درمان ۱۰ دقیقه‌ای برای بازیابی بویایی مبتلایان به کووید-۱۹ طولانی



بویایی بیماران کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک درمان ۱۰ دقیقه‌ای جدید می‌تواند حس بویایی را به بیماران مبتلا به اختلال بویایی طولانی‌مدت که در مبتلایان به کووید-۱۹ شایع است، بازگرداند.

به گزارش ایسنا به نقل از اس‌اف، در حالی که اکثر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در نهایت حس بویایی خود را به دست می‌آورند اما زیرمجموعه‌ای از آنها با کووید-۱۹ طولانی وجود دارد که علائم پایدارتری را برای مدت طولانی پس از عفونت اولیه تجربه می‌کنند.

 

از دست دادن حس بویایی که با عنوان بویایی‌پریشی(Parosmia) شناخته می‌شود، می‌تواند بر اشتها و کیفیت کلی زندگی افراد تاثیر منفی بگذارد.

 

پروفسور آدام زوگا(Adam Zoga)، نویسنده اصلی این مطالعه در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: بویایی‌پریشی پس از کووید شایع است و به طور فزاینده‌ای شناخته شده است. بیماران ممکن است نسبت به غذاها و نوشیدنی‌هایی که قبلا از آنها لذت می‌بردند احساس بیزاری پیدا کنند. بویایی پریشی پیش از این به عنوان یک اختلال نادر گزارش شده بود که پس از ضربه مغزی، جراحی مغز، سکته مغزی، سندرم‌های ویروسی و برخی تومورهای سر و گردن رخ می‌دهد. ما کامل مطمئن نبودیم که این روش برای بویایی‌پریشی مؤثر باشد.

 

این درمان نوآورانه مستلزم تزریق دقیق داروی بی‌حسی به بلاک گانگلیون ستاره‌ای در گردن با کمک سی‌تی‌ اسکن است با هدف اینکه سیستم عصبی خودمختار فعال شود. این گانگلیون بخشی از شبکه عصبی زنجیره سمپاتیک در ناحیه گردن است.

 

 این روش سریع و غیر خواب‌آور بوده و برای سایر مشکلات مانند سردردهای خوشه‌ای و مشکلات قلبی عروقی نیز استفاده می‌شود.

 

برای رفع التهاب بالقوه عصبی ناشی از ویروس کووید، دوز کمی از کورتیکواستروئید با یک داروی بی‌حسی ترکیب شد.

 

در این مطالعه، ۵۴ بیمار مبتلا به بویایی‌پریشی مداوم پس از کووید، که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دادند، توسط متخصص گوش، حلق و بینی معرفی شدند.

 

پروفسور زوگا می‌گوید: بیمار اولیه تقریبا بلافاصله یک نتیجه فوق‌العاده مثبت با بهبود مستمر تا حد رفع علائم در چهار هفته را نشان داد. ما در طول کارآزمایی از برخی نتایج شگفت زده شدیم. برای مثال ما شاهد رفع نزدیک به ۱۰۰ درصدی بویایی پریشی در برخی بیماران بودیم.

 

از ۳۷ بیمار تحت پیگیری، ۲۲ بیمار، بهبود علائم را طی یک هفته پس از تزریق گزارش کردند که ۱۸ نفر از آنها پس از یک ماه بهبودی قابل توجهی را تجربه کردند. قابل ذکر است که این روش عاری از عوارض جانبی بود.

 

این پژوهش در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) در شیکاگو ارائه خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------