اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تاثیر روغن ماهی در کاهش التهاب



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,روغن ماهی
محققان دریافتند اسیدهای چرب اُمگا۳ موجود در روغن ماهی با افزایش میزان برخی مولکول های ضدالتهابی خون موجب کاهش التهاب می شوند.  

به گزارش مهر، محققان در مطالعه اخیر خود به خواص کاهش دهنده التهاب از طریق مکمل‌های روغن ماهی پی بردند.

 

مولکول‌های ضدالتهابی، SPMها (specialized pro-resolving mediators) نامیده می‌شوند و تأثیر قوی ای بر سلول‌های سفیدخون دارند و همچنین التهاب عروق خونی را کنترل می‌کنند.

 

محققان می‌دانند که بدن از طریق تجزیه اسیدهای چرب ضروری، از جمله برخی از اسیدهای چرب اُمگا ۳، SPMها را تولید می‌کند. با این حال رابطه بین مصرف مکمل‌ها و میزان SPMها در حال جریان در خون هنوز نامشخص است.

 

تیم تحقیق دانشگاه کوئین مری لندن در این مطالعه، با بررسی تأثیر مکمل روغن ماهی غنی شده بر روی ۲۲ فرد سالم در رده سنی ۱۹ تا ۳۷ سال به ارزیابی این رابطه پرداختند.

 

محققان در این مطالعه، در طول ۲۴ ساعت، به شرکت کنندگان ۵ بار مکمل روغن ماهی دادند؛ شروع مطالعه، ۲، ۴، ۶ و ۲۴ ساعت بعد از دریافت اولین دوز مکل روغن ماهی.

 

محققان دریافتند مصرف مکمل روغن ماهی موجب افزایش میزان SPMهای خون می‌شود. نتایج نشان داد «زمان و دوز مصرف» در افزایش میزان SPMها در خون تأثیر دارد.

 

آزمایش همچنین مشخص کرد مصرف این مکمل‌ها منجر به افزایش حملات سلول‌های ایمنی علیه باکتری‌ها و کاهش فعالیت سلولی عامل لختگی خون می‌شود.

 

التهاب یک واکنش دفاعی سیستم ایمنی است که برای سلامت ضروری است. فاکتورهای گوناگونی نظیر سلول‌های آسیب دیده، مواد سمی، و پاتوژن های نظیر باکتری‌ها موجب آغاز این واکنش می‌شوند.

 

تداوم و مزمن شدن التهاب برای سلامت مضر است و موجب بروز بیماری قلبی، آرتروز روماتوئید و سایر مشکلات برای سلامت می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------