اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

بی‌خیالی ملی زیر سایه کرونا



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
ایران از جهت تلفات بیماری کرونا دومین کشور جهان پس از چین ‌‎شد

 بالاخره خبر ورود ویروس کرونا از پرده‌های انکار بیرون افتاد و مسئولان که تا یک روز پیش، ورود کرونا را به ایران با قطعیت تکذیب می‌کردند، عصر چهارشنبه اعتراف کردند که نه تنها غول کرونا به کشور وارد شده، بلکه جان دو نفر را گرفته و تعدادی را نیز مبتلا کرده است.

 

چهارشنبه هفته گذشته و تنها یک روز بعد از این که وزیر بهداشت با اطمینان گفت که هیچ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در سراسر ایران وجود ندارد، مرگ دو فرد مبتلا به ویروس کرونا در شهر قم تایید شد. دقایقی بعد از انتشار این خبر، محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد که هر دو بیمار مبتلا به این بیماری جان‌شان را از دست داده‌اند.

 

بلافاصله خبر درگذشت دو بیمار قمی از سوی سخنگوی وزارت بهداشت نیز تایید شد تا این سوال در ذهن مردم بیش از پیش ایجاد شود که چگونه منابع حکومتی تا یک روز قبل از رسانه‌ای شدن ورود غول کرونا به ایران هیچ مورد مبتلا به کرونا را در کشور گزارش نمی‌کردند، اما یک باره ایران دومین کشور جهان از جهت تلفات این بیماری می‌‎شود.

 

مرگ 4 نفر براثر کرونا

در حال حاضر از جهت تلفات ویروس کرونا، چین که زادگاه این ویروس است بالاترین تلفات را دارد و بعد از آن تاکنون ایران دومین کشور است. این در حالی است در کل دنیا جز چین ۳ نفر بر اثر کرونا کشته شده‌اند و در ایران منابع رسمی تا این لحظه از مرگ 4 نفر خبر داده‌اند! البته در آمار غیر رسمی تعداد قربانی‌ها و مبتلایان بیشتر از این تعداد است.

 

اطلاعات قطره چکانی و سیاست تکذیب که معمولا به رویه ثابت برخی از مسئولان ایران در مواجهه با حوادث و اتفاقات تبدیل شده است در زمینه بیماری کرونا نیز اعمال شد و این مخفی‌کاری آن قدر ادامه یافت تا کرونا نه تنها به کشور ورود پیدا کند، بلکه 4نفر در قم نیز قربانی بگیرد و در شهرهای دیگر نیز ردی از خود به جا بگذارد. دیروز رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در توییتی هم از افزایش موارد کرونا ویروس در کشور و هم از ورود این ویروس به شهرهای دیگر خبر داد. کیانوش جهانپور در صفحه خود در توییتر نوشت: «براساس آخرین گزارش 13نفر دیگر از جمله 7نفر در قم، 4نفر در تهران، 2نفر در گیلان تایید شده است. متاسفانه از این جمع 2نفر جان خود را از دست داده‌اند».

 

تداوم پروازهای ایران و چین

البته ورود کرونا به ایران با توجه به اهمال‌کاری‌هایی که از سوی برخی از مسئولان و مدیران اتفاق افتاد، دور ار ذهن نبود. زمانی که بسیاری از کشورهای دیگر به چین پشت کردند و پروازهای خود را به این کشور قطع کردند، ایران ترانزیت چینی‌ها شده بود و شرکت‌هواپیمایی ماهان آن قدر به چینی‌ها خدمات ارائه داد که سفیر چین در ایران از مدیرعامل این شرکت هواپیمایی قدردانی کرد. حتی یک روز بعد از رسانه‌ای شدن مرگ دو نفر در کشور به دلیل کرونا باز پرواز‌ بین چین و ایران مانند گذشته برقرار بود و لغو ممنوعیت این پروازها که چند وقت پیش از آن سخن گفتند، گویا فقط حرف بی‌عملی برای قانع کردن افکار عمومی بود. براساس اطلاعات فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، آخرین پرواز از چین به ایران در ساعت ۴ صبح اول اسفند در تهران فرود آمده است. سازمان هواپیمایی ابتدا این پرواز را تکذیب و تاکید کرد که هیچ سفری از چین به ایران و ایران به چین صورت نمی‌گیرد.

 

اما این سازمان ساعاتی بعد اظهاراتش را تغییر داد و در کانال تلگرامی خود با انتشار تصاویری از افرادی که لباس‌های مخصوص پوشیده و ماسک بر صورت داشتند، نوشت این پروازها به درخواست دولت جمهوری اسلامی برای ارسال «کمک‌های بشردوستانه» بوده است.همین اهمال‌کاری‌ها در قطع ارتباط با کشوری که منشأ این بیماری است و همچنین پنهان‌کاری و لاپوشانی این بیماری و اطلاع ندادن به افکار عمومی از دلایل پررنگ شیوع غول کرونا در کشور است.

