تازه های سلامت مو

لیکن پلانوپیلاریس چیست

لیکن پلانوپیلاریس چیست؟ علائم ، علل و درمان آن

لیکن پلانوپیلاریس علل و درمان لیکن پلانوپیلاریس لیکن پلانوپیلاریس یک بیماری پوستی نادر است که به…

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد و کارایی آن ها



دستگاه لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد

دستگاه های لیزر موهای زائد

 

دستگاه لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یکی از بهترین روشها برای رهایی از موهای زائد میباشد ، که در این شیوه از پرتوهای متمرکز نور برای از بین بردن فولیکول های مو استفاده می گردد. در این روش نور لیزر به صورت مستقیم، به فولیکول مو برخورد می کند و آنها را تخریب می کند، فولیکول شامل کیسه های کوچکی درون پوست است که مو در آن جا رشد می کند. لیزر با استفاده از گرما این کیسه های کوچک را نابود و یا تخریب میکند.

عملکرد دستگاه لیزر موهای زائد چگونه است؟

نور لیزر هر چیزی که تیره رنگ باشد را حرارت داده و می سوزاند. با حرارت دادن و سوزاندن موی تیره رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول هم اسیب می بیند و از بین می رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه ی رشد و استراحت هستند. در یک زمان معلوم اکثر موهای بدن ما در فاز استراحت هستند و تعداد کمی از آنها در فاز رشد هستند.

 

چنانچه موقع لیزر موهای زائد، فولیکول مو در فاز استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن اثری ندارد. به همین علت است که برای نابود کردن تمامی موها به چندین جلسه درمان با لیزر، با فاصله های زمانی مشخص احتیاج است. با هر جلسه رفع موهای زائد تعدادی از فولیکول های فعال مو سوخته میشوند و سرانجام بعد از مدتی تمامی موها از بین می روند.

 

نتایج استفاده از این فن آوری زمانی مؤثر و مشهود است که توسط بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد انجام شود. نمی توان تنها یکی از فناوری ها یا دستگاه لیزر موهای زائد را بعنوان بهترین آن ها معرفی کرد. هرکدام از دستگاه ها مزایا و معایبی دارند و برای افرادی با رنگ پوست و شرایط مختلف، مناسب هستند. بنابراین برای این که درمان مطمئن و ایمنی داشته باشید و از نتیجه کار هم راضی باشید، حتماً باید کارکرد دستگاه های لیزر را بشناسید تا بتوانید مناسب ترین آن ها را برای پوست خودتان انتخاب کنید.

 

دستگاه لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

 

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد 

دستگاه لیزر موهای زائد  IPL

این شیوه به علت ارزان و دردسترس بودن در قدیم بسیار کاربرد داشته است. ولی در اصل تنها نوعی پرتو تقویت شده میباشد که به اشتباه گاها به آن ها لیزر هم می گویند. در لیزر های خانگی هم از IPL استفاده می شود که نتیجه مطلوبی برای شخص به دنبال ندارد.

 

دستگاه لیزر موهای زائد  مبتنی بر فناوری لیزر الکساندریت( Alexandrite Laser)

از معروف ترین انواع لیزر مورد استفاده در کلینیک های زیبایی و لیزر موهای زائد، فناوری لیزر اکساندریت است. نکته اولی که باید در مورد این فناوری بدانید، این است که الکساندریت، نام فناوری لیزر است و نام خود دستگاه یا برند آن نیست. طول موج این دستگاه 755 نانومتر است.

 

بنابراین برای سفیدپوستان اروپایی و ایرانی هایی که پوست سفید و شفافی دارند، مناسب است و آنهایی که موهای ضخیم یا رنگ پوست سبزه یا تیره دارند، نمی توانند بهترین جواب را از این دستگاه بگیرند. به این دلیل که این دستگاه انرژی موجود در ملانین های فولیکول مو را جذب می کند، ولی در پوست های تیره تر، ملانین نه تنها در مو، بلکه در پوست هم موجود هست و جذب انرژی آن به وسیله دستگاه سبب گرم شدن یا در مواردی سوختن پوست شود.

 

تغيير تیپ پوستی در اشخاص هم اهمیت زيادي در نتایج دوره ی درمان دارد. در بیشتر مواقع رنگ پوست دست و پا یا شکم اشخاص با رنگ پوست نواحی دیگر بدن مثل زیر بغل، کمر یا ناحیه ی بیکینی متفاوت است.

 

برای این اشخاص باید از ترکیب دستگاه های متفاوت استفاده کرد. البته اخیرا دستگاه های جدیدتر الکساندریت به بازار آمده اند که میتوانند تمام تیپ های پوستی را تحت پوشش خود قرار دهند و در این بخش پیشرفت داشته اند. با این حال تمام دستگاه های الکساندریت 755 نانومتر است.

 

دستگاه لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

 

دستگاه لیزر موهای زائد دیود یا همان دایودی

قبل از هرچیزی در مورد لیزر موهای زائد با دستگاه دیود باید به این نکته اشاره کنم که ساختار دستگاه لیزر دایود با ديگر دستگاه های لیزر قدری متفاوت میباشد و میتوان در حالات مختلف برای قسمت های گوناگون بدن استفاده کرد. البته استفاده از آن برای پوست های تیره نیاز مند دقت و مهارت بالای معالج باشد.

 

دستگاه لیزر دایود یا دیود از گروه لیزر های نیمه هادیم میباشد و در طول موج های 800 تا 810 نانومتر عملکرد دارد که معمولاً در طول موج 808 مورد استفاده قرار می گیرد.

 

طول موج های بلند لیزر دایو سبب می شود تا لیزر بتواند ریشته مو ها را هدف قرار دهد و انتهاب مناسبی برای بخش هایی که دارای موهای زخیم و تیره می باشند نیز است.

