قرص برنج، قاتلی که هیچ پادزهری ندارد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,قرص برنج
اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ماه امسال ۳۲ نفر در این استان به دلیل مسمومیت با قرص برنج فوت کردند و با پزشکی قانونی ارجاع شدند.

 به  گزارش برنا،در سه ماه نخست امسال (فصل بهار) ۳۲نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷که شمار فوتی های  بر اثر از مسمومیت با قرص برنج ۳۷ نفر اعلام شده بود ۱۳ درصد کاهش یافته است.

 

بر اساس این گزارش ازمجموع فوت شدگان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ۲۱ نفر مرد و ۱۱ نفر زن بودند.

 

دلایل اصلی مسمومیت با قرص برنج

دلایل اصلی مسمومیت باقرص برنج شامل: مصرف اشتباه قرص موجود در برنج، مصرف قرص های قلابی توهم زا که دارای ترکیبات قرص برنج و یا خود قرص برنج هستند و مصرف برای خودکشی است.

 

فسفات آلومینیوم که از آن برای ضد عفونی کردن و جلوگیری از آفت زدگی غلاتی همچون برنج مورد استفاده قرار می گیرد، به نام های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد که در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

 

مصرف این قرص ظرف مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می کند و فرد با تحمل درد شدید جان می سپارد.

 

قرص برنج هیچ پادزهری ندارد

پزشکی قانونی تصریح کرده است، با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم (قرص برنج) در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی فقط شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است.

 

از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه های بالینی نیز بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه های مسمومیت ظاهر می شود و مرگ در مدت کمتر از ۶ ساعت ممکن است رخ دهد.

 

علائم مسمومیت

در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است و بیشتر مرگ و میرها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق می افتد و معمولا ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است، علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------