عوارض جراحی های پلاستیک نه از متخصصان جراحی پلاستیک بلکه از افرادی است که تخصصی در این حوزه ندارند و اقدام به انجام عمل های زیبایی می کنند.

 

وی ادامه داد: ما بارها از شورای عالی نظام پزشکی درخواست کرده ایم که با توجه به موارد قانونی آیین نامه خود را اصلاح کند و از انجام جراحی زیبایی توسط افراد غیر متخصص جلوگیری به عمل آورد اما متاسفانه به دلیل اینکه برخی از افراد در درون نظام پزشکی از این امر منتفع می شوند و در مقابل اصلاح این امر مقاومت انجام می گیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------