اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

واکسیناسیون در همسایگی ایران | عراق و ترکیه چه واکسن‌هایی خریده‌اند؟



واکسیناسیون ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
به جز امارات که یکی از سریع‌ترین‌های دنیا در واکسیناسیون عمومی است، سایر کشورها در ابتدای مسیر ایمن‌سازی‌ هستند. 

به گزارش همشهری، بررسی روند واکسیناسیون علیه کووید -۱۹ در برخی کشورهای همسایه ایران نشان می‌دهد که به جز امارات که یکی از سریع‌ترین‌های دنیا در واکسیناسیون عمومی است، سایر کشورها در ابتدای مسیر ایمن‌سازی‌ هستند.

 

 سرعت عجیب اماراتی‌ها

در امارات ۴ واکسن تأییدشده کووید-۱۹ از سوی سازمان بهداشت مجوز استفاده اضطراری گرفته است. واکسن‌های سینوفارم از چین، فایزر از آمریکا، اسپوتنیک از روسیه و آسترازنکا از سوئد برای واکسیناسیون جمعیت ۹ میلیون نفری این کشور درنظر گرفته شده است. به‌گفته مقامات اماراتی، تاکنون ۶ میلیون‌ و ۹۴ هزار و ۹۵۴ نفر در این کشور واکسینه شده‌اند و جالب است بدانید فقط طی ۲۴ ساعت ۸۱ هزار و ۷۹۰ دوز واکسن به مردم این کشور طبق اولویت تزریق شده است. عدد دقیقا مطابق با برنامه وزارت بهداشت این کشور برای تهیه واکسن برای همه افراد جامعه و تلاش برای رسیدن به مصونیت اکتسابی ناشی از واکسیناسیون است که به کاهش تعداد موارد و کنترل ویروس کرونا کمک می‌کند. آمارها نیز خبر از کاهش ۲۲ درصدی موارد ابتلا از زمان آغاز واکسیناسیون می‌دهد.

 

پیش از این مقامات بهداشت دوبی گفته بودند در تزریق واکسن سوئدی آسترازنکا بین دوزهای اول و دوم فاصله‌ای ۱۰ هفته‌ای درنظر گرفته شده است. به ادعای اداره بهداشت دوبی طبق مطالعات انجام شده، هرچه فاصله بین دوزهای واکسن آسترازنکا بیشتر باشد، اثربخشی آن نیز بیشتر خواهد بود. به این ترتیب، طبق این مطالعات و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، اداره بهداشت دوبی تأیید کرد که این فاصله برای پاسخ بهتر و اثربخشی بیشتر در واکسیناسیون با آسترازنکا درنظر گرفته شده است. با وجود واکسیناسیون حداکثری جمعیت امارات متحده عربی، کمیته عالی مدیریت بحران و بلایای دوبی به ریاست شیخ منصور بن محمد بن راشد آل مکتوم اعلام کرد که اقدامات پیشگیرانه کووید-۱۹ معرفی شده در اوایل فوریه تا آغاز ماه رمضان تمدید خواهد شد.

 

عراق در آغاز راه واکسیناسیون

وزیر بهداشت عراق اعلام کرد که روز دوشنبه ۵۰ هزار دوز واکسن چینی از شرکت سینوفارم به این کشور اهدا شده است؛ بنابراین کمپین واکسیناسیون که مدت‌ها بود در انتظار آن بود، آغاز به‌کار کرد. سیف البدر، سخنگوی وزارت بهداشت عراق در این باره گفت: این ۵۰ هزار دوز در مرحله اول به ۳ بیمارستان در بغداد و برخی از استان‌ها ارسال شده و واکسیناسیون نیز در همان زمان آغاز شده است. در همین حال البدر از توافق با سفارت چین در بغداد برای خرید ۲ میلیون دوز دیگر از این واکسن بدون اشاره به جزئیات پرداخت و زمان تحویل خبر داد. واکسن سینوفارم ساخت انستیتوی تولیدات بیولوژیکی ووهان است که به‌گفته این شرکت ۷۲.۵۱ درصد اثربخشی دارد و از این نظر بعد از رقبای آمریکایی و انگلیسی خود که هرکدام ۹۵ درصد اثربخشی نشان داده‌اند، قرار می‌گیرد.

 

گفته می‌شود که کارمندان بخش‌های درمانی، نیروهای پلیس و امنیتی و سالمندان در اولویت تزریق واکسن در عراق قرار دارند و واکسیناسیون نیز به‌طور رایگان انجام می‌شود. نخستین دوزهای واکسن سینوفارم در حالی به عراق رسید که دولت این کشور با انتقادات فزاینده‌ای نسبت به نحوه برخورد با بیماری همه‌گیر روبه‌روست. برخی از مقامات عراقی پیش از این تحت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند؛ دو مقام فعلی و یک مقام پیشین عراقی به AFP اعلام کردند که در ژانویه ۲ دوز از همین واکسن چینی را دریافت کردند.

