اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

وزیر بهداشت: بهار ۱۴۰۰ از بهترین واکسن‌سازهای دنیا خواهیم بود/ زخم زبان‌هایی را می‌شنویم و تحمل می‌کنیم



 وزیر بهداشت,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
وزیر بهداشت با اشاره به مدیریت کرونا در کشور تحت فشار تحریم ها، گفت: خوشبختانه ایران امروز به عنوان یک کشور مطرح در مدیریت بیماری کرونا در جهان می‌درخشد و من به عنوان کوچک ترین سرباز نظام افتخار می‌کنم به این وفاق و همدلی و درایتی که در راس نظام برای امور داریم. 

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «فخرا» در وزارت دفاع، با درود بر روح شهدای مدافع حرم، حریم و سلامت و درود ویژه بر روح شهید دکتر فخری‌زاده، گفت: این شهادت را به خانواده بزرگوار ایشان تبریک می‌گویم؛ گرچه مطمئنم اگر با چشم دل نگاه کنیم امروز دکتر فخری زاده بر یکی از صندلی‌ها نشسته و لذت می‌برد همانگونه که همه شهدا هستند و خواهند بود، « هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شدبه عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما».

 

وی ادامه داد: در افسانه‌های خود می‌خوانیم که ققنوس پرنده‌ای است که از خاکستر سر بر می‌آورد و جمهوری اسلامی ایران همواره از خاکستر عزیزان از دست رفته اش ققنوس جدیدی برخواسته که عشق قبلی را مضاعف با خود به اوج برده است؛ آن هم با دلی که عاشق تر شده است. پس از انقلاب همواره عزیزانی را بر صحنه های ناجوانمردانه از دست دادیم ولی همواره رو به جلو بودیم که حاصل نگاه عاشقانه به توسعه مملکتی است که در اوج مظلومیت توانسته دستاوردهای بزرگی داشته باشد.

 

وزیر بهداشت افزود: یادم است روزهای اول جنگ بچه‌های ما حتی کلاش و ژ۳ هم در مرزهای جنوب و غرب کشور نداشتند و عراقی‌ها لوله‌های تانک را در سنگرها می‌کردند و منفجر می‌کردند و ما تابوتی برای ۵ تا ۶ نفر درست می‌کردیم و آن روز فکر نمی‌کردیم روزی صنایع موشکی ما برای بازدارندگی دشمن تا این حد رشد کرده باشد. خدا را شکر می‌کنیم که امروز ایران سرافراز برای ماندن در عرصه بین‌المللی، قدرت چانه زنی بسیار بالاتری نسبت به روزهای نخست دارد و این نیست به جز عشق و اراده پولادینی که حرمت خون شهدا برای این سرزمین داشته است.

 

وی با تبریک اعیاد شعبانیه و آغاز قرن جدید، اظهار کرد: همه ما امیدوار به ظهور منجی عالم بشریت هستیم «در این سیاهی سرد شب‌های بی فانوس هنوز دل به طلوع تو بسته‌ام، خورشید.» ان شاءالله سال نو سالی پر از آرامش و آسایش برای ملت شریف ایران باشد. در این قرن کشور ما مسائل زیادی را تجربه کرد؛ از  جنگ تحمیلی که عزیزان زیادی را از دست دادیم و امروز جانبازان عزیز قطع نخاعی داریم که سال‌ها است روی تخت‌ها خوابیدند و به امید سرافرازی این کشور دعا می‌کنند. من چون افتخار بازدید از خانواده این عزیزان را در زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم را داشتم، بانوان گرانقدر این عزیزان به مراتب از خودشان فرسوده تر شدند و این ها هم شبانه روز برای ایران آباد، آزاد و سرافراز در عرصه بین المللی دعا می‌کنند. تردید ندارم تا زمانی که این نفس‌های عارفانه است ما با از دست دادن دکتر فخری‌زاده‌ها و شهید سلیمانی‌ها داغ دار می‌شویم، اما نگرانی از فردای این سرزمین نداریم. به هر شهری که می‌روم با کوله بار غصه عزیزان مدافع سلامت باز میگردم.

