مدیر کل سازمان بهداشت جهانی: هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند همه گیری کرونا تمام شده است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سازمان بهداشت
مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، با اشاره به بحران کرونا در دنیا، گفت: هیچ کشوری نمی تواند فقط ادعا کند که همه گیری تمام شده است. 

به گزارش مهر، «تدروس آدهانوم»، در جلسات مطبوعاتی، اظهار داشت: با گذشت ۸ ماه از همه گیری کرونا، ما می‌فهمیم که مردم خسته شده‌اند و آرزو دارند زندگی خود را ادامه دهند. ما می‌فهمیم که کشورها می‌خواهند جوامع و اقتصاد خود را دوباره رونق دهند. این چیزی است که WHO نیز می‌خواهد.

 

وی افزود: توصیه در خانه ماندن و سایر محدودیت‌ها مواردی است که برخی از کشورها برای کاهش فشار روی بخش‌های درمانی خود باید انجام دهند. اما این تصمیم‌ها خسارات سنگینی به معیشت، اقتصاد و بهداشت روانی مردم وارد کرده است.

 

آدهانوم ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی کاملاً از تلاش‌ها برای بازگشایی اقتصاد و جوامع پشتیبانی می‌کند. ما می‌خواهیم شاهد بازگشت کودکان به مدرسه و بازگشت افراد به محل کار باشیم. اما می‌خواهیم این کار را با خیال راحت انجام دهیم. در عین حال، هیچ کشوری نمی‌تواند فقط ادعا کند که همه گیری تمام شده است.

 

وی افزود: واقعیت این است که ویروس کرونا به راحتی گسترش می‌یابد، می‌تواند برای افراد در هر سنی کشنده باشد و اکثر افراد همچنان حساس هستند.

 

آدهانوم گفت: اگر کشورها در گشودن ارتباطات جدی باشند باید در مقابله با کرونا و پیشگیری از انتقال آن نیز جدی باشند، این ممکن است تعادل غیرممکن به نظر برسد، اما این طور نیست. قابل انجام است و انجام شده است. اما تنها در صورتی امکان پذیر است که کشورها انتقال را کنترل کنند.

 

وی افزود: هرچه کنترل کشورها بر روی ویروس بیشتر باشد، امکان بازگشایی ارتباطات میسرتر است. باز کردن بدون داشتن کنترل دستورالعمل فاجعه است. بازگشایی‌ها به یک اندازه برای همه کشورها مناسب نیست.

 

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، گفت: ما معتقدیم چهار موضوع اساسی وجود دارد که همه کشورها، جوامع و افراد برای کنترل بیماری باید روی آنها تمرکز کنند.

 

۱- از انتشار بیماری کرونا باید به شدت جلوگیری کرد. در بسیاری از کشورها ما شاهد شیوع انفجاری کرونا از طریق تجمع مردم در استادیوم‌ها، کلوپ های شبانه، عبادتگاه‌ها و...، هستیم. جلوگیری از این رویدادها باید مجدانه پیگیری شود. اما روش‌هایی برای برگزاری ایمن اجتماعات در بعضی مکان‌ها وجود دارد. تصمیم گیری در مورد چگونگی و زمان اجازه تجمع افراد باید با رویکرد مبتنی بر ریسک ، در هر منطقه با توجه به موقعیت محلی می‌بایست تحقق پیدا کند. مسئولین کشورها باید باور نمایند که این نوع تجمعات را می‌توانند به تعویق بیاندازند تا آمار انتقال‌ها کاهش یابد. از طرف دیگر، کشورها یا جوامع با موارد پراکنده یا خوشه‌های کوچک می‌توانند راه‌های خلاقانه ای را برای برگزاری رویدادها پیدا کنند در حالی که خطر را به حداقل می‌رسانند.

 

۲- کشورها می‌توانند با محافظت از گروه‌های آسیب پذیر ، از جمله افراد مسن ، افرادی که دارای شرایط زمینه‌ای و کارگران که می‌بایست در محل کار حضور داشته باشند می‌توانند مرگ و میر را کاهش دهند.

 

۳- همه مردم باید از فضاهای بسته ، مکان‌های شلوغ و تماس نزدیک خود داری نمایند.