 

پیشرفت ترکیه در واکسیناسیون

ترکیه ازجمله کشورهایی در همسایگی ایران بود که موفق شد با قرنطینه کامل در مقاطعی که شمار مبتلایان و فوتی‌ها بالا می‌رفت، روند ورود به پیک دوم شیوع را کنترل کند. با این حال باوجود این که موفق شد تعداد مرگ‌ و میرها را تا ۱۰۰ نفر در روز کاهش دهد، اما چالش همچنان باقی است. در شرایطی که قرنطینه همچنان روزهایی در این کشور انجام می‌شود، اما تعداد مبتلایان کووید-۱۹ از ۷ هزار نفر طی یک روز به ۹ هزار و   ۵۷۲ نفر رسیده است.

 

اما همانطور که نگرانی‌ها افزایش یافته است، کورسویی از امید برای میلیون‌ها نفر از جمعیت این کشور نیز به‌وجود آمده است: واکسیناسیون.  فاحرتین کوچا، وزیر بهداشت ترکیه روز گذشته اعلام کرد که بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم این کشور طی ۲ماه آینده واکسینه خواهند شد. به‌گفته کوچا دولت این کشور امیدوار است تا پایان ‌ماه مه نیمی از مردم کشور را علیه بیماری ایمن کند. تعداد افرادی که نخستین دوز واکسن خود را در این کشور دریافت کرده‌اند تا روز جمعه گذشته به ۶.۷ میلیون نفر رسیده است؛ درحالی‌که عدد کلی واکسن‌زده‌ها به ۸.۳ میلیون نفر می‌رسد. او گفت برای اینکه دولت بتواند ادعای کنترل شیوع را داشته باشد باید حداقل ۶۰ درصد از مردم واکسینه شوند و برای این کار معاملات و قراردادهای لازم برای خریداری دوزهای آینده واکسن انجام شده است: ما می‌دانیم که در آوریل یا مه حداقل ۱۰۵ میلیون دوز دیگر واکسن خواهیم داشت. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که تا پایان مه واکسیناسیون را به پایان برسانیم. به‌گفته کوچا، یک محموله با ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن شرکت چینی سینوواک به این کشور خواهد رسید. واکسیناسیون‌های انجام شده قبل در این کشور نیز با همین شرکت بوده است. دوزهای دیگر واکسن از فایزر آمریکا، اسپوتنیک روسیه و مدرنای آمریکا تامین خواهد شد.

 

 کمک چین به افغانستان

چین ۴۰۰ هزار دوز واکسن از شرکت سینوفارم به افغانستان اهدا کرده است تا اقدامات ایمن‌سازی‌ علیه کووید-۱۹ در این کشور که از هفته گذشته آغاز شده است، تقویت شود. غلام دستگیر نظری، وزیر بهداشت افغانستان در ابتدای برنامه ایمن‌سازی‌ به خبرگزاری رویترز گفت: سفیر چین در کابل طی جلسه‌ای با مقامات بهداشت ما گفت که کشورش ۴۰۰ هزار دوز واکسن برای واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ به ما اهدا خواهد کرد. نظری در ادامه گفت: واکسن سینوفارم از سوی سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است، اما هنوز زمان رسیدن این محموله به خاک کشور ما مشخص نشده است. تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر از کادر درمانی افغانستان در ۳۴ استان مختلف واکسن زده‌اند. به‌گفته مقامات واکسیناسیون نیروهای امنیتی نیز آغاز شده است.

 

افغانستان تاکنون ۵۰۰ هزار دوز واکسن انگلیسی آکسفورد-آسترازنکا را از هند دریافت کرده و به همین ترتیب موفق شده است از هفته گذشته واکسیناسیون را آغاز کند. مقامات بهداشت افغانستان گفتند که برنامه بین‌المللی کوواکس که هدفش پیشرفت در واکسیناسیون جهانی و دسترسی کشورهای در حال توسعه به واکسن‌های معتبر است برای پوشش ۲۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی این کشور واکسن تامین خواهد کرد. افغانستان تاکنون نزدیک به ۵۶ هزار مبتلا و ۲۴۴۴ مرگ بر اثر کووید-۱۹ را ثبت کرده است، اما کارشناسان ادعا می‌کنند که آمارها به‌دلیل عدم‌دسترسی بسیاری از مردم این کشور به آزمایش و امکانات درمانی درست نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------