سرعت انتقال ویروس کرونا بیشتر شده است/جهش ویروس کرونا از نوع D به نوع G



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, ویروس کرونا
محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده می‌گویند: انتقال‌پذیری بیماری کووید 19 در هر زمان و هر مکان ممکن است بسیار متغیر باشد. نوع G ویروس کووید 19 که درحال غالب شدن در بسیاری از نقاط جهان است، انتقال آسان‌تر و سریع‌تری دارد. 

به گزارش ایسنا، اخیرا برخی از کارشناسان ادعایی را مطرح کرده‌اند که سرایت‌پذیری ویروس کرونا در دنیا 10 برابر شده است و این افزایش به دلیل جهش آن از نوع D به نوع G است.

 

«سرایت‌پذیری» یا «قدرت سرایت»؛ از نظر علمی به معنی قابلیت انتقال بیماری از یک شخص به شخص دیگر است و یکی از ویژگی‌های اپیدمیولوژیک (همه‌گیرشناسی) هر بیماری واگیرداری به‌شمار می‌رود. «عفونت‌زایی» نیز به قابلیت ایجاد بیماری توسط یک عامل بیماری‌زا (در اینجا ویروس کرونا) گفته می‌شود.

 

پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که آیا سرایت‌پذیزی ویروس کرونا افزایش یافته است؟

 

به گفته این پژوهشگران؛ به دلیل وجود تعداد زیادی موارد ناشناخته و شناسایی‌نشده (اعم از بیماران بدون علامت و بیماران در منزل و بدون تست)، محاسبه دقیق افراد مبتلا به این بیماری غیرممکن است. به همین دلیل محاسبه بسیاری از شاخص‌های همه‌گیرشناسی این بیماری دارای خطا و کم‌شماری است.

 

طبق مطالعات؛ اگر میزان انتقال‌پذیری یک بیماری بیشتر از یک باشد، (یعنی هر نفر بیمار بیش از یک نفر را آلوده کند) انتظار می‌رود که بیماری در جامعه افزایش یابد و اگر این عدد کمتر از یک باشد، بیماری در جامعه کاهش می‌یابد. بر اساس مطالعه‌ای مقدار سرایت‌پذیری ویروس کرونا در ایران در یک بازه دو ماهه بین 3.94 تا 5.14 متغیر بوده است.

 

یک مطالعه نشان داده است که میزان انتقال‌پذیری این بیماری حدود 2 تا 8 برابر شده است. اما شواهد دیگری مبنی بر افزایش چشم‌گیر این عامل (انتقال‌پذیری) مشاهده نشده است.

 

محققان در مورد افزایش عفونت‌زایی ویروس می‌گویند: در شروع پاندمی، نوع D این ویروس بیشتر وجود داشت اما در حال حاضر مقالاتی منتشر شده‌اند که ادعا دارند، ویروس نوع G بیشتر از نوع D در جمعیت‌ها در حال انتقال است.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که افراد آلوده به ویروس نوع G، مقادیر ویروس بیشتری پخش می‌کنند و باعث آلودگی تعداد افراد بیشتری می‌شوند. همچنین مقدار ویروس نوع G تولید شده در بدن بیماران بیشتر از نوع D است. اما هنوز شواهدی مبنی بر شدیدتر بودن بیماری ایجاد شده توسط نوع G  وجود ندارد.

 

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ انتقال‌پذیری بیماری کووید 19 در هر زمان و هر مکان ممکن است عددی پویا و بسیار متغیر باشد. نوع G ویروس کووید 19 که درحال غالب شدن در بسیاری از نقاط جهان است دارای انتقال آسان‌تر و سریع‌تری است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------