شیوع آبله میمون در پشت پرده بی‌توجهی به هشدار چهار ساله دانشمندان



آبله میمون,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

از ۴ سال گذشته تاکنون، دانشمندان خطر بیماری آبله میمون را حداقل ۵ بار هشدار داده بودند. اما کسی به آن توجه نکرد.

 

دانشمندان از سال ۲۰۱۸ تاکنون خطر احتمال سرایت آبله میمون از آفریقا به قسمت‌های دیگر دنیا را هشدار داده بودند اما مسئولان به این هشدارها اهمیتی ندادند.

 

سپتامبر سال ۲۰۱۸

چهار سال پیش یک دانشمند بریتانیایی که در آزمایشگاه امنیت‌زیستی سطح چهار با ویروس‌هایی شبیه ویروس آبله کار می‌کرد، احتمال سرایت‌پذیری این ویروس را هشدار داده بود. این آزمایشگاه قبلا برای بررسی سلاح‌های بیولوژیکی احتمالی فعالیت می‌کرد.

 

این دانشمند در مقاله‌ای هشدار داده بود، کاهش نرخ واکسیناسیون آبله، بیشتر مردم دنیا را در برابر این ویروس آسیب‌پذیر کرده است و آبله میمون می‌تواند پیامدهای بدی از خود به جا بگذارد. او گفته بود اکنون تنها بخشی از جمعیت جهان از واکسیناسیون قبلی آبله مصونیت دارند اما باقی مردم مستعد ابتلا به این بیماری هستند. همچنین این خطر وجود دارد که به دنبال اقدامات بیوتروریستی، ویروس آبله میمون به‌طور عمد میان مردم پخش شود که عواقب ویرانگری خواهد داشت.

 

آبله میمون,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

ژوئن سال ۲۰۱۹

سال ۲۰۱۹، گروهی از متخصصان بریتانیایی و بین‌المللی تخمین زدند که حدود ۷۰درصد از مردم جهان به دلیل اینکه واکسن آبله نزده‌اند، در برابر آبله میمون آسیب‌پذیر هستند. در واقع در بریتانیا بعد از اینکه آبله حدود ۴۰ سال پیش ریشه‌کن شد، واکسیناسیون آن هم مدتی بعد متوقف شد. آخرین واکسن‌های آبله در سال ۱۹۷۱ به مردم بریتانیا ارائه شده است و این وضعیت جمعیت این کشور و هر کس دیگر را که واکسن آبله دریافت نکرده است، در برابر آبله میمون بدون ایمنی و شکننده کرده است.

 

این متخصصان خواستار تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی گسترش آبله میمون و روش‌های پیشگیری آن، از جمله ساخت واکسن آبله میمون و درمان‌های ضدویروسی، شدند. البته آنها تاکید کردند که رابطه جنسی روشی بالقوه برای انتقال آبله میمون است.

 

    در حال حاضر مبتلایان به آبله میمون در بریتانیا به ۹۰ نفر رسیده‌اند و این ویروس از آفریقا به ۱۹ کشور دیگر شیوع پیدا کرده است. از آنجایی‌که این آبله فقط تعداد کمی از نواحی خارج از آفریقا را به خود گرفتار کرده بود، گستردگی و شیوع فعلی آن موجب شگفتی متخصصان شده است.

 

سپتامبر سال ۲۰۲۰

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت دو سال پیش، از احتمال عالم‌گیری آبله میمون خبر داده بودند. بنابه گفته آنها به دلیل فناوری‌های مدرن کشاورزی و افزایش جمعیت، احتمال انتقال ویروس آبله حیوانی به انسان به مراتب بیش از گذشته است. بنابه گفته این کارشناسان، در جمعیتی که ایمنی جمعی آنها در برابر گونه‌های ارتوپوکس‌ویروس (که پستانداران، انسان‌ها و بندپایان میزبان این ویروس هستند) در حال کاهش است، امکان ابتلا به آبله میمون‌ در آنها افزایش می‌یابد.

 

محققان سازمان جهانی بهداشت پس از انجام مدل‌سازی ریاضی دریافتند، مصونیت مردم جمهوری دموکراتیک کنگو که منطقه بومی بیماری آبله میمون است، در برابر این بیماری از ۸۵ درصد در اوائل دهه ۸۰ به ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۲ کاهش نشان داده است. در واقع از وقتی‌ که واکسیناسیون آبله در سال ۱۹۸۰ در کنگو به پایان رسید و متوقف شد، موارد ابتلا به آبله میمون افزایش یافت.

