دبیر کل جمعیت هلال احمر:خرید یک میلیون واکسن کرونا از کشورهای چین، هند یا روسیه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
دبیر کل جمعیت هلال احمر با اشاره به منتفی شدن واردات 150 هزار واکسن فایزر توسط پزشکان متخصص مقیم آمریکا، گفت: برنامه خرید یک میلیون واکسن از کشورهای چین، هند یا روسیه را در نظر داریم.

محمد حسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر به کجا رسیده است؟»،گفت: بحث واکسن کرونا در نظام بین‌المللی وضعیت خاصی دارد. اکثر کشورها خود در گیر کرونا هستند و در خصوص بحث تولید واکسن، به هرحال با توجه به  آزمایش‌های اولیه و تایید برخی سازمان‌های بهداشتی،بعضی کشورها شروع به استفاده از این واکسن‌ها کردند.

 

وی ادامه داد: البته هنوز در کشورها به میزان تولیدی نرسیده اندتا جوابگوی نیاز کشورهای خودشان باشد؛مانند روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی؛ ضمن اینکه الحمدالله در کشور نیز دوستان مشغول بوده و به جاهای خوبی نیز رسیده‌اند.

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود:در ایران ما تجربه صد ساله واکسن سازی داریم و تقریبا یکی از قدرت‌ها در واکسن سازی هستیم و تا حدود زیادی کارهای مربوط به واکسن کرونا نیز پیش رفته است.

 

قوسیان مقدم ابراز داشت:گروهی از متخصصان پزشکی ایرانی در آمریکا انجمنی داشتند و پیشنهاد داده بودند تا از شرکت فایزر که در آمریکا واکسن تولید کرده، می‌توانیم 150 هزار واکسن فایزر را تهیه و به ایران ارسال کنیم.

 

وی متذکر شد: البته واکسن فایزر نسبت به واکسن‌های دیگر از جهت نگهداری شرایطی دارد و به دمای منفی 70 درجه نیاز دارد و باید در تانک ازت نگهداری شود.

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد: بر عکس واکسن‌های کشورهای شرقی که می‌توان در یخچال نگهداری کرد، نگهداری آسان و جابجایی واکسن فایز پیچیدگی‌هایی دارد.

 

قوسیان مقدم تصریح کرد:البته چون یک بحث کمک بود، جمعیت هلال احمر قبلا اعلام کرد تا ان شاالله واکسن خودمان آمده شود می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

وی یادآور شد: همزمان وزارت بهداشت نیز بحث  تهیه واکسن چینی را پیشنهاد کرده بود، رایزنی با کشورهای شرق هم شروع شد؛ شامل چین ، هند و روسیه است.

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد:البته این محدودیت در اکثر کشورها اعمال می‌شود و همه دنبال این هستند که ابتدا کشورخود را واکسینه کنند و بعد واکسن را به فروش برسانند.

 

قوسیان مقدم افزود:بعضی از کشورها نیز که در تحقیقات اولیه کشورهای تولید کننده شرکت کردند این کشورها به آنها تعهد داده بودند تا مقداری به آنها می‌دهند؛البته این مقدار کم واقعا جوابگوی نیاز کشورها نیست؛ شاید در حد معمولی بتواند پوشش دهد.

 

وی گفت: چون ابتدای تولید واکسنها در همه نقاط است و حدود 90 درصد پاسخگو است، اما از نظر روانی می‌تواند کمک کننده باشد.

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر  بیان داشت: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، در جمعیت هلال احمر با رایزنی که انجام دادیم تصمیم شد از پذیرش واکسن فایزر خودداری کنیم؛ اما کماکان برای خرید از کشورهای شرقی کارهای را نیز انجام میدهیم و امیدواریم هرچه زودتر نیز واکسن تولید خودمان نیز عملیاتی شود.

 

قوسیان مقدم ادامه داد: سه کشور هند، چین و روسیه در شرق واکسن هایی دارند که می‌توانیم روی اینها فکر کنیم و البته احتمال خرید از چین بیشتر است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که «چه تعداد واکسن خریداری می‌کنید؟»، افزود: در بحث‌های حاکمیتی معین دولت است؛ یعنی ما کاری را مستقل انجام نمی‌دهیم و در بحث داروها نیز وقتی عمل می‌کنیم به درخواست دولتها کمک می‌کنیم.

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر بیان داشت: چراکه ما انجمن غیر دولتی هستیم و بنابراین به درخواست وزارت بهداشت که از ما درخواست کرده بود دنبال واردات یک میلیون دوز واکسن کرونا هستیم که به احتمال زیاد از چین و یا اگر مشکلی پیش آمد، از هند یا روسیه وارد می‌کنیم.

 

 قوسیان مقدم درباره «زمان واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر»، اظهار داشت: نمی‌توانیم زمان اعلام کنیم؛چراکه  واکسن کرونا ویژگی خاص خود را دارد؛ برخی کشورها در مراحل تولید واکسن کمک کردند و کشورهای سازنده اولویت را با این کشورها قرار داده‌اند و از نظر قیمت فاکتورهای مختلفی دارد.

 

وی یادآور شد:محصولی نیست که فراوان بوده و در دسترس باشد و حق انتخاب داشته باشیم که کدام بهتر است؛ ضمن اینکه باید از نظز بهداشتی سلامت بوده و تاییدیه داشته باشد و خرید راحتی نیست که بگوییم فردا وارد می‌کنیم  

 

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد:به هرحال ما عضو فدراسیون بین‌المللی هستیم و با صلیب سرخ و هلال احمر کشورها ارتباطاتی داریم و از این کانالها استفاده می‌کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------