 

۴- دولت‌ها باید اقدامات متناسب را برای شناسایی بیماران از طریق آزمایش ، قرنطینه ، مراقبت و ردیابی موارد ابتلا به انجام برسانند. کشورها می‌توانند با مداخلات موثر و با هدف‌های جغرافیایی در خانه ماندن گسترده در هر نقطه کاهش دهند.

 

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی برای حمایت از کشورها یک سری راهنمایی‌های مبتنی بر شواهد جهت بهره برداری، تهیه و انتشار داده است. برای نمونه اخیراً ما راهنمایی برای هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها و راهنمایی برای کشتی‌های باری و کشتی‌های ماهیگیری را منتشر نموده‌ایم. این همه بخشی از تعهد ما برای حمایت از هر بخشی برای بازگشایی هرچه بیشتر ولی ایمن است.

 

آدهانوم گفت: در همین حال، ما به کار با شرکای خود برای پیگیری تولید واکسن را پیگیری و سیاست سازمان بهداشت جهانی این است که در صورت تولید واکسن به طور عادلانه در دسترس همه کشورها قرار گیرد. سازمان بهداشت جهانی از کمک ۴۰۰ میلیون یورویی کمیسیون اروپا برای کمک به مقابله با کرونا و تولید واکسن سپاسگزاری می‌نماید. من می‌خواهم از کمیسیون اروپا برای اعلامیه امروز خود در مورد پیوستن به تسهیلات COVAX و کمک ۴۰۰ میلیون یورویی تشکر کنم. همکاری جهانی تنها راه غلبه بر یک بیماری همه گیر جهانی است.

 

وی ادامه داد: البته فقط مدارس و مشاغل تحت تأثیر COVID-۱۹ نیستند. در همه کشورها، سیستم‌های بهداشتی تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند و تأثیر واقعی همه گیری از نظر افزایش بیماری و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های دیگر همچنان باید مشاهده شود. یک تحقیق WHO که امروز از ۱۰۵ کشور جهان منتشر شده نشان می‌دهد که ۹۰ درصد کشورها اختلال در خدمات بهداشتی خود را تجربه کرده‌اند. کشورهای کم درآمد و متوسط بیشترین آسیب را دیده‌اند. این بررسی نشان می‌دهد که حداکثر ۷۰ درصد خدمات برای خدمات ضروری از جمله ایمن سازی معمول، تشخیص و درمان بیماری‌های غیرواگیر، تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری، درمان اختلالات بهداشت روان و تشخیص و درمان سرطان مختل شده است.

 

آدهانوم افزود: بسیاری از کشورها شروع به اجرای برخی از استراتژی‌های WHO برای کاهش اختلالات خدمات کرده‌اند ، مانند تریاژ بیماران برای شناسایی اولویت‌ها، تغییر جهت مشاوره‌های آنلاین بیمار و تغییر در روش‌های تجویز، در عین حال ۱۴ درصد از کشورها گزارش داده‌اند که هزینه‌های کاربران این نوع خدمات را حذف کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌نماید مشکلات مالی احتمالی بیماران را دولت‌ها جبران کنند.

 

وی گفت: WHO به همکاری با کشورها برای تهیه ابزارها و روش‌ها برای حفظ خدمات ضروری ادامه خواهد داد. به عنوان مثال، WHO در حال توسعه «مرکز یادگیری خدمات بهداشتی» است، یک بستر وب مبتنی بر وب که به شما امکان می‌دهد تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر بیاموزند.

 

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در پایان افزود: می‌خواهم چهار مورد مهم را که کشورها، جوامع و افراد برای کنترل انتقال باید بر آنها تمرکز کنند، تکرار کنم تا آنها بتوانند جوامع و اقتصاد خود را با خیال راحت باز کنند.

 

اول، ابتدا ازشیوع کرونا جلوگیری کنید.

 

دوم، مرگ و میرها را با محافظت از گروه‌های آسیب پذیر کاهش دهند.

 

سوم، اقدامات فردی را برای محافظت از خود و دیگران انجام دهید.

 

چهارم، شناسایی بیماران، قرنطینه و مراقبت‌های درمانی و ردیابی موارد ابتلا و مهم‌تر از همه، وحدت ملی و انسجام جهانی ضروری است. این ویروس وقتی تقسیم می‌شویم رشد می‌کند. وقتی متحد باشیم، می‌توانیم آن را شکست دهیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------