اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

احتمال بروز پیک ششم کرونا در ایران ازاوایل آبان



کرونا در ایران،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه بالا بودن مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور و در برخی استان‌ها، از آثار پیک پنجم است، در عین حال درباره احتمال بروز پیک ششم، گفت: بسیاری از مجامع علمی در دنیا اعلام کردند که ممکن است در اواخر اکتبر با پیک جدیدی مواجه باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره وضعیت کرونا در کشور و علت قرمز بودن برخی شهرها و بالا بودن مرگ‌ها در برخی مناطق، گفت: بالا بودن مرگ‌ها در کشور و در برخی استان‌ها، از آثار پیک پنجم است. حال در برخی استان‌ها با واکسیناسیون و اقدامات و رعایت خود مردم آمار کمتر شده، اما در برخی استان‌ها متاسفانه هنوز  به حد کنترل خود نرسیده است. در عین حال میزان مرگ و میر هم با قرمزی استان ارتباطی ندارد؛ چراکه معمولا در بسیاری مناطق مرگ و میر به دلیل شدت بیماری است.

 

وی افزود: از سوی دیگر بسیاری از بیماران دیرهنگام مراجعه می‌کنند که منجر به درگیری شدیدتر ریه  و باعث می‌شود بسیاری بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شوند. بنابراین هم شدت بیماری و هم مراجعه دیرهنگام، میزان مرگ و میر را بالا می‌برد، اما از نظر میزان بروز، آثار باقی مانده از پیک قبلی است که امیدواریم به تدریج طی دو سه هفته آینده با واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی که انجام می‌شود، بتوانیم شاهد باشیم که این شهرها هم از قرمز به سمت نارنجی و زرد حرکت کنند.

 

مصوبات پیشگیرانه کمیته علمی کرونا

وی درباره پیش‌بینی زمان دو رقمی شدن مرگ‌ها در کشور، گفت: ما اقدامات لازم را در کمیته علمی برای پیشگیری از پیک جدید، مصوبات را انجام دادیم، بر همین اساس امیدواریم با اجرای این مصوبات و عدم ایجاد پیک جدید، بتوانیم طی چند هفته آینده با انجام واکسیناسیون‌های قوی که در حال انجام است و اقدامات سریع و عاجلی که در کنار واکسیناسیون انجام می‌شود، شاهد کاهش میزان مرگ و میر باشیم.

 

جماعتی درباره جزئیات مصوبات پیشگیرانه، گفت: خلاصه این مصوبات شامل ادامه تسریع واکسیناسیون برای رسیدن به ایمنی جمعی است و همچنین موضوع استفاده از واکسن‌های بوستر است که باید استفاده شود. همچنین اقداماتی مانند بسته ماندن مجامع عمومی و مدارس و دانشگاه‌ها تا زمانیکه بتوانیم به ایمنی جمعی برسیم.

 

معیار رنگ‌بندی کرونایی شهرها

وی درباره معیار رنگ‌بندی شهرها، گفت: رنگ بندی‌ها بر اساس میزان ابتلا به بیماری است. یعنی ممکن است که میزان مرگ و میر در شهری کم باشد، اما چون میزان ابتلا که بر اساس تشخیص بیماری کروناست، زیاد است و وقتی تعداد ابتلا بالا رود، تعداد بستری هم بالا رفته و می‌تواند منجر به افزایش مرگ و میر شود، برای ما یک آلارمی است که در اینجا باید اقداماتی را انجام دهیم. اساس رنگ‌بندی بر اساس تعداد افرادی است که به بیماری مبتلا شدند و بر اساس میزان تشخیص تعداد افراد مبتلا است.

 

احتمال بروز پیک ششم؛ آری یا خیر؟

جماعتی درباره احتمال بروز پیک ششم نیز گفت: بسیاری از مجامع علمی در دنیا اعلام کردند که ممکن است در اواخر اکتبر یعنی اواخر مهر و اوایل آبان ماه با پیک جدیدی مواجه باشیم. با این حال همه این پیش‌بینی‌ها بر اساس اقدامات بهداشتی و رعایت جامعه، میزان واکسیناسیون و همچنین اینکه سوش جدیدی که نسبت به اقدامات بهداشتی یا واکسن مقاوم باشد، ایجاد می‌شود یا خیر متغیر است. به عبارت دیگر اگر همین شرایط باشد و ما به ایمنی جمعی برسیم و اقدامات بهداشتی را هم مردم انجام دهند، ممکن است شاهد چنین پیک‌هایی نباشیم.

 

وی درباره اینکه آیا اکنون سوش نگران‌کننده‌ای که کشور ما را تهدید کند، مورد نظر است یا خیر، گفت: فعلا گزارشی از سوش‌هایی که بتوانند تهدیدکننده باشند، نداشتیم. هرچند گزارش‌هایی از سوش‌هایی مانند مو و... بود که خوشبختانه با اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون در کشورها، باعث شد که این سوش‌ها تا حد زیادی مهار شده و وارد چرخه پاندمی کل کشورها نشود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------