اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

شدت خطر سکته مغزی در بیماران کرونایی بالاست/مصرف ویتامین دی مانع از ابتلا به کرونا نمی‌شود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
نتایج یک مطالعه نشان می دهد بیماران کووید ۱۹ با ریسک بالا سکته مغزی شدید روبرو هستند و همچنین خطر کلی سکته در بیماران جوان تر بیشتر است.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دانشگاه پنسیلوانیا داده‌های ۴۳۲ بیمار کرونایی را در ۱۷ کشور که مبتلا به سکته مغزی شده بودند تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که احتمال انسداد عروق بزرگ در این بیماران، بیشتر از بیماران سکته مغزی در جمعیت عمومی است.

 

سکته مغزی ناشی از انسداد یکی از شریان‌های اصلی مغز، به طور معمول علائم شدیدتری ایجاد می‌کند. تقریباً ۴۵٪ از سکته‌های مغزی در بیماران کرونایی از نوع انسداد عروق بزرگ خونی هستند، در حالی که در ۲۴٪ تا ۳۸٪ سکته‌های ایسکمیک در جمعیت عمومی انسداد عروق بزرگ رخ می‌دهد.

 

بیش از یک سوم بیماران کرونایی مبتلا به سکته مغزی کمتر از ۵۵ سال و تقریباً نیمی از آنها کمتر از ۶۵ سال بودند. در جمعیت عمومی، ۱۳٪ سکته‌های مغزی در افراد زیر ۵۵ سال و ۲۱٪ در افراد زیر ۶۵ سال رخ می‌دهد.

 

این مطالعه همچنین نشان داد که سکته‌های مغزی با شدت کمتر، معمولاً تشخیص داده نمی‌شوند. بیشترین سکته‌های مغزی در بیماران بسیار بدحال رخ داده است.

 

دکتر «رامین زند»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این یک یافته مهم است، زیرا یک سکته مغزی جزئی ممکن است یک عامل خطر مهم برای سکته مغزی شدیدتر در آینده باشد.»

 

 

مصرف ویتامین دی مانع از ابتلا به کرونا نمی‌شود

 نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین دی نمی‌تواند از ابتلا به کرونا یا موارد شدید این بیماری پیشگیری کند. 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، در ابتدای همه گیری کرونا تحقیقات مشاهده ای نشان داد که مصرف ویتامین دی می تواند از آلودگی افراد به ویروس کووید-۱۹ و مرگ ناشی از این بیماری کمک کند اما اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افزایش سطوح ویتامین دی از آلودگی به این ویروس و ابتلا به موارد شدید کرونا پیشگیری نمی کند.

 

محققان دانشگاه «مک گیل» در کبک کانادا که این مطالعه را انجام داده اند، می‌گویند هیچ تفاوتی در سطوح ویتامین دی میان افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند و افرادی که به این بیماری مبتلا نشده اند، وجود ندارد. 

 

علاوه بر این، در میان بیمارانی که به کرونا مبتلا می شوند، هیچ تفاوتی میان سطح ویتامین دی و احتمال کمتر ابتلای آنها به موارد شدید کرونا یا بستری شدن در بیمارستان مشاهده نشد.

 

از روزهای ابتدایی همه گیری، محققان در حال بررسی اثرات ویتامین دی هستند. به طور کلی این ویتامین از طریق پوست جذب می شود که نقش مهمی در سیستم ایمنی سالم بدن دارد. یک مطالعه که در فوریه ۲۰۲۱ توسط محققان دانشگاه «بارسلونا» انجام شد، نشان داد که ویتامین دی میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

 

همچنین مطالعه دیگری در مارس ۲۰۲۱ نشان داد که ویتامین دی خطر ابتلا به کرونا را تا هفت درصد کاهش می دهد. اما بسیاری از متخصصان بهداشتی می گویند که هنوز شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، می تواند از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری یا آن را درمان کند.

 

اکنون محققان در این مطالعه که در نشریه PLOS Medicine منتشر شده است، واریان های ژنتیکی را که به شدت با افزایش سطوح ویتامین دی در ارتباط هستند، بررسی کردند. 

 

آنها چهار هزار و ۱۳۴ فرد مبتلا به کرونا و یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۷۶ فرد سالم را از ۱۱ کشور جهان مورد بررسی قرار دادند. در مرحله بعدی، محققان از فرایندی موسوم به تصادفی سازی مندلی که تغییرات را در ژن های خاص مورد بررسی قرار می دهد، استفاده کردند؛ در این مطالعه تغییرات ایجادشده در ژن های خاص در ارتباط با سطوح بالای ویتامین دی و تاثیر آنها بر بیماری کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

 

محققان درصدد دریافتن این موضوع بودند که آیا داشتن استعداد ژنتیکی برای افزایش سطح ویتامین D با عواقب کمتر در افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند، ارتباط دارد یا خیر.

 

محققان در این مطالعه هیچ مدرکی دال بر ارتباط میان سطوح بالای ویتامین دی و خطر کمتر ابتلا به کووید-۱۹ پیدا نکردند. علاوه بر این، در میان بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، هیچ ارتباطی میان سطوح بالای ویتامین دی و احتمال کمتر بستری شدن آنها در بیمارستان و ابتلا به موارد شدید کرونا وجود نداشت. 

 

با این حال نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که مطالعه آنها شامل افرادی که کمبود ویتامین دی داشتند، نمی شود؛ بنابراین هنوز هم ممکن است بیمارانی که «کمبود واقعی» ویتامین دی دارند، از فواید مصرف مکمل های این ویتامین بهره مند شوند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------