دانشمندان راه مبارزه با ستاره مرگ را کشف کردند



ستاره مرگ،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دانشمندان دانشگاه لیدز انگلیس موفق به کشف روشی جدید برای هدف قرار دادن پروتئینی معروف به «ستاره مرگ» شدند که نقش مهمی در پیشرفت کشنده‌ترین سرطان‌ها دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، یک روش جدید برای هدف قرار دادن یک پروتئین جهش یافته که می‌تواند منجر به کشنده‌ترین سرطان در انسان شود، توسط دانشمندان دانشگاه لیدز کشف شده است. فرم جهش یافته پروتئین RAS به دلیل توانایی آن در مرگ و میر، «ستاره مرگ» نامیده می‌شود؛ این پروتئین در برابر درمان‌ها مقاومت کرده و در ۹۶ ٪ سرطان‌های پانکراس و ۵۴ ٪ سرطان‌های روده بزرگ دیده می‌شود.

 

RAS پروتئینی است که برای سلامتی مهم است اما در شکل جهش یافته می‌تواند مدت زمان بیشتری فعال شده و منجر به رشد تومور‌ها شود.

 

یک دارو پیش از این برای درمان تایید شده است اما فقط می‌تواند زیر مجموعه کوچکی از کل سرطان‌های رانده شده توسط RAS را حل کند.

 

اکنون تیمی از دانشکده زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه لیدز پا را فراتر گذاشته و راهی جدید برای هدف قرار دادن این پروتئین پیدا کرده است تا راه را برای دامنه بیشتری از درمان بیماران هموار کند.

 

دکتر دارن توملینسون، نویسنده ارشد این مطالعه از مرکز زیست شناسی ساختاری و مولکولی آستبری گفت: پروتئین RAS به این دلیل به عنوان ستاره مرگ شناخته شده است که کروی و غیر قابل نفوذ است و اساسا از اتصال دارو‌ها جلوگیری می‌کند. ما یک رگه دیگر در ستاره مرگ شناسایی کرده‌ایم که می‌تواند برای تولید دارو‌های جدید فراتر از دارو‌های در حال توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

 

محققان از پلت فرم بیوتکنولوژی Affimer اختراع شده خود در دانشکده زیست شناسی سلولی و مولکولی برای تعیین دقیق جیب‌های دارویی روی پروتئین استفاده کردند تا امکان انجام درمان موثر فراهم شود.

 

دکتر توملینسون افزود: این مطالعه راه را برای صدها هدف دیگر هموار می‌کند. ما می‌توانیم هر پروتئین درگیر در هر بیماری را به طور موثر برای جیب‌های دارویی بررسی کنیم.

 

ایمی ترنر، اولین محقق این مطالعه از دانشکده زیست شناسی سلولی و مولکولی گفت: از آنجا که باعث درمان ۲۰ تا ۳۰ مورد از سرطان‌های شناخته شده می‌شود، خوشحال هستم. RAS واقعا جام مقدس اهداف درمانی است. این پروتئین که پیش از این «غیر قابل مبارزه» نامیده شده است به ما این امکان را داده است تا تاثیر بزرگی را که فناوری Affimer ما می‌تواند هنگام درمان آسیب‌های چالش برانگیز نشان دهد، نشان دهیم. پیش از این مولکول‌های کوچکی را شناسایی کرده‌ایم که به RAS متصل می‌شوند، بنابراین درگیر شدن در این موارد طی چند سال آینده بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

 

محققان می‌گویند که کار در مورد گسترش روش‌های بیشتر برای هدف قرار دادن RAS هنوز در مراحل اولیه است، اما آن‌ها معتقدند که کشف آن‌ها می‌تواند منجر به درمان‌های جدید شده و لیدز را در خط مقدم مبارزه با سرطان قرار دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------