کنسرسیوم صنعتی در اسپانیا به دنبال ساخت ماسک ضدکرونا



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, ماسک‌های ضدکرونا
چند شرکت اسپانیایی فعال در حوزه فناوری‌نانو و منسوجات، با همکاری مراکز تحقیقاتی مختلفی در اسپانیا به دنبال استفاده از گرافن و مشتقات گرافنی در ساخت ماسک‌های ضدکرونا هستند. 

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، کنسرسیومی متشکل از چند شرکت اسپانیایی و دانشگاه گرانادا در حال کار روی پروژه‌ای هستند که امکان ساخت ماسک‌های پارچه‌ای غیربافته را فراهم می‌کند، ماسک‌هایی که قادر به محافظت در برابر ویروس SARS-CoV-۲ است.

 

این کنسرسیوم که به دنبال روش‌های پیشگیرانه در برابر شیوع ویروس کرونا است، قصد دارد تا از مشتقات گرافن در ماسک‌های صورت استفاده کند.

 

محققان مرکز فیزیک مواد متراکم از دانشگاه مادرید که هدایت این پروژه را به عهده دارد، در حال توسعه فناوری‌های جدیدی به‌منظور تولید ماسک‌های ایمن و محافظ است، ماسک‌های پارچه‌ای‌ که ایمن‌تر از ماسک‌های رایج بوده و می‌تواند عوامل بیماری‌زا به ویژه ویروس را دفع کند.

 

هدف این تیم، توسعه فناوری جدیدی برای تولید پارچه‌های مبتنی بر منسوجات غیربافته است. در بیشتر ماسک‌هایی که در حال حاضر در بازار است، از الیاف پلی‌پروپیلن غیربافته استفاده می‌شود. فیلترهای رایج در بازار نیز از همین جنس هستند.

 

نویسندگان مقاله مربوط به این پروژه می‌گویند: «هدف ما این است که مواد دو بعدی مانند گرافن یا مشتقات آن مانند اکسیدگرافن را ترکیب کرده و از آن به‌عنوان سدی در برابر ویروس استفاده کنیم.»

 

برای دستیابی به این هدف، آنها از یک فرآیند ساده و مقیاس‌پذیر استفاده کردند که فناوری آن به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است. با این فناوری ثبت شده، آن‌ها جوهرهای گرافنی تولید کرده‌اند.

 

این گروه توضیح می‌دهند که: «هدف ما توسعه فناوری است که باعث می‌شود ماسک‌های صورت راحت‌تر و موثرتر شوند. در حال حاضر منسوجات پروفیلاکتیک که برای مقابله با SARS-CoV-۲ تولید می‌شوند، برای دیگر ویروس‌ها چندان مناسب نیستند.»

 

این پروژه به سرپرستی فلکسی زامورا، پدرو جی‌دپابلو و جولیو گومز توسط کنسرسیومی از گروه‌هایی مختلف اسپانیایی هدایت می‌شود، شرکت نانواینوا تکنولوژیز (Nanoinnova Technologies) که تولیدکننده گرافن و مشتقات گرافنی است، شرکت نانوونز لیبریکا (Nonwovens Ibérica) که تولیدکننده منسوجات غیربافته است و شرکت تکستایل الاستیکو (Textil Elástico) که در حوزه محصولات الاستیک ارتوپدی تخصص دارد، از جمله شرکت‌های حاضر در این کنسرسیوم هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------