 

ایران درنقش چین

کرونا نه تنها به کشور ورود پیدا کرده بلکه همراه مسافران ایرانی به کشورهای دیگر نیز مسافرت می‌کند. همین دیروز بیماری کرونای یک زن در کانادا که از ایران به آن کشور مسافرت کرده بود، تایید شد. علاوه بر این مورد، یورونیوز گزارش داده است:«وزیر بهداشت لبنان از مشاهده یک فرد مبتلا و دو مورد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در هواپیمایی از مبدأ ایران خبر داد.» با این اوصاف بعید نیست در روزهای آینده مردم دنیا از ایرانی‌ها بیشتر از چینی‌ها به خاطر بیماری کرونا هراس داشته باشند.

 

کشورهای همسایه مرزشان را بستند

نگاهی به اقدامات کشورهای دیگر ما را به این واقعیت می‌رساند که گویا بی‌خیالی و اهمال‌کاری در مواجهه با شیوع جهانی این ویروس فقط مختص به مسئولان کشور ماست و کشورهای همسایه برخلاف مسئولان کشور ما کرونا را شوخی فرض نمی‌کنند که با کشور منشاء این بیماری ارتباط بگیرند، برخی از آنان به محض اطلاع از فوت دو ایرانی به دلیل کرونا مرزهای‌شان را بر روی ایران بستند تا مجال عرض اندام را به این ویروس در کشور خود ندهند.

 

کشور عراق - که حکومت مرکزی چندان قدرتمندی هم ندارد و ناآرامی‌های داخلی آن هر از چندگاهی سرخط رسانه‌ها می‌شود- مرزها‌یش را بر روی ایران بست و اعلام کرد هر ایرانی که وارد خاک عراق شود باید 14روز قرنطینه شود. کویت نیز پروازهایش به ایران را قطع کرد. بدون تردید در روزهای آینده این رویه به کشورهای دیگر نیز سرایت می‌کند و کشورهای بیشتری عطای مراوده با ایران را به لقایش می‌بخشند و ارتباطشان را با ایران محدود یا قطع می‌کنند تا از جان شهروندان‌شان در مقابل این ویروس مرگبار محافظت کنند.

 

اکنون که ویروس کرونا با نقض مرز ایران وارد کشور شده است عدم رعایت موازین و دستورالعمل‌های استاندارد برای پیشگیری از ابتلای افراد بیشتری به ویروس، یک نگرانی بزرگ در کشور به شمار می‌رود به نحوی که می‌تواند کشور را وارد بحران کند.

در این زمینه مسئولان بهداشتی کشور نیز تنها به توصیه‌های بهداشتی اکتفا کرده‌اند. برخورد با خانواده و اطرافیان دو بیمار فوتی در قم به دلیل کرونا شاهدی بر رعایت نکردن موازین و استانداردهای پیشگیری است.

 

عدم رعایت استانداردهای پیشگیری

طبق اظهارات رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این وزارتخانه به‌رغم روند معمول در دیگر کشورها خانواده و اطرافیان دو بیمار فوت شده و دو بیمار مبتلا را در قرنطینه قرار نداده و تنها به دادن آموزش‌ها و توصیه‌های بهداشتی لازم به آنها کفایت کرده است.

 

از سویی دیگر عکس و ویدیوهایی که از بیمارستان کامکار قم- محل فوت دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا- در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در این بیمارستان وضعیت عادی است و تمهیدات به‌کار گرفته شده برای مقابله با شیوع کرونا بسیار پایین‌تر از حد لازم است.

محمدمهدی گویا درباره دلیل ابتلای بیماران به ویروس کرونا به رسانه‌ها گفت: «همه موارد ویروس کرونا ساکن قم بوده‌اند. این افراد هیچ ارتباطی با خارجی‌ها یا چینی‌ها نداشته‌اند. بنابراین منشأ بیماری بر اساس اطلاعاتی که داریم از خارج کشور نیست، اما در حال بررسی منشأ بیماری هستیم و هنوز بر این باور نیستیم که منشأ بیماری زوار پاکستانی یا کشورهای دیگر بوده باشد، اما به محض مشخص شدن، منشأ بیماری را اعلام می‌کنیم».

 

در حالی که دکتر گویا اعلام می‌کند که افراد مبتلا به کرونا با خارجی‌ها و چینی‌ها ارتباط نداشته و منشأ این بیماری را خارج از ایران نمی‌داند و در واقع در لفافه آن منشأ آن را داخلی می‌داند که این ویروس از چین به همه جای دنیا سرایت کرده است، پس چگونه در ایران از داخل کشور منشأ گرفته است؟

در حالی که آمار مبتلایان به کرونا در ایران از جمله قم در حال ازدیاد است که قرنطینه کردن شهر قم هنوز در حد یک پیشنهاد باقی مانده و هنوز ممنوعیت یا محدودیتی برای حضور در امکان مذهبی و زیارتی قم صورت نگرفته است. البته وزارت بهداشت در این باره اعلام کرده است که پیشنهاد محدود کردن موقت اماکن مذهبی و زیارتی قم داده شده است، اما استانداری قم باید آن را اعلام کند.

 

همدلی/ ستاره لطفی 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------