کدام علائم در کودکان مبتلا به کرونا منجر به مشکلات مغزی می‌شود؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
یک فوق تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان با اشاره به بروز مشکلات مغز و اعصاب در کودکان به دنبال ابتلا به کرونا، گفت: تشنج، تب بالا، کاهش هوشیاری و... در کنار سایر علائم مانند سرفه خشک و... از علامت‌های جدی بروز مشکلات مغزی به دنبال کرونا است. 

دکتر پروانه کریم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علائم بروز کرونا در کودکان، گفت: به دنبال ابتلا به این بیماری برخی علائم برای بیمار به وجود می‌آید که با مشاهده آن باید به مرکز درمانی مخصوص مراجعه کرد. یکی از مشکلات مغز و اعصابی که به دنبال ابتلا به کرونا ممکن است در کودکان به وجود آید تشنج با تب یا بدون تب است.

 

وی افزود: برخی از آنها سنگین و طولانی با وقفه تنفسی و حالت کبودی همراه هستند که به محض مشاهده چنین تشنجی باید کودک را به مرکز درمانی رساند تا هم شرایط فعلی او کنترل شود و هم از عود تشنج در آینده جلوگیری شود. ممکن است تشنج با تب بالا اتفاق بیفتد که در سایر بیماری‌های ویروسی نیز اتفاق می‌افتاد اما در کرونا نیز زیاد مشاهده شده است.

 

وی افزود: ممکن است کودک به دنبال ابتلا به کرونا دچار کاهش سطح هوشیاری شود یا حالت‌هایی مانند خواب‌آلودگی، بی‌حالی و ... داشته باشد یا ممکن است موارد سنگین‌تر و حالت‌هایی مشابه کما را تجربه کند. در این حالت نیز باید کودک را به مرکز درمانی مجهز ببریم تا تصویر برداری‌های مغزی انجام‌ شود. حتی نیاز است مایع مغزی_نخاعی چک شود. ممکن است این کودکان نیاز به آی‌سی‌یو نیز پیدا کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه کودک به یک‌باره دچار کما نمی‌شود، تصریح کرد: اما علائم خواب‌آلودگی، بی‌حالی، عدم تغذیه، بی‌قراری، گریه‌های بی‌مورد و... خود زنگ خطری است تا خانواده‌ها به مراکز درمانی مراجعه کنند. سایر علائم مغز و اعصابی نیز ممکن است به دنبال ابتلا به کرونا اتفاق بیفتد به عنوان مثال آسیب دیدن عصب پا از دیگر علائم کرونا است، لذا کودکی که علائمی مشابه سرماخوردگی پیدا می‌کند و پس از چند روز والدین می‌بینند که کودک راه نمی‌رود و نمی‌تواند چهاردست و پا برود ممکن است عصب پا یا عضله گرفتار شده باشد که در این زمان کودک ممکن است راه برود ولی هنگام حرکت درد دارد. این التهاب در عضله به دنبال بیماری ویروسی از جمله کووید۱۹ اتفاق می‌افتد.

 

این متخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان در تشریح سایر علائم کرونا در کودکان، خاطرنشان کرد: مشکل در بلع، مشکل در حرکات اندام‌ها و... علائم خطرناکی است که والدین باید به محض مشاهده آنها در کودکشان به پزشک مراجعه کنند. التهاب نخاع نیز دیگر علامتی است که به دنبال بروز بیماری ویروسی از جمله کرونا در کودکان پس از علائم ذکر شده مشاهده می‌کنیم. عدم کنترل ادرار و مدفوع نیز به دنبال آن ایجاد می‌شود که باید MRI نخاعی انجام شود.

 

وی درباره مشاهده سکته مغزی در کودکان به دنبال ابتلا به کرونا، اظهار کرد: ممکن است عروق مغزی دچار التهاب شود و سر انجام سبب لخته در عروق مغزی شود که در این هنگام فرد سکته‌مغزی می‌کند. علائم این مشکل بسته به اینکه کدام رگ درگیر شود متفاوت است. ممکن است کودک چند روز علائم مشابه سرماخوردگی را تجربه کند و سپس دچار فلج شدن سمتی از بدنش شود، یا ممکن است اعصاب جمجمه‌ای فرد فلج شود و چشم یا دهانش کج شود و حتی دچار اختلال در بلع می‌شود. اگر سکته مغزی وسیع باشد ممکن است فرد دچار اِدِم دور ضایعه شود که نه تنها سمتی از بدن فلج می‌شود بلکه دچار ورمی دور ضایعه نیز خواهد شد که در این زمان تشنج و کاهش سطح هوشیاری اتفاق می‌افتد.

 

کریم‌زاده ادامه داد: تمامی آنچه که ذکر کردیم در بزرگسالان هم می‌تواند مشاهده شود اما تشنج همراه با تب بیشتر به کودکان اختصاص دارد. کودکان خود توانایی درک و کنترل شرایط را ندارند و این خانواده‌ها هستند که باید سعی کنند تماسشان با کودک را کنترل کنند.

 

وی در خاتمه بیان کرد: تشخیص بالینی کرونا در کودکان مشابه سایر بیماری‌های ویروسی است البته سرفه‌ها در کرونا خشک است و درد عضلانی نیز در ابتلا به این بیماری بیشتر است. با توجه به اینکه این علائم اختصاصی کرونا نیست ممکن است والدین تصور کنند کودک سرماخورده است اما اگر علائم ادامه یابد و به مرور کودک بدحال شد در شرایط پاندمی کرونا اولین تصور ما از بیمار ابتلا به کرونا است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------