آیا ویروس کرونا در هوای گرم غیر فعال می شود؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس کرونا
عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به اینکه پایداری ویروس کرونا نسبت به دمای محیط تعریف می‌شود، گفت: وقتی دمای محیط سردتر باشد سبب پایداری بیشتر این ویروس شده و هرچه دمای محیط بالاتر رود و هوا گرم تر شود ویروس پایداری خود را در محیط از دست می‌دهد و غیر فعال می‌شود. 

دکتر مسعود پارسانیا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به طور کلی، ویروس‌ها در دمای حدود ۲۵ درجه پایداری محدودی دارند و هرچه دما سردتر باشد، پایداری شان بیشتر شده و حتی تا چند روز هم پایدار خواهند ماند.

 

پارسانیا در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا که بر روی لباس باشد، می‌تواند به افراد دیگر منتقل شود؟ گفت: این امکان وجود دارد اما امکان انتقال ویروس کرونا از سطح صاف بیشتر از البسه است.

 

متخصص ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: این ویروس معمولا در داخل ترشحات تنفسی وجود دارد و بعد از پخش شدن توسط عطسه و سرفه در محیط، در سطوح صاف جذب نشده و مدتی بر روی آن باقی می‌ماند، اما نمی‌توان گفت که ترشحات بر روی لباس، سبب عفونی شدن آن پارچه نمی شود. بخشی از ترشحات به عمق لباس نفوذ پیدا می کند، طبیعا امکان تماس به سطح دست کمتر می باشد، به عبارتی احتمال انتقال ویروس از طریق البسه نسبت به سطوح صاف، بسیار کمتر است.

 

آیا درمان یافتگان مجددا مبتلا به کرونا می شوند؟

وی در پاسخ این سوال که درمان یافتگان، آیا مجددا در معرض ابتلا قرار می‌گیرند؟ گفت: هرچند پاسخ به این سوال قدری زود است و نمی‌توان اعلام نظر قطعی در مورد آن داشت اما به عنوان یک قاعده کلی در ارتباط با واکنش سیستم ایمنی در برابر عفونت های ویروسی، می توان پیش بینی کرد که افراد برای مدتی در مقابل آن ایمنی خواهند داشت.

 

پارسانیا افزود: چون از پیدایش این ویروس حدود دو ماه بیشتر نمی‌گذرد، نمی‌توان در این مورد به طور دقیق اظهار نظر کرد. معمولا فردی که بیماری ویروسی پیدا می کند، یک ایمنی در بدن اش به وجود می‌آید.

 

متخصص ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: معمولا بعد از ابتلا به عفونت در هر بیماری ویروسی، سیستم ایمنی بدن برای مقابله مجدد، یک خاطره ایمنی در خود باقی می گذارد و این موضوع از چند ماه تا چند سال بر حسب نوع بیماری ویروسی می‌تواند فرد را حفاظت کند.

 

وی افزود: کسانی که دچار عفونت‌های وسیع سیستمیک می‌شوند، معمولا سیستم ایمنی در طول مبارزه با آن ویروس، بیشتر تحریک شده و خاطره ایمنی داوم بیشتری در بدن داشته و فرد را در برابر آن ویروس محافظت می کند.

 

پارسانیا پیش بینی کرد که افراد درمان شده بیماری کرونا از یک زمان موقت تا زمان نسبتا طولانی در برابر این ویروس محافظت شوند، البته دادن پاسخ دقیق به این سؤال، نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

 

کرونا با شیوع بالا و کشندگی کم

پارسانیا با اشاره به اینکه ویروس کرونا خیلی کشنده نیست، گفت: امکان شیوع این ویروس در بین افراد خیلی بیشتر از کرونا ویروس‌های عامل سارس و مرس است و اغلب افراد به نوع خفیف آن مبتلا می‌شوند، چراکه اغلب افراد سیستم ایمنی نرمالی دارند.

 

وی مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را در افراد مبتلا بین ۲ تا ۳ درصد اعلام کرد و گفت: عفونت با این ویروس در افراد پرخطر معمولا شدیدتر است و این موضوع به دلیل ضعف سیستم ایمنی یا ضعف شرایط بدنی افراد فوق می‌باشد و توصیه می‌شود این افراد در اماکن عمومی و پرازدحام حضور پیدا نکنند.

 

متخصص ویروس شناسی پزشکی با اشاره به اینکه بیشتر کسانی که تاکنون فوت کردند دچار بیماری‌های زمینه‌ای بودند، گفت: بررسی آمار بیش از ۲ هزار نفری که براثر این بیماری، فوت کردند؛ نشان می‌دهد که آنان عمدتا دارای بیماری زمینه‌ای اولیه بودند و با ابتلا به این بیماری تنفسی جدید، دچار مشکلات شدید شده و جان خود را از دست دادند.

 

پارسانیا ادامه داد: بیماران قلبی و عروقی، ریوی مزمن و افراد مبتلا به دیابت و همچنین زنان باردار به عنوان گروه‌های پرخطر، در معرض خطر بیشتر این بیماری قرار دارند.

 

وی با اشاره به اینکه اکثرا کرونا ویروس، بخش فوقانی دستگاه تنفس و حتی در مواردی بخش تحتانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند، گفت: اگر سیستم ایمنی بدن این افراد قوی باشد، بیماری کنترل خواهد شد. کرونا ویروس ها معمولا به شکل سرماخوردگی ظاهر می شوند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------