اومیکرون تا حدی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده می‌گریزد



کرونا اومیکرون،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یافته‌های یک بررسی کوچک مقدماتی نشان می‌دهد که سویه‌ی اومیکرون تاحدی می‌تواند از آنتی‌بادی‌های ایجادشده بوسیله واکسن‌ها بگریزد و اثربخشی آنها را کاهش دهد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از statnews، نتایج این بررسی از این فرضیه که سویه‌ی اومیکرون نسبت به سایر سویه‌ها توانایی گریز بیشتری از ایمنی ایجاد شده در افراد به علت عفونت طبیعی یا واکسیناسیون را دارد، تایید می‌کند، اما کارشناسان می‌گویند نمی‌توان یافته‌های این بررسی آزمایشگاهی را به طور کامل به جهان واقعی تعمیم داد.

 

این بررسی شامل افرادی که دوز یادآور یا تقویتی واکسن را دریافت کرده بوند، نمی‌شد، اما این پژوهش همچنین این احتمال را مطرح می‌کند که افرادی که قبلا دچار عفونت شده و بعد واکسن زده بودند یا افرادی که دوز یادآور یا تقویتی دریافت کرده‌اند، باید میزان‌های بالاتر حفاظت حتی در برابر اومیکرون داشته باشند.

 

این پژوهش که هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بررسی نشده (داوری همتا نشده است) یکی از نخستین بررسی‌ها درباره تاثیر اومیکرون بر حفاظت ناشی از پاسخ ایمنی است.

 

کارشناسان با توجه به تعداد و مشخصات جهش‌های سویه‌ی اومیکرون پیش‌بینی می‌کنند که اثربخشی پاسخ ایمنی در برابر این سویه افت کند. چرا که به علت این جهش‌ها، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده تولیدشده بوسیله واکسن‌ها نمی‌توانند به خوبی این سویه ویروس را مانند شکل اصلی کروناویروس که واکسن‌های فعلی آن را هدف قرار می‌دهند، شناسایی کنند.

 

پژوهشگران انستیتو پژوهش بهداشتی آفریقا در این بررسی سویه‌ی اومیکرون را در معرض خون ۱۲ نفر واکسینه‌شده با واکسن‌ فایزر/بیونتک قرار دادند؛ شش نفر از این افراد قبل از واکسیناسیون در موج اول کرونا در آفریقای جنوبی دچار کووید-۱۹ شده بودند.

 

این دانشمندان دریافتند که در مجموع میزان خنثی‌سازی ناشی از آنتی‌بادی‌های موجود در خون این افراد در برابر سویه‌ی اومیکرون نسبت به شکل اولیه ویروس ۴۱ برابر کاهش یافته است که کاهشی قابل‌توجه اما نه لزوما مصیبت‌بار است.  به گفته این پژوهشگران با توجه به این یافته‌ها اومیکرون گریز کاملی از پاسخ ایمنی پیدا نکرده است.

 

نکته جالب این بود که در پنج نفر از این افراد که پیش از واکسیناسیون دچار عفونت کرونا شده بودند، «میزان خنثی‌سازی اومیکرون نسبتا بالاتر بود.»

 

بنابراین این پژوهشگران و همچنین کارشناسان دیگر معتقد هستند که عفونت قبلی به همراه واکسیناسیون یا واکسیناسیون اولیه به همراه تزریق دوز یادآور یا تقویتی ممکن است قدرت خنثی‌کنندگی پاسخ ایمنی بدن را حتی در برابر سویه‌ی اومیکرون بالا ببرد.

 

بسیاری از کارشناسان گفته‌اند حدس می‌زنند اومیکرون به شمار بیشتر عفونت‌های پس از واکسیناسیون و عفونت‌های دوباره بینجامد، اما اغلب افراد در برابر پیامدهای وخیم مانند بستری شدن و مرگ حفاظت می‌شوند. این بررسی جدید این فرضیه را تقویت می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------