دیرخوابی تهدیدی جدی برای مقاومت به انسولی



اختلال در قند خون,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
متخصص طب سنتی گفت: دیر خوابیدن سبب اختلال در قند خون و مقاومت به انسولین می‌شود.

نرجس خواصی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بیماری دیابت، اظهار کرد: تشخیص دیابت در طب رایج با قندخون ناشتا بیش از  ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر است. اگر قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر  باشد، اختلال گلوکز ناشتا وجود دارد. قند خون پایین‌تر از ۱۰۰ نیز نرمال در نظر گرفته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه تعریف دیابت جدید بوده ولی خود، بیماری جدیدی نیست، افزود: در طب ایرانی به بیماری ذیابطس اشاره شده است. یکی از علایم مهم آن، نوشیدن مایعات زیاد و دفع ادرار زیاد است. حتی به تدریج بیمار دچار لاغری می‌شد. در برخی موارد به  عوارض دیابت  هم اشاره شده است.

 

این متخصص در خصوص درمان دیابت با طب سنتی افزود: در حقیقت درمان با دو واژه بهبودی (cure) و کنترل مطرح می شود. بهبودی یعنی کاملا بیماری از بین برود. مانند درمان سینوزیت میکروبی با آنتی بیوتیک مناسب. بنابراین وقتی در خصوص درمان دیابت صحبت میکنیم باید مشخص کنیم چه مواردی منجر به بهبودی کامل می‌شوند و چه مواردی بیماری را کنترل (نیاز به مصرف دارو چه گیاهی و چه شیمیایی دائمی دارد) می‌کند.

 

متخصص طب‌ سنتی با بیان اینکه می‌توان بیماری دیابت و پیش دیابت در مراحل اولیه هم در طب رایج و هم در طب سنتی براساس سبک زندگی درمان کرد، گفت: در طب سنتی حتی برخی موارد تثبیت شده دیابت که شدید نیست و تخریب لوزالمعده (عضو ترشح‌کننده انسولین) یا آسیب بافتی قابل جبران است می‌توان با توصیه‌های طب ایرانی منجر به بهبودی شود. در برخی افراد بسیار چاق کاهش وزن از طریق رژیم غذایی، ورزش گاهی جراحی منجر به درمان و حتی کنترل دیابت می‌شود و از بروز عوارض جدی دیابت پیشگیری می‌کند.

 

خواصی با تاکید بر اینکه دیابت نیز مانند فشار خون اغلب قابل کنترل است، اظهار کرد: دیابت‌هایی در مواردی که با سندروم متابولیک، چاقی و شیوه زندگی غلط در ارتباط هستند را به راحتی با طب سنتی قابل کنترل و درمان است.

 

وی، اصلاح شیوه زندگی را از جمله عوامل بسیار مهم در کنترل دیابت دانست و افزود: افراد اغلب به دلیل اهمیت ندادن به سبک زندگی خود در معرض بیماری های مختلفی از جمله دیابت قرار می‌گیرند. یکی از موارد مهم سبک زندگی سالم از دیدگاه طب ایرانی بهداشت و سلامت خواب است. دیرخوابی موجب اختلال قندخون و مقاومت به انسولین و افزایش HbA۱c می‌شود.

 

این پزشک با بیان این که بهداشت خواب تنها توجه به مدت خواب نیست، تصریح کرد: دیر خوابی چه با پرخوری شبانه چه بدون آن با اختلالات قندخون همراه است. خواب روز، خواب بعدازظهر طولانی(بیش از ۴۵ دقیقه) نیز از جمله موارد مضر است.

 

متخصص طب‌ سنتی در رابطه با تاثیر سبک غذایی ناسالم در ابتلا به دیابت، گفت: تغذیه نامناسب، استفاده بالا از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها سبب چاقی (تولید به اصطلاح بلغم می‌شود) و عوارض آن می‌شود. بسیاری از غذاها دارای کربوهیدرات و چربی بسیار بالایی هستند؛ بنابراین برای افرادی که تحرک کافی و ورزش مناسب ندارند مضر است و در درازمدت زمینه ابتلا به بیماری‌های مثل فشار خون بالا، اختلال چربی خون، تنبلی تخمدان در خانم‌ها، دیابت و ... می‌شود.

 

خواصی با اشاره به تغذیه نامناسب و مصرف شیرینی‌جات در میان‌وعده‌ها، اظهار کرد: در طب سنتی برای افراد مبتلا به دیابت، روزه‌داری طبی پیشنهاد می‌شود که در آن فرد شام خود را ساعت ۶ عصر میل کرده و تا فردا صبح (ناشتایی ۱۴-۱۶ ساعته) چیزی تناول نمی‌کند یا دو وعده غذا صبح و شب صرف می‌شود که باعث ناشتایی طولانی‌مدت می‌شود. این ناشتایی با توجه به این‌که بیشترین مدت را در عصر شب دارد، علاوه بر تحمل راحت‌تر توسط فرد موجب بهبود هورمون‌های تنظیم‌کننده قند خون می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مبتلایان به دیابت می‌توانند از غذاهایی که برای بهبود هضم غذا و متابولیسم مناسب هستند، مانند دمنوش بِه و رب انار استفاده کنند، افزود: بهبود شیوه زندگی براساس طب سنتی و تمهیداتی در خصوص سلامت آب‌وهوا (از جمله فصل‌ها)، سلامت خوردن و آشامیدن، سلامت خواب و بیداری، سلامت روان، سلامت در دفع مواد زائد و یکی از موارد مهم ورزش است. ورزش نیز از جمله تدابیر بسیار مهم طب سنتی برای افراد مبتلا به دیابت یا مستعد ابتلا به این بیماری است. ورزش یکی از بهترین و مهم‌ترین مواردی است که برای بهبود متابولیسم و آنچه ما اصطلاحا اصلاح مزاج می‌نامیم می‌شود.

 

این پزشک با بیان اینکه متاسفانه امروزه ورزش به یک کار لوکس و فانتزی تبدیل شده است در حالی که افراد می‌توانند روزانه پیاده‌روی تند و منظم داشته باشند، تصریح کرد: ورزش باید حداقل سه روز (با فاصله دو روز یا کمتر) در هفته باشد تا بتواند در تنظیم و تحریک متابولیسم بدن موثر باشد.

 

متخصص طب‌ سنتی با بیان اینکه انجام حجامت و بادکش به تنهایی سبب درمان دیابت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با انجام حجامت خشک ممکن است سطح اندروفین بالاتر رود و افراد احساس خوبی دارند ولی این روش اثر ماندگاری برای دیابت ندارد و به تنهایی درمان‌کننده نیست. بنابراین بایستی، لزوم کاربرد آن در کنار موارد مهمی مثل بهبود شیوه زندگی برای بیمار تصمیم‌گیری شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------