رگ‌های مغز اصول متفاوت و بی‌سابقه‌ای دارند



رگ‌های مغز ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
دانشمندان کشف کرده‌اند که رگ‌های خونی مغز از قوانین متفاوت و بی‌سابقه‌ای پیروی می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی به‌ عنوان برترین قاتلان در سطح جهان شناخته می‌شوند و سالانه حدود ۱۸ میلیون قربانی می‌گیرند. این آمار این قول مشهور را توجیه می‌کند که سن شما به اندازه سن رگ‌هایتان است و توضیح می‌دهد که چرا پژوهشگران بی‌وقفه برای درک چگونگی توسعه و عملکرد سیستم قلبی و عروقی تلاش می‌کنند.

 

گروهی از پژوهشگران دانشگاه آزاد بروکسل(ULB) به رهبری پروفسور بنو وانولبک(Benoit Vanhollebeke) استاد گروه زیست‌شناسی مولکولی و دانشکده علوم دانشگاه آزاد بروکسل و برنده اخیر جایزه Lambertine Lacroix ۲۰۲۴ برای بیماری‌های قلبی و عروقی به تازگی کشف مهمی کرده‌اند.

 

برخلاف تصور عام و پذیرفته شده که رگ‌های خونی به روشی مشابه در سراسر بدن شکل می‌گیرند، پژوهشگران بلژیکی کشف کرده‌اند که کسانی که مغزشان آبیاری بیشتری(رگ‌های خونی بیشتر) دارد از قوانین متفاوت و کاملاً بی‌سابقه‌ای پیروی می‌کنند.

 

پژوهشگران دریافتند که عروق مغزی مجهز به آنزیم خاصی هستند که برای حمله به مغز ضروری است.

 

سد خونی مغز و رویکردهای درمانی آینده

پروفسور بنو وانولبک می‌گوید: آنچه در این مطالعه قابل توجه است این است که مکانیسم رگ‌زایی مغزی، عروق را قادر می‌سازد تا ویژگی‌های خاص سازگار با محیط عصبی را به دست آورند که به عنوان سد خونی مغز شناخته می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که یک همسویی عملکردی بین تولد رگ‌ها و عملکردهای خاص آنها وجود دارد.

 

سد خونی مغزی مجموعه‌ای از ویژگی‌های رگ‌های خونی مغز است که تبادلات بین خون و بافت مغز را به شدت محدود می‌کنند. این سد از مغز در برابر اجزای سمی در گردش خون محافظت می‌کند.

 

پروفسور وانولبک نتیجه‌گیری کرد: شناسایی این مکانیسم به ما امیدواری می‌دهد که روزی بتوان رویکردهای درمانی را به طور خاص برای هدف قرار دادن عروق مغزی که یک موضوع بالینی مهم در بسیاری از آسیب شناسی‌های عصبی است، توسعه داد.

 

این یافته‌ها به تازگی در مجله Nature منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------