 

نمکی ادامه داد: روزی کم سن و سال بودم و در قرآن می‌خواندم که ذکر شده بود «ما انسان را در رنج آفریدیم» و بعد بزرگ تر شدم و فهمیدم هیچ رنجی در جهان بزرگ تر از این نیست که محکوم به ماندن باشی و داغ عزیزانت را ببینی و تحمل کنی، این بزرگ ترین رنج برای بشر در کنار صبوری‌هایش است. در کنار این رنج‌ها زیبایی هایی هم است که بانوی بزرگوار شهید فخری زاده درک می‌کنند.

 

وی افزود: وقتی از حضرت زینب (س) پرسیدند بانو چه دیدی در کربلایی که خون بود و خیمه سوخته؟ ایشان با لبخند گفتند «به خدا جز زیبایی هیچ چیز ندیدم.». وقتی در این روزهای سخت ناگهان پدیده کرونا پیدا شد دوستانم را صدا کردم و گفتم شما با یکی از پیچیده ترین پدیده‌های خلقت روبرو شدید و باید خود را برای کارزاری سخت و سنگین آماده کنیم و خدارا شکر می‌کنم در آخرین روزهای سال، می‌توانم با افتخار بگویم که جمهوری اسلامی ایران تنها و تحریم زده و مظلوم از ظلم کسانی که حتی دارو را از فرزندان بیمار و بیماران سرطانی هم دریغ کردند و به دروغ گفتند چنین نیست، امروز به عنوان یک کشور مطرح در مدیریت بیماری کرونا در جهان می‌درخشد و من به عنوان کوچک ترین سرباز نظام افتخار می‌کنم به این وفاق و همدلی و درایتی که در راس نظام برای امور داریم.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: مقایسه کنید شیوه خردمندانه رهبر معظم انقلاب را  با شیوه نابخردانه مدیریت در آمریکا؛ کشوری که خود را اقتصاد اول دنیا می‌داند با کشوری که تحت فشار بی رحمی‌های این اقتصاد اول می‌خواهد با بیماری سهمگین مبارزه کند. حمایت و هدایت رهبری معظم بی نظیر بود و این است که در اوج گرفتاری مرگ‌های ما دو رقمی می‌شود که امیدوارم با برخی سهل انگاری‌ها پا به عرصه سه رقمی و بیشتر نگذاریم و یک کشوری هم هنوز در آن طرف دنیا نتوانسته مدیریت درستی داشته باشد.

 

وزیر بهداشت با تاکید بر تکیه بر توان داخل و نگاه به درون کشور، ادامه داد: دوستان را صدا کردم و گفتم یک روز واکسن به عنوان یک پدیده نو در این بیماری کارساز خواهد بود. واکسن سازهای بزرگ دنیا به ما واکسن نخواهند داد و شان ما هم دست دراز کردن به بیرون از مرزها نیست. ما باید بر پای خود باشیم و دعوت کردم از تمام کسانی که در این عرصه می‌توانند کار کنند و توفیق یافتم که در یکی از جلسات اتاق من منور به حضور دکتر کریمی و دکتر شهید فخری‌زاده شد. واکسن سازی با همه کارهای دنیا فرق می‌کند.  ما مطالعه کردیم و به یک چارچوب با انستیتو رازی، بنیاد برکت و...رسیدیم تا در پلتفرم‌های مختلف واکسن سازی را آغاز کنیم و قدم به قدم جلو رفتیم.

