شرکت‌های فایزر و بیونتک: سویه‌ی اومیکرون با سه دوز واکسن خنثی می‌شود



اثر واکسن فایزر بر اومیکرون،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
شرکت‌های فایزر و بیوتنک روز چهارشنبه اعلام کردند پاسخ آنتی‌بادی ناشی از یک دوره سه‌دوزی از واکسن کرونای ساخت آنها توانسته است در یک بررسی آزمایشگاهی سویه‌ی جدید اومیکرون را خنثی کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، فایزر و بیونتک همچنین گفتند که در صورت لزوم می‌توانند یک گونه ارتقایافته واکسن کرونایشان را در ماه مارس ۲۰۲۲ عرضه کنند.

 

فایزر و بیونتک از جمله نخستین شرکت‌های واکسن‌سازی هستند که درباره اثربخشی واکسن کرونایشان در برابر سویه‌ی اومیکرون بیانیه رسمی صادر می‌کنند.

 

این دو شرکت آمریکایی و آلمانی گفتند با این که دو دوز واکسنشان ممکن است حفاظت کافی در برابر عفونت با سویه‌ی اومیکرون ایجاد نکند، بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده است که تزریق دوز سوم یادآور میزان آنتی‌بادی‌های ضد سویه‌ی اومیکرون را تا ۲۵ برابر بالا برده است.

 

به گفته این شرکت‌ها، نمونه‌های خون گرفته شده یک ماه پس از تزریق دوز یادآور به افراد حاوی میزان بالای آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده سویه‌ی اومیکرون بود و این میزان آنتی‌بادی مشابه میزان آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در افراد دریافت‌کننده دو دوز واکسن برای خنثی کردن سویه‌های دیگر واکسن بوده است.

 

دانشمندان هنوز دقیقا سویه‌ی اومیکرون که ماه پیش شناسایی شد و دارای شمار غیرمعمولی جهش است تا چه حد واگیر است و آیا باعث بیماری شدیدتر یا خفیف‌تر نسبت به سویه‌های دیگر کروناویروس می‌شود یا نه و تا چه حد می‌تواند از حفاظت ناشی از واکسیناسیون‌های قبلی بگریزد.

 

البته یافته‌های شرکت‌های فایزر و بیونتک که در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام شده‌اند، مقدماتی هستند و هنوز مورد بازبینی دانشمندان قرار نگرفته‌اند.

 

همه بررسی‌ها امیدبخش نیستند

یافته‌های اعلام‌شده بوسیله این شرکت‌ها با یافته‌های یک بررسی مقدماتی در آفریقای جنوبی هماهنگی دارد که نشان می‌دهد اومیکرون می‌تواند تا حدی از حفاظت ناشی از دو دوز واکسن‌ فایزر/بیونتک بگریزد و تزریق دوز سوم این واکسن‌ها می‌تواند به در امان ماندن از این سویه‌ی جدید کمک کند.

 

 اما یک بررسی دیگر آزمایشگاهی در بیمارستان دانشگاهی فرانکفورت تصویر نگران‌کننده‌تری را به دست داده است: این بررسی که با قرار دادن خون افراد واکسینه‌شده در برابر سویه‌های متفاوت کروناویروس انجام شد، نشان داد در افرادی که سه دوز واکسن فایزر/بیونتک دریافت کرده‌اند، اثربخشی پاسخ آنتی‌بادی نسبت به سویه‌ی اومیکرون تا ۳۷ برابر نسبت به پاسخ به سویه‌ی دلتا پایین‌تر است.

 

در این بررسی، پاسخ آنتی‌بادی نسبت به سویه‌ی اومیکرون شش ماه پس از تزریق دو دوز واکسن فایزر/بیونتک، مدرنا یا ترکیب دو دوز آسترازنکا/بیونتک حتی قابل‌اندازه‌گیری نبود.

 

البته جزئیات این بررسی از جمله شمار نمونه‌ها اعلام نشده و هنوز مقاله‌ای علمی بر اساس آنها منتشر نشده است.

 

سومایا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت اخیرا در توئیتی در این باره نوشت که کاهش عمده‌ در اثربخشی پاسخ آنتی‌بادی نسبت به اومیکرون در افراد واکسینه‌شده قابل‌انتظار است.

 

او افزود که این امر به معنای آن نیست که واکسن‌ها موثر نخواهند بود، چرا که ایمنی سلولی- بخش دیگری پاسخی ایمنی که خطر دوم دفاعی در برابر بیماری شدید شمرده می‌شود- احتمالا اثربخشی‌اش را حفظ خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------