نشریه علمی: انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در شیوع آن موثر نیست



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
یک نشریه علمی آمریکایی روز چهارشنبه نوشت: انتقال ویروس کرونا از طریق هوا تاثیر چندانی در گسترش این بیماری نداشته ضمن آنکه منتشرکنندگان نامه سرگشاده به سازمان جهانی بهداشت در خصوص انتقال هوایی ویروس کرونا متخصص بیماری‌های عفونی نبوده‌اند. 

به گزارش نشریه لایو ساینس، نامه سرگشاده اخیر ۲۳۹ محقق به سازمان جهانی بهداشت در خصوص هشدار نسبت به انتقال کرونا از طریق هوا بحث‌های بسیاری را به راه انداخته است.  

 

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بر این باور هستند که ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم با قطرات بزرگ ناشی از عطسه یا سرفه، اغلب بر زمین می‌ریزند. اما در نامه جدیدی که توسط ۲۳۹ دانشمند امضا شده، تاکید گردیده است که ویروس احتمالا از طریق هوا منتقل شده و می‌تواند ساعت‌ها در هوا باقی بماند.  

 

در ادامه مطلب درج شده در این نشریه علمی آمده است: در واکنش به این نامه، سازمان جهانی بهداشت دیروز سه‌شنبه اظهار داشت که شواهد جدیدی را در مورد اینکه آیا کووید-۱۹ می‌تواند از طریق هوا گسترش پیدا کند، در دست بررسی دارد و نتیجه را در روزهای آینده ارائه می‌دهد.  

 

در این میان اما اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان بیماری‌های عفونی نسبت به شواهد محدود در خصوص انتقال این ویروس از طریق هوا هوشیار بوده و نگران هستند گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در مورد این نامه بیش از آنکه فایده‌ای داشته باشد، زیانبار باشد.  

 

«پل هانتر» استاد دانشگاه شرق آنگلیای انگلستان و عضو کمیته پیشگیری از عفونت سازمان جهانی بهداشت در گفت و گو با نشریه «لایو ساینس» (Live Science) گفت: این شرم آور است که آن‌ها مجبور به انتشار این نامه شده‌اند.  حتی اگر کووید-۱۹ بتواند از طریق هوا گسترش پیدا کند، این اتفاق احتمالا تنها در شرایط محدود رخ می‌دهد و در بیشتر موارد نیازی به اقدامات احتیاطی اضافی نیست.  

 

هانتر افزود: با توجه به نبود شواهد و مدارک کامل مبنی بر انتقال هوایی ویروس، انتشار چنین مطالبی تنها باعث سردرگمی مردم و تضعیف سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه بحران می‌شود.  

 

به عبارتی از نظر اپیدمیولوژیست‌ها این سؤال مطرح نیست که آیا انتقال هوایی ویروس به لحاظ تئوری امکان پذیر است یا خیر. بلکه سوال اساسی این است که آیا قطرات ریز ناشی از عطسه یا سرفه فرد بیمار که در هوا پراکنده می‌شوند، مسیری مهم برای ابتلا به کرونا هستند و همین امر نیاز به تغییر پروتکل‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت را ضروری می‌کند.  

 

کارشناسان بر این باور هستند که در این باره مدارک و شواهد قانع کننده‌ای وجود ندارد.   «دکتر آمش آدالجا» (Amesh Adalja) متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه جان هاپکینز در این خصوص گفت: "هنگامی که پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی درباره انتقال ویروس از طریق هوا فکر می‌کنند، در مورد آزمایش هوازی صحبت نمی‌کننند. بلکه در پی نیروی انتقالی هستند که اپیدمیولوژی را هدایت می‌کند.  

 

از طرفی آدالجا به هیچ وجه امکان انتقال هوایی ویروس را رد نمی‌کند، بلکه آن را چندان قابل اهمیت نمی‌داند. وی به عنوان مثال در خصوص بیماری سرخک توضیح می‌دهد: شخص مبتلا به سرخک چنانچه در یک آسانسور سرفه کند، ۳۰ دقیقه بعد هنوز محیط آسانسور عفونی است. اما چنین چیزی در مورد کووید-۱۹ به اثبات نرسیده است.  

 

هانتر نیز ضمن تاکید بر احتمال انتقال ویروس از طریق هوا خاطرنشان کرد: این روش تاثیر چندانی در گسترش بیماری ندارد. چراکه چندین کشور درگیر کرونا که حال توانسته‌اند آمار آن را به پایین‌ترین حد برسانند هرگز انتقال هوایی را در نظر نگرفته بودند.  

 

پزشکان منتقد این نامه همچنین یادآور شدند تمرکز بر انتقال هوایی ویروس می‌تواند فشار بی‌موردی را بر روی نظام مراقبت‌های بداشتی وارد کند. زیرا در این صورت ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به نیاز به ماسک‌های موسوم به N۹۵ دارند که در حال حاضر بسیاری کمیاب بوده و تامین آن کار دشواری است.  

 

از سوی دیگر، به گفته برخی کارشناسان منتقد این نامه، برخی از سردرگمی‌های به وجود آمده حاصل از انتشار این نامه ممکن است ناشی از این واقعیت باشد که بسیاری از امضاکنندگان این نامه متخصص بیماری‌های عفونی نبوده و کارشناس مکانیک سیالات و مطالعه ذرات شناور هستند. به گفته هانتر، در حالی که این افراد از دینامیک ذرات در هوا آگاهی دارند، درک آن‌ها از نحوه گسترش این بیماری از طریق هوا نیاز به تحصیلات آکادمیک در حوزه بیماری‌های عفونی و شناخت بیماری‌های همه گیر دارد.  

 

براساس آخرین آمار منتشر شده، تاکنون در سراسر جهان بیش از ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۵۴۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

 

  ایرنا 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------