ویتامین ها دشمن ویروس کرونا/ با مصرف ویتامین ها به جنگ کرونا ویروس برویم



اخبار,اخبار پزشکی,ویروس کرونا
دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف ویتامین‌های A،C،D ،روی و زینک موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ویروس کرونا می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، دکتر عبدالرضا نوروزی دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کرونا بیماری ویروسی است بنابراین برای پیشگیری و افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن برنامه تغذیه‌ای را باید مورد توجه قرار داد، گفت: مصرف ویتامین A سبب افزایش سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی می‌شود که در این روز‌ها می‌توان از آن بیشتر استفاده کرد.

 

او با اشاره به اینکه میوه و سبزیجات به رنگ زرد و نارنجی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A می‌باشد، تصریح کرد: مصرف آب هویج بصورت حداقل دو لیوان در هفته در این زمینه نقش مهمی دارد برخی از سبزی‌ها مانند شلغم حاوی مقادیر زیاد ویتامین A می‌باشد که از قدیم الایام برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شود.

 

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به یکی دیگر از مواد تغذیه‌ای برای این دوران اشاره کرد و گفت: ویتامین C نیز یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌باشد ویتامین C تقریبا در تمام میوه‌های زمستانی که در راس آن‌ها مرکبات و کیوی است، به وفور یافت می‌شود.

 

دکتر نوروزی افزود: مصرف روزانه سه عدد مرکبات با سایز متوسط می‌تواند میزان نیاز به ویتامین C را کاملا تامین کند البته این را هم در نظر داشته باشید که زیست فراهمی قرص‌های ویتامین C بسیار پایین است و توصیه می‌شود مصرف میوه جات و مرکبات را افزایش دهیم یک لیوان متوسط آب پرتقال و یک لیمو شیرین حدود ۳۰۰ میلی گرم ویتامین C فعال دارد که تقریبا سه برابر نیاز روزانه ویتامین C می‌باشد.

 

او تصریح کرد: مصرف روی یا زینک نقش زیادی در افزایش قدریت سیستم دفاعی بدن دارد زینک در غلات سبوس دار به وفور یافت می‌شود همچنین گوشت مرغ و قرمز حاوی مقادیر کافی زینک برای بدن است.

 

نقش ویتامین D در مقابله با کرونا 

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه ویتامین D بر روی بهبود مبتلایان به کرونا که در بخش آی سی یو بستری می‌شوند، موثر است، گفت: ویتامین D بطور کلی برای جمعیت ایران به ویژه در فصل پاییز و زمستان که بیشتر از طریق پوست قابل جذب است توصیه می‌شود و در این دوران که شیوع بیماری ویروس کرونا زیاد است توصیه به مصرف یک قرص ویتامین D ۵۰ هزار واحد به صورت هفتگی به مدت ۸ هفته می‌شود.

 

دکتر نوروزی مصرف کافی پروتئین‌ها با کیفیت بالا را سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن به ویژه در سالمندان عنوان کرد و ادامه داد: همچنین هر نوع جذب پروتئین بصورت نرمال نیز توصیه می‌شود در روز حداقل ۶۰ گرم پروتئین استفاده شود.

 

او همچنین به دیگر مواد غذایی مفید اشاره کرد و گفت: مصرف برخی از غذا‌ها که حاوی ترکیب مناسبی از ویتامین‌های محلول در چربی، پروتئین، اسید‌های چرب ضروری و پروبیوتیک‌ها می‌باشد برای افزایش قدرت سیستم ایمنی توصیه می‌گردد که لبنیات یکی از این موارد می‌باشد.

 

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یک لیوان شیر و یک پیاله ماست کم چرب علاوه بر اینکه حاوی مقادیر زیاد ویتامین A و D است حاوی مقادیر زیادی کلسیم، پروتئین و پروبیوتیک می‌باشد.

 

دکتر نوروزی افزود: مصرف مایعات در افزایش ترشحات مخاطی دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و دفع ویروس موثر است در این روز‌ها مایعات گرم مانند چای، چای سبز، دم نوش‌های متنوع نوشیده شود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------