اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ویروس کرونا مغز را گرفتار می کند!



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, ویروس کرونا
محققان آلمانی با کالبد شکافی ۳۳ بیمار فوت شده در اثر ابتلا به کووید ۱۹ متوجه شدند ویروس کرونا مغز را نیز مبتلا می کند.

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، تحقیقی جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا پس از استنشاق شدن و گرفتار شدن در مخاط بینی، می‌تواند به مغز انسان برسد.

 

این نخستین دلیل ثابت شده ای است که نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند از طریق مسیر مخاطی اعصاب مغز را مبتلا کند.

 

طی شیوع همه گیری کووید ۱۹ مشخص شد ویروس کرونا فقط دستگاه تنفسی را آلوده نمی‌کند بلکه به اختلالات عصبی نیز منجر می‌شود. در همین راستا محققان آلمانی ۳۳ بیمار فوت شده در اثر ابتلاء به کووید ۱۹ را کالبد شکافی و مخاط پشت بینی (منطقه بالای دهان و جایی که گلو به حفره بینی متصل می‌شود) را بررسی کردند. همزمان با این اقدام آنها از بافت مغز نیز نمونه برداری کردند.

 

مواد ژنتیکی ویروس کرونا در بخش اعظم مخاط حفره بینی وجود داشت اما پروتئین‌های اسپایک SARS-CoV-۲ در بافت مغز رصد شد. این پروتئین‌ها به سلول‌ها می‌چسبند و آنها را مبتلا می‌کنند.

 

دکتر فرانک هپنر یکی از مؤلفان ارشد این تحقیق از Charite-Universitatsmedzin برلین می‌گوید: هنگامیکه ویروس وارد مخاط بویایی می‌شود از ارتباطات نوروآناتومی مانند اعصاب بویایی استفاده می‌کند تا به مغز برسد.

 

محققان به عنوان بخشی از این تحقیق برای نخستین بار با میکروسکوپ الکترونی از ذرات ویروس کرونا در مخاط عکس گرفتند. اما هنوز مشخص نیست ویروس چگونه به مغز می‌رسد و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

 

این تحقیق در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------