ترمیم بافت با سلول‌های به دست آمده از ادرار انسان



ترمیم بافت،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی به دست آمده از ادرار انسان، ظرفیت بالایی در ترمیم بافت دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهشگران "موسسه پزشکی ترمیمی ویک فارست"(WFIRM) آمریکا برای نخستین بار، گروهی از سلول‌های بنیادی را در ادرار انسان شناسایی کرده‌اند که می‌توانند اثراتی بر ترمیم بافت داشته باشند. آنها به بررسی‌های خود در مورد قدرت این سلول‌ها ادامه می‌دهند.

 

پژوهشگران موسسه ویک فارست در جدیدترین پژوهش منتشر شده خود، بر چگونگی تأثیر فعالیت "تلومراز"(Telomerase) بر امکان بازسازی این سلول‌های بنیادی و سایر انواع سلول‌های بنیادی تمرکز کرده‌اند.

 

تلومراز، آنزیمی است که برای توانایی خودترمیمی و قابلیت‌های انواع مختلف سلول‌های بنیادی، ضروری به شمار می‌رود. فعالیت تلومراز، ارتباط نزدیکی با طول عمر دارد.

 

این گروه پژوهشی، اهمیت بازسازی فعالیت تلومراز را به ویژه از نظر بیان مشخصه نشانگر سطح سلولی، قابلیت تبدیل چندتوانی، ثبات کروموزومی و ایمنی تشکیل تومورها در بدن بررسی کردند.

 

یافته‌های این پژوهش، چشم‌انداز جدیدی را در ارزیابی ظرفیت سلول‌های بنیادی به دست آمده از ادرار انسان برای تبدیل شدن به طیف گسترده‌ای از انواع دیگر سلول‌ها ارائه می‌کنند و استفاده از آنها را به عنوان منبع سلولی بهینه برای درمان با سلول‌های بنیادی یا بازسازی بافت مبتنی بر سلول مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

دکتر "یوانیوان ژانگ"(Yuanyuan Zhang)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: سلول‌های بنیادی به دست آمده از ادرار انسان را می‌توان به راحتی از نمونه‌های ادرار جدا کرد. این سلول‌ها نسبت به سلول‌های بنیادی به دست آمده از منابع دیگر مانند مغز استخوان یا بافت چربی که اغلب برای جمع‌آوری نیازمند یک روش جراحی هستند، مزایای واضحی دارند.

 

"آنتونی آتالا"(Anthony Atala)، از پژوهشگران این پروژه گفت: توانایی استفاده از سلول‌های بنیادی خود بیمار برای درمان، روشی سودمند در نظر گرفته می‌شود زیرا آنها واکنش ایمنی یا پس زدن را به همراه ندارند. علاوه بر این، روش جمع‌آوری غیرتهاجمی برای انتقال بالینی سریع، روشی مناسب است.

 

ژانگ گفت: این پژوهش نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی به دست آمده از ادرار انسان با فعالیت تلومراز مثبت، به عنوان یک زیرمجموعه مجزا با ظرفیت ترمیم در رشد سلولی و تبدیل شدن به سلول‌های دیگر عمل می‌کنند.

 

درک بهتر تغییرات در این زیرمجموعه سلولی طی عمر انسان و چگونگی تبدیل آنها به پیری، آسیب کلیوی یا سرطان، در مجموع سودمند خواهد بود.

 

ژانگ ادامه داد: سلول‌های بنیادی به دست آمده از ادرار انسان با تلومراز مثبت به عنوان یک منبع سلولی ایمن، دارای پتانسیل بازسازی قوی هستند که ممکن است به ترمیم بهتر بافت کمک کند.

 

این پژوهش، در مجله "Frontiers in Cell and Developmental Biology" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------