سکته مغزی قابل درمان است؟



اخبار,اخبار پزشکی,سکته مغزی

دبیر علمی کمیته درمان سکته حاد مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سکته مغزی قابل درمان است گفت: برای فردی که دچار سکته مغزی شده تنها 4.5 ساعت فرصت نجات و درمان وجود دارد.

دکتر پیام ساری اصلانی به مناسبت هفته اطلاع رسانی "سکته حاد مغزی" (26 آبان تا 2 آذر) در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سکته مغزی در یک تعریف ساده به معنی بسته یا پاره شدن شریان مغزی است گفت: چنانچه شریان مغزی در یک ناحیه مغز پاره شود، فرد در آن ناحیه دچار خونریزی مغزی می شود و اگر رگ بر اثر وجود یک لخته بسته شود فرد دچار سکته مغزی می شود که هر دو این حالت، در مجموعه سکته مغزی قرار می گیرد.

 

وی افزود: به طور معمول 10 تا 15 درصد سکته مغزی به شکل خونریزی مغزی بوده و 85 درصد به شکل سکته مغزی ناشی از وجود لخته در شریان مغزی است که موجب می شود خونرسانی به آن ناحیه مغز دچار اختلال شده و فرد دچار سکته شود.

 

ساری اصلانی با بیان اینکه وجود لخته بزرگ در شریان های اصلی مغز می تواند منجر به از کار افتادن ناگهانی یک ناحیه گسترده از مغز شود گفت: همین امر موجب می‌شود که متاسفانه این افراد ظرف مدت کوتاهی جان خود را از دست بدهند.

 

وی افزود: به طور معمول 30 درصد از افرادی که بعد از سکته مغزی زنده می‌مانند، ظرف یک ماه پس از سکته جان خود را از دست می دهند.

 

ساری اصلانی تصریح کرد: افرادی دیگری هم که مدت بیشتری زنده می مانند، عمدتا توانایی قبلی را نداشته و 30 درصد آنها نیز برای انجام امور روزمره خود نیازمند کمک دیگران هستند.

 

وی افزود: بر همین اساس سکته مغزی به عنوان شایع ترین بیماری ناتوان کننده افراد بزرگسال در جهان مطرح شده است و از طرفی عامل دوم مرگ و میر بعد از سکته‌ قلبی محسوب می شود.

 

دبیر علمی کمیته درمان سکته حاد مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس آمار اعلام شده سالانه 100 هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند و این یعنی روزانه حدود 300 نفر و هر پنج دقیقه یک نفر در کشور دچار سکته مغزی می شود.

 

ساری اصلانی عدم قرینگی صورت، بی حسی و کرختی دست و پا و عدم توانایی صحبت و سنگین شدن زبان را علائم سه گانه سکته مغزی عنوان کرد و افزود: مشاهده هر یک از این علائم در افراد می تواند نشان دهنده بروز سکته مغزی باشد و به محض مشاهده این علائم فرد باید به مراکز درمانی ارجاع داده شود.

 

وی شعار امسال هفته اطلاع رسانی سکته مغزی را "سکته مغزی قابل درمان است" عنوان کرد وافزود: انتخاب این شعار به خاطر این است که در سالهای اخیر داروهایی وارد بازار شده که به وسیله آن می توان سکته مغزی را درمان و از بروز عوارض آن پیشگیری کرد.

 

ساری اصلانی خاطرنشان کرد: هم اکنون یک نوع دارو در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه موجود است که تزریق آن به فردی که دچار سکته مغزی شده می تواند از بروز عوارض سکته پیشگیری کرده و آن را درمان کند.

 

وی با بیان اینکه برخی از موارد سکته مغزی واجد شرایط تزریق این نوع دارو است گفت: افرادی که سکته مغزی از نوع خونریزی مغزی دارند نمی توانند این نوع دارو را دریافت کنند.

 

ساری اصلانی تصریح کرد: در افرادی که سکته مغزی آنها ناشی از وجود لخته خون در رگ های مغز است نیز فاکتورهای دیگری از جمله سوابق سکته مغزی فرد، وجود تومور مغزی و موارد اینچنینی لحاظ می‌شود.

 

وی افزود: به طور معمول 30 درصد افرادی که سکته مغزی آنها ناشی از وجود لخته در رگ های مغز است می توانند از این دارو استفاده کنند و این دارو موجب می شود لخته ایجاد شده در رگ از بین رفته و خونرسانی به آن ناحیه مغز انجام شده و فرد از عوارض سکته نجات پیدا کند.

 

ساری اصلانی نکته مهم در استفاده از این دارو را زمان دانست و افزود: برای استفاده از این دارو و تزریق آن افراد تنها 4.5 ساعت فرصت دارند و اگر این زمان از دست برود عملا نمی توان کاری کرد.

 

دبیر علمی کمیته درمان سکته حاد مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر به جز بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه، در بیمارستان فارابی نیز امکان تزریق این دارو فراهم شده و اگر فردی دچار سکته مغزی شد باید اطرافیان سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرند و نیروهای اورژانس با آموزشی که از قبل دیده اند برحسب فاصله مسیر، بیمار را یا به بیمارستان امام رضا (ع) و یا به بیمارستان فارابی انتقال می دهند.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------