ژاپنی‌ها از یک باکتری کوچکترین شناگر را ساختند



باکتری,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان ژاپنی کوچک ترین شکل حیات که می تواند به تنهایی حرکت کند را ساخته اند. در حقیقت این یک باکتری مصنوعی است که قابلیت حرکت به آن افزوده شده است.

به گزارش  مهر به نقل از نیواطلس، این تیم در پژوهش خود پروتئین های باکتریایی به کار بردند که یک باکتریوم مصنوعی که معمولا حرکت نمی کند را قادر به انجام این کار می کند. در نتیجه چنین روندی شکل باکتریوم تغییر می کند و متحرک می شود.

 

در سال ۲۰۱۰ میلادی محققان JCVI از نخستین شکل مصنوعی حیات رونمایی کردند که در حقیقت یک میکروارگانیسم مشتق شده از کروموزومی مصنوعی بود. این میکروارگانیسم از ۴ ماده شیمیایی تشکیل و با استفاده از یک رایانه ساخته شده بود.

 

طی سال های گذشته محققان دیگر روش ساخت آن را تغییر دادند تا کوچک ترین و ساده ترین ژنوم جهان را برای ارگانیسم بسازند و همزمان به آن کمک کنند رشد کند و مانند سلول های طبیعی تقسیم شود.

 

در پژوهش جدید محققان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا آخرین نسخه از ارگانیسم به نام syn۳ را اصلاح کردند تا قابلیت حرکت را در آن ایجاد کنند. این باکتری مصنوعی به طور معمول کروی شکل است و به تنهایی حرکت نمی کند. بنابراین محققان ۷ پروتئین را در آزمایش به کار گرفتند که به باکتری طبیعی در شنا کردن، کمک می کند.

 

این پروتئین ها از یک نوع باکتری به نام Spiroplasma مشتق شده اند که شکل آن شبیه یک پیچک بلند است و می تواند شنا کند. هنگامیکه پروتئین های مذکور به syn۳ افزوده شدند، شکل گرد آن را به حالت پیچک تغییر دادند و از آن مهم تر، اکنون باکتری مصنوعی می تواند شنا کند.

 

ماکوتو میاتایکی از مولفان ارشد پژوهش می گوید: باکتری syn۳ شناگر ما کوچکترین شکل حیات متحرک در جهان است که می تواند به تنهایی این کار را انجام دهد. نتایج پژوهش درک ما از تکامل و ریشه های جنبندگی را ارتقا می دهد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------