 

جذب طول موج لیزر دایود کم تر از الکساندرایت و بیشتر LPL و NDYAG است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که به طول موج بالای لیزر دایود خطر سوختگی و تغییر رنگ پوست ( محدود) برای شخص وجود دارد و حتماً می بایست این لیزر به وسیله متخصص حرفه ای انجام پذیرد. لیزر دایود قيمت مناسبی دارد و در صورتی که درست و به وسیله معالج حرفه ای تزریق شود میتواند اثرگذار باشد.

 

باید بدانید که در صورت اقدام برای نابود کردن موهای زائد با لیزر دایود می کنید حتماً باید سوابق و بیماری های خود را به اطلاع پزشک برسانید تا احتمال پیدایش عارضه های آن برطرف شود.

 

از جمله فواید این نوع لیزر میتوان به امکان رفع موهای زخیم و تیره در نقاط وسیع بدن، مناسب برای پوست های تیره، قابلیت تنظیم طول موج می باشد.

 

همینطور این لیزر معایبی دارد که احتمال سوختگی پوست، تغيير رنگ پوست ، احتمال پیدایش کهیر و خارش می باشد.

 

دستگاه لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد

 

دستگاه لیزر موهای زائد  ND:YAG

این لیزر جدیدترین لیزر موهای زائد در بازار میباشد و بطور خاص برای حذف موهای زائد پوست های برنزه و تیره طراحی شده است. این نوع دستگاه برای پوست های نوع یک تا شش کاربرد دارد و ثابت شده که در کاهش رشد مو در همه تیپ های پوستی مؤثر است.

 

به علت جدید بودن این نوع لیزر هنوز تحقيقات کافی در مورد تأثير بلند مدت آن انجام نشده است. به علت عمق بالای نفوذ آن نسبت به ديگر لیزرها، لیزر ND:YAG میتواند از رنگ دانه های تیره رنگ پوست هم بگذرد و مستقیم به سراغ هموگلوبین های فولیکول مو برود.

 

خطر سوختگی و زخم در تمام تیپ های پوستی در لیزر ND:YAG وجود دارد چرا‌که بر خلاف ديگر مدل ها، ملانین نخستین رنگدانه هدف قرار گرفته شده نیست. یکی از فواید این لیزر قابلیت تنظیم عمق نفوذ به میزان کمتر است( با طول موج 532 نانومتر) تا بتواند موهای نازک تر نزدیک به سطح پوست را هدف بگیرد، ولی به هر حال تاثیر داشتن آن بطور کامل در این شیوه ثابت نشده است.

 

هنوز ثابت نشده است که لیزر ان دی:یاگ بر روی موهای روشن( بلوند، خاکستری و قرمز) تأثير دارد یا خیر، در عین حال شبیه لیزر دایود، فرکانس و میزان نفوذ بالای آن میتواند درمان را دردناک کند، اگرچه بسياري از اشخاص می گویند درد آن قابل تحمل است. طول موج ان دی:یاگ 1064 نانومتر است.

 

رفع موهای زائد به وسیله لیزر، با هدف گرفتن ماده ای در مو به نام ملانین، که مسوولیت رنگدانه ها را بر عهده دارند، عمل می باشد. هر چه مو تیره تر باشد تجمع و تمرکز ملانین در پوست بالاتر خواهد بود.

 

زمانی که بیمار دارای ميزان بالاتری از ملانین اپیدرمی است، جذب لیزر توسط هدف که ملانین مو میباشد ، با اختلال رو به رو شده و به جای آن به وسیله ملانین اپیدرمی پوست جذب می شود، البته این اتفاق لزوما به معنای عدم تأثير لیزر نیست ولی میتواند عوارضی مانند سوختگی، زخم، خراش و یا لکه های تیره( hyperpigmentation) بر روی پوست ایجاد نماید. فناوری لیرز ان- دی- یاگ Nd:YAG از طول موج بالاتری نسبت به انواع ديگر لیزرها بهره می گیرد که آن را برای رفع موهای زائد در بیماران با پوست های تیره مناسب می سازد.

 

این سیستم میتواند برای درمان تمام انواع پوست ها، شامل پوست های تیره و پوست های زرد رنگ مردم آسیای شرقی ، مورد استفاده قرار گیرد.

 

دستگاه لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد, لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد با دستگاه

 

دستگاه لیزر موهای زائد روبی( Ruby)

لیزر روبی بعنوان قدیمی ترین نوع دستگاه لیزر موهای زائد شناخته می شود. باتوجه به ميزان جذب بالای ملانین آن، توصیه نمی شود از لیزر روبی بر روی پوست تیره استفاده کنید زیرا سبب تغيير رنگ پوست و حتی ایجاد زخم می شود. این دستگاه، حاوی یک سیستم خنک کننده داخلی است که خطر سوزش و دیگر عارضه های جانبی را به حداقل می رساند. علاوه بر اثر خنک کنندگی، دو ثانیه تاخیر بین هر پالس لیزر، درمان با روبی را به یکی از کم دردترین لیزرها برای نابود کردن موهای زائد در بازار تبدیل می کند.

 

با این حال، نکات منفی آن شامل سرعت تکرار کندتر نسبت به انواع ديگر لیزرها، محدودیت استفاده از آن برای پوست های تیره و همینطور کوچک بودن ناحیه پروب برای درمان است. این بدان معنی است که بیشتر اشخاص برای دیدن نتایج طولانی مدت در مقایسه با بعضی از انواع ديگر لیزرهای موجود، به تعداد جلسات بیشتری احتیاج دارند.

 

دستگاه Elight چیست؟

دستگاه Elight ترکیب دستگاه IPL و دستگاه RF یا رادیو فرکانسی است.

 

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------