چرا آزمایش کرونای برخی بهبودیافتگان مثبت می‌شود؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
یکسان نبودن ترتیب توالی ژنوم ویروس‌های اولیه و بعدی که در یک بیمار گردش می‌کند، بیانگر این است که ویروس به‌اندازه کافی جهش‌یافته است تا از آنتی‌بادی‌های بیمار فرار و یک عفونت دوم ایجاد کند.

به گزارش ایسنابه نقل ازچاینا دیلی، این تحقیق توسط آکادمی علوم پزشکی چین انجام‌شده است و نتایج آن نشان می‌دهد که در بدن میمون‌ها آنتی‌بادی خنثی‌کننده بعد از عفونت اولیه ایجادشده است.

 

محققان اظهار کردند: اگر سیستم ایمنی بدن بیماران به‌اندازه کافی آنتی‌بادی خاصی برای مقابله با کووید-19ایجاد کند، ممکن است بیماری دوباره به آنان سرایت نکند. البته آزمایش دوباره تعداد زیادی از بیماران بعد از بهبودی مثبت اعلام شده است.

 

مرکز کنترل بیماری‌های محلی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: تنها در استان گوانگدونگ چین، 14 درصد از بیماران مرخص شده از بیمارستان‌ها همچنان ویروس را حمل می‌کنند و موارد مشابه در ژاپن و کره جنوبی نیز گزارش‌شده است.

 

دانشمندان تغییر وزن، دما و میزان ویروس در گلو و مدفوع میمون‌های مبتلا به کووید-19 مشاهده کردند. وزن سه میمون کاهش و علائم بالینی دیگری نشان دادند. اما میزان ویروس در همه میمون‌ها پس از رسیدن به اوج در روز سوم، کاهش طبیعی داشت و تعداد آنتی‌بادی‌ها به‌طور پیوسته در هفته‌های بعدی افزایش یافتند.

 

دانشمندان سپس یکی از چهار میمون را برای مطالعه تکثیر ویروس و گسترش ویروس قرنطینه کردند و به طور مداوم سه مورد دیگر را ردیابی کردند.

 

بیست‌وهشت روز پس از عفونت اولیه، سه میمون بهبود یافتند و علائم کاهش‌یافته و آزمایش آنتی‌بادی اختصاصی مثبت بود.

 

از این سه میمون، دو میمون دوباره با همان دوز عفونت آلوده شدند و یکی از میمون‌ها به‌عنوان گروه کنترل تحت درمان قرار گرفت. اما در هیچ‌کدام میزان ویروس و افزایش تکثیر ویروسی مشاهده نشد.

 

محققان گفتند: ازآنجاکه پادتن مورداستفاده در خنثی‌سازی که در آزمایش حیوانات یافت می‌شود با بیماران بهبودیافته قابل‌مقایسه است، این نتایج پیامدهای مهمی در تولید واکسن خواهد داشت.

 

دانشمندان عفونت مجدد در بیماران را به علت عدم درستی آزمایش‌های قبلی و یا به دلیل اینکه بیمار دوره طولانی بیماری را پشت سر گذاشته بیان کردند.

 

پروفسور جین دونگ یان، ویروس شناس مولکولی از دانشکده پزشکی لی کا شینگ هنگ‌کنگ  گفت: "عوامل مختلفی می‌توانند در عملکرد نادرست آزمایش دخیل باشند که ازجمله می‌توان به کیفیت کیت آزمایش و نحوه جمع‌آوری و ذخیره نمونه اشاره کرد.

 

دکتر کلیفورد لین، معاون تحقیقات بالینی و پروژه‌های ویژه موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی اظهار کرد: در زمان آزمایش احتمالا سطح ویروس از زیر آستانه شناسایی کاهش یافته است.

 

لین گفت: "بنابراین به نظر می‌رسد که ویروس از بین رفته و دوباره برگشته است. اما واقعا ویروس پاک نشده بلکه این بیماران دوره طولانی‌تر عفونت را پشت سر گذاشتند."

 

لین توضیح داد که بهترین راه برای اثبات مجدد، ترتیب توالی ژنوم ویروس‌های اولیه و بعدی است که در یک بیمار گردش می‌کند.

 

اگر آنها یکسان نباشند بیانگر این است که ویروس به‌اندازه کافی جهش‌یافته است تا از آنتی‌بادی‌های بیمار فرار و یک عفونت دوم ایجاد کند.

 

بنابراین، محققان پیشنهاد می‌کنند که اصلاح بیشتر تکنیک‌های تشخیصی، نظارت بر آنتی‌بادی‌ها و آزمایش نمونه‌ها از دستگاه تنفسی تحتانی برای درمان عفونت کووید-19ضروری است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------