استفاده از نانوذرات حسگر برای تشخیص بیماری‌ها



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,نانوذرات حسگر
محققان بیمارستان Brigham and Women با استفاده از یک پدیده منحصر به فرد توانستند آزمون دقیقی را برای تشخیص زودهنگام انواع بیماری‌ها از جمله سرطان توسعه دهند. 

به گزارش پایگاه خبری ساینس الرت، محققان در پژوهش‌های پیشین دریافتند مولکول‌های زیستی جریان خون افراد سالم و بیماران در اطراف نانوذرات، تاج‌های (corona) مختلفی را تشکیل می‌دهند. نانوذرات پوشش منحصر به فردی از پروتئین‌های خون را جذب می‌کنند. اکنون محققان نشان دادند این تاج‌ها کاملاً دقیق و انحصاری هستند و در افراد مبتلا به سرطان ترکیبات یا الگوی متفاوتی دارند.

 

محققان با سرپرستی دکتر مرتضی محمودی مجموعه‌ای از حسگرها را با آزمایش روی نمونه‌های خون افراد مبتلا به پنج نوع سرطان و افراد سالم که چند سال بعد از نمونه‌گیری به سرطان مبتلا شدند، توسعه دادند. این حسگرها قادرند مجموعه‌ای از مواد شیمیایی و ترکیبات زیستی را که با یکدیگر تعامل دارند، به طور همزمان شناسایی کنند.

 

محققان با استفاده از تکنیک‌های طبقه‌بندی پیشرفته‌ای که در مجموعه حسگرها به‌کار گرفته شد، دریافتند الگو و ترکیب پروتئین‌هایی که در اطراف نانوذرات تجمع می‌کنند، ردپای منحصربه فردی را برای هر نوع سرطان ایجاد می‌کنند.

 

محققان با استفاده از این ابزار، نمونه خون ۱۵ شخص را که تا هشت سال پس از نمونه‌گیری به سرطان ریه، مغز و پانکراس مبتلا شدند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند با استفاده از این تکنیک می‌توان سرطان را در مراحل اولیه آن تشخیص داد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nanoscale Horizons منتشر شده است.

 

  ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------