 

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در این هشدار خاطر نشان کرده بودند تا زمانی که اقدامات پیشگیرانه و کنترل عفونت در جریان باشد، بعید است آبله میمون به شکل عالم‌گیری بروز کند. با اینحال بنابه اعتقاد آنها افزایش سفرهای بین‌المللی می‌تواند مقابله با شیوع آبله میمون را پرهزینه‌تر کرده و موجب ناکارآمدی استراتژی پیشگیری از این بیماری ‌شود.

 

همچنین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده بودند که کاهش ایمنی در برابر گونه‌های ارتوپوکس‌ویروس موجب خطرناک شدن بیشتر آبله میمون برای امنیت سلامت جوامع می‌شود.

 

مقاله این کارشناسان در انستیتو پاستور فرانسه نوشته و در بولتن سازمان جهانی بهداشت منتشر شده بود.

 

آبله میمون,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

نوامبر ۲۰۲۱

در این سال متخصصان برای آماده‌سازی در برابر تهدیدات بیوتروریستی یا عالم‌گیری، یک سناریوی فرضی اجرا کردند و به این نتیجه رسیدند ویروس مهندسی‌شده آبله میمون می‌تواند در مدت زمان ۱۸ ماه، ۳۰۰ میلیون نفر از مردم سراسر دنیا را به کام مرگ بفرستد.

 

در این سناریو، شروع عالم‌گیری آبله میمون ماه مه سال ۲۰۲۲ فرض شده بود. البته این سناریو که شدت آبله میمون را بسیار بالا نشان می‌دهد، با شیوع فعلی این بیماری بسیار متفاوت است. در آن سناریو ویروس آبله میمون به‌طور عمد تغییز ژنتیکی یافته و می‌تواند در عین مرگبارتر شدن در برابر واکسن‌ها هم مقاوم باشد. به همین دلیل وقتی آبله میمون شیوع یافت، این مرکز آماده‌سازی در برابر بیماری‌های همه‌گیر مجبور شدند توضیح دهند که آنها سناریوی «بدترین حالت» آبله میمون را نوشته بودند تا آگاهی‌های مردم و مسئولان را در برابر تهدیدات احتمالی جهان افزایش دهند. این متخصصان اطمینان دادند که شیوع فعلی به شدتِ سناریویی نیست که آنها نوشته‌ بودند. آنها حتی مطمئن هستند که شیوع فعلی آبله میمون به سرعتی که آنها در سناریوی خود پیش‌بینی کرده بودند، گسترش نمی‌یابد و چنین نرخ مرگ‌ومیری ندارد.

 

درضمن این کارشناسان برای بررسی بیوتروریسم احتمالی، به جای ویروس کرونا از ویروس آبله میمون استفاده کردد تا بتوانند مسائلی را که فراتر از موارد مربوط به کروناست بررسی کنند.

 

فوریه سال ۲۰۲۲

فوریه امسال هم تیمی از محققان اروپایی و آمریکایی ۶۶ تحقیق در مورد آبله میمون غرب آفریقا، که مسئول شیوع فعلی در کشورهای دیگر است، و همینطور نوع کشنده‌تر آن که در آفریقای مرکزی وجود دارد را بررسی کردند. این محققان دریافتند موارد ابتلا به این نوع آبله از دهه ۱۹۷۰ تاکنون ۱۰برابر شده است. این محققان به این نتیجه رسیده بودند که باید نگران گسترش آبله میمون از آفریقا به کشورهای دیگر باشند.

 

طی ۵ دهه گذشته، آبله میمون در ۱۰ کشور آفریقایی و ۴ کشور غیرآفریقایی شیوع پیدا کرده است. این محققان به این نتیجه رسیده بودند که پایان واکسیناسیون منظم آبله و جنگل‌زدایی که موجب تماس بیشتر بین انسان و حیوانات آلوده به ویروس آبله شده است، آبله میمون را گسترش داده است.

 

در بررسی این محققان مشخص شد ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد واکسینه‌ نشده در برابر آبله، به آبله میمون مبتلا شده بودند.

 

در نهایت این محققان به این نتیجه رسیدند که کاهش مصونیت افراد، ناشی از قطع واکسیناسیون آبله، موجب احیای آبله میمون شده است و سر و کله این بیماری در برخی از کشورها پس از ۳۰ تا ۴۰ سال غیبت، دوباره پیدا شده است.

 

محققان در همان زمان خواستار افزایش حمایت بین‌المللی برای نظارت و شناسایی موارد ابتلا به آبله میمون شده بودند.

 

متاسفانه تمام هشدارهای فوق نادیده گرفته شدند و اکنون با شیوع این بیماری در کشورهای مختلف از جمله انگلیس، همه مسئولان نگران احتمال شیوع آبله میمون در سراسر جهان شده‌اند.

 

خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------