کرونا جان ۳۹۴ نفر دیگر را در ایران گرفت | نتیجه نظرسنجی ایسپا: ١۵.٩ درصد مردم ایران تا به حال کرونا گرفته‌اند!



 کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۹۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۲ هزار و ۴۸۴ نفر رسید. 

 به گزارش ایرنا، مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۱۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۵۵ نفر رسید.

 

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۸۸ هزار و  ۱۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۶ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۳۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۹۵۶ هزار و ۴۲۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۸ هزار و ۶۳۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۴ دوز رسید.

 

نتیجه نظرسنجی ایسپا: ١۵.٩ درصد مردم ایران تا به حال کرونا گرفته‌اند

در نظرسنجی ایسپا میزان ابتلا به کرونا با دو شیوه متفاوت سنجیده شده است. در شیوه اول از پاسخگویان خواسته شد بگویند، آیا خودشان در طول دوران شیوع کرونا تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند یا خیر؟ ۱۹.۶% پاسخگویان گفته‌اند قبل از این دچار کرونا شده‌اند و ۸۰.۲% به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند. بنابراین این میزان قابل تعمیم به افراد بالای ۱۸ سال کشور است.

 

در شیوه دوم ابتدا از پاسخگویان خواسته شد بگویند «اعضای خانواده آن‌ها که با هم در یک خانه زندگی می‌کنند با خود آن‌ها» چند نفر است. 

 

میانگین تعداد اعضای خانوار پاسخگویان که بر اساس پاسخ‌ها به این سؤال محاسبه شده ۳.۸۲ نفر است. سپس پرسیده شده «تا الان چند نفر از این اعضا به کرونا مبتلا شده اند؟»

 

بر اساس نتایج به دست آمده ۷۳.۲% پاسخگویان گفته‌اند تاکنون هیچکدام از اعضای خانواده آن‌ها به کرونا دچار نشده‌اند. ۱۰.۳% گفته‌اند یک نفر، ۷.۱% دو نفر، ۴.۲% سه نفر، ۲.۹% چهار نفر و ۲.۲% به پنج نفر و بیشر اشاره کرده‌اند. با توجه به محاسبات صورت گرفته بر مبنای نسبت تعداد مبتلایان درخانواده به کل اعضای خانواده، می‌توان گفت بر اساس خوداظهاری پاسخگویان، تاکنون ۱۵.۹ درصد از کل مردم (و نه فقط افراد بالای ۱۸ سال) ابتلا به کرونا را تجربه‌ کرده‌اند.

 

شایان ذکر است اولا: این میزان برآورد در هر دو شیوه بر اساس خوداظهاری افراد محاسبه شده و ثانیا: افرادی را شامل می‌شود که ابتلاء آنها به کرونا با علائم و علامت همراه بوده است. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------