 

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو را صدا کردم و گفتم اگر فکر می‌کنید با شیوه‌های مدون گذشته می‌توان راه را طی کرد اشتباه می‌کنید، باید متناسب با سرعت مورد نیاز این حرکت پروتکل بنویسیم و مته به خشخاش گذاشتن‌ها در پروسه عادی اینجا دیگر جایز نیست و باید راه را میانبر برویم و عزیزان من شبانه روز نشستند و استانداردهای محکم و قابل قبول نوشتند و امروز با افتخار می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران در بهار آینده یکی از مهم‌ترین و بهترین واکسن سازهای دنیا خواهد شد و ما امروز به خاطر رعایت حال بیماران آسیب پذیر با التماس و خواهش از جاهای مطمئن جهان واکسن وارد می‌کنیم گرچه زخم زبان‌هایی را هم تحمل می‌کنیم. « ترسم از ترکان تیرانداز نیست، طعنه تیرآورانم می‌کشد» در این ایام کم اذیت نشدیم اما اذیت از سوی کسانی که نفهمیدند یا غرض ورزیدند در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها به خصوص آلودگی به سیاست زدگی که آفت بسیار خطرناکی برای رشد کشور است، باعث شد برخی حرف‌ها را بشنویم و تحمل کردیم.  

 

نمکی ادامه داد: فکر می‌کردند کانتینرهای یخچال دار پشت در مرزها ایستاده است و واکسن را حراج کردند و ما نمی‌خریم. اخیرا اگر روند واکسن‌های خارجی را مطالعه کنید می‌بینید یکی از برندهای معروفی که اینجا برایش چانه می‌زدند که چرا آن را وارد نمی‌کنید، که در سهمیه کووکس ما هم بود، ۷ کشور معتبر اروپایی فقط در طول چند روز گذشته تزریقش را متوقف کردند. درعوض ما از معتبرترین منابع کم ضرر دنیا واکسن تهیه کردیم و ما را به باد تمسخر گرفتند و امروز متوجه شدند کار روز اول ما درست بود و ما با دست بسته و چشم باز در اقیانوس بلا شنا کردیم. این بصیرت را هم خداوند عطا کرد و امروز ما معتبرترین واکسن‌های دنیا را وارد می‌کنیم و برای پدیده واکسیناسیون نمایشی عجله نمی‌کنیم اما برای واکسن زدن به گروه‌های آسیب پذیر از مطمئن ترین منابع عجله می‌کنیم.

 

وی افزود: بارها آقای رئیس جمهور به بانک مرکزی و سازمان برنامه دستور دادند که در رابطه با واکسن هر منبعی بخواهیم به ما بدهند. وزیر امور خارجه مرتبا پیگیر کمک سفرا در کشورها هستند و واقعا هم کمک می‌کنند. تا آخر اسفندماه تعداد قابل توجهی از گروه‌های آسیب پذیر، کادر درمان و سایرین را واکسینه می‌کنیم؛ اما امید ما به واردات نیست، امید ما تولید ملی است.

 

وزیر بهداشت گفت: ان شاءالله واکسن پاستور با تکنولوژی مشترک کوبا اولین واکسنی است که تزریق انبوه آن آغاز خواهد شد و واکسن برکت دوم و واکسن رازی هم هم دوش با واکسن سپند پیش خواهد رفت.

 

نمکی ادامه داد: امروز روز سرافرازی این ملت و تکیه بر دانش بومی است که چراغ روشنی برای آینده این کشور است‌. از دکتر کریمی و همکارانشان در مجموعه سپند ممنونم، شهادت می‌دهم که آنچه عزیزان طی کردند منطبق بر علمی‌ترین استانداردهای دنیا است و در آینده آنها را منتشر خواهیم کرد تا دنیا بداند سرعت را افزایش دادیم اما دقت را کم نکرده‌ایم‌ و آزمایشات مدل‌های حیوانی این واکسن بسیار اثربخش بود و در مدل‌های انسانی هم آغاز می‌شود.

 

 

وی گفت: یکی از کارهایی که ما می‌توانیم به جمهوری اسلامی پیش کش کنیم، انتقال اضطراب به خانواده خودمان است، وقتی بحث واکسن اسپوتنیک شد گفتم پسر خودم واکسن را بزند که مردم بدانند اگر قرار است گزندی برسد اول برای ما است و امروز هم این واکسن بر یکی از عزیزترین فرزندان این سرزمین تزریق می‌شود تا مردم بدانند ما در خط مقدم  برای دفاع از سلامت مردم هستیم‌.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------