کرونا جان ۱۴۲ نفر دیگر را در ایران گرفت | وضعیت فوق بحرانی در سیستان و بلوچستان،ورود مازندران به موج پنجم کرونا با ویروس هندی و آفریقایی



کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، تازه ترین آمار کرونا در شبانه روز گذشته را اعلام کرد. 

 به گزارش مهر، از دیروز تا امروز ۸ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۷۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

 

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۹۲ هزار و ۸۰۹ نفر رسید.

 

متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۱۲۷ نفر رسید.

 

خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۸۶۲ هزار و ۲۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

 

سه هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

 

تا کنون ۲۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۸۷۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

 

 گسترش مناطق قرمز کرونایی از جنوب به مرکز و شمال کشور ادامه دارد.بر همین اساس، ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند.تعداد بستری در تهران به سرعت در حال افزایش است و قرمز شدن آن قطعی است.

 

اعمال رنگ‌بندی‌های جدید کرونایی از چهارشنبه ۹ تیر

شهرستان‌های جم، دیلم و گناوه (استان بوشهر)، اسلامشهر و بهارستان (تهران)، نهبندان (خراسان جنوبی)، امیدیه و اندیمشک (خوزستان)، بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه (سیستان و بلوچستان)، جهرم، داراب، زرین‌دشت، قیر و کارزین و کازرون (فارس)، ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد (کرمان)، گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، علی‌آباد و مینودشت (گلستان)، پلدختر (لرستان)، آمل (مازندران)، تفت، خاتم، مهریز و میبد (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

 

بر همین اساس، ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهرستان نارنجی، ۲۰۱ شهرستان زرد و تعداد شهرستان‌های آبی رنگ، صفر است.

 

وضعیت فوق بحرانی در سیستان و بلوچستان | چرا کرونا در سیستان رکورد زد؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ‌هزار و ۱۷۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان به این ویروس در استان به ۵۳ هزار و ۵۸۶ نفر رسید.

 

به گزارش ایرنا، دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: با فوت ۱۹ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به هزار و ۵۶۳‌ نفر رسید.

 

وی با بیان اینکه ۵۶۱ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۵ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند، افزود: مردم در صورت امکان در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند، اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجا که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود، ضروری است شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش‌یافته انگلیسی (آلفا) و هندی (دلتا) است.

 

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: از سه هفته گذشته تاکنون روند مبتلایان کرونا در استان به شکل انفجاری بوده است. الان ما در بازوی بالارونده این پیک قرار داریم و هنوز به قله این پیک نرسیده‌ایم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها با ۴۹ درصد در کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

 

وی افزود: ترددهای غیرمجاز اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان به دامنه این موج افزوده است.

 

هاشمی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم، علیرغم اینکه تعداد بیماران ما نسبت به موج‌های قبلی چهار برابر شده است.

 

وی گفت: برای تحلیل بهتر وضعیت باید ببینیم از کجا به کجا رسیده‌ایم و الان یکی از بهترین اورژانس‌های کشور را در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) زاهدان در اختیار داریم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با وجود بحران کرونا با مساعدت وزارت بهداشت موفق شدیم بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ایرانمهر سراوان و ۳۲۰ تختخوابی علی بن ابیطالب علیه السلام زاهدان را برای خدمت‌رسانی به مردم شریف استان تکمیل و آماده بهره‌برداری کنیم.

 

وی ادامه داد:‌ با وجود مشکلات مالی فراوان به هیچ عنوان خدمت‌رسانی به مردم شریف سیستان و بلوچستان متوقف نشده است. 

 

هاشمی افزود: همه چیز در توسعه بیشتر تخت‌های بستری خلاصه نمی‌شود و باید به هر نحوی که شده ورود بیمار به بیمارستان‌ها را کاهش دهیم.

 

ورود مازندران به موج پنجم کرونا با ویروس هندی و آفریقایی

پس از گذشت حدود ۴۰ روز شمار روزانه بستری مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در مازندران طی ۲ روز گذشته سه رقمی شد تا هشدارها در باره ورود این استان به موج پنجم شیوع کرونا رنگ واقعیت به خود بگیرد.

 

به گزارش ایرنا،  آمار روزانه بستری بیماران کرونایی در مازندران از ۳۰ اردیبهشت ماه پس از شکستن پیک موج چهارم ، دو رقمی شده بود و روند کاهشی خود را با ۹۵ بستری در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل شروع کرد تا این که پس از تقریبا یک ماه و در روز ۲۹ خرداد به کمترین میزان خود یعنی ۴۰ نفر رسید.

 

بررسی جدول آماری روزانه بستری بیماران کرونایی در این دوره یک ماهه نشان می دهد که مازندران برای رسیدن به ۴۰ بستری روزانه راه طولانی ۳۰ روزه را طی کرد ، در حالی که در کمتر از یک هفته آمارهای بستری روزانه سه رقمی شد که نشانگر شتاب شیوع این ویروس و قرار گرفتن استان در مسیر سرازیری موج پنجم است.

 

از یک نگاه دیگر ، در یک دوره ۳۰ روزه تنها ۵۵ تخت بیمارستان های کرونایی استان خالی شد که به معنای کمتر از ۲ تخت به صورت روزانه بوده است. خالی شدن یک تخت بیمارستانی به این معنا است که پس از ترخیص ، بیمار دیگری جایگزین نشود. با توجه به این که به صورت روزانه تعدادی بیمار جدید وارد بیمارستان ها شده و تعداد دیگری ترخیص می شوند ، تنها زمانی خالی شدن تخت معنا پیدا می کند که آمار ترخیصی ها از بستری ها پیشی بگیرد.

 

بررسی جدول آماری نشان می دهد به همان میزانی که روند کاهشی بستری روزانه بیماران کرونایی بشدت کند بوده است ، در مقابل روند افزایشی با شتاب چند برابری به پیش می رود. مثلا در ۱۰ روز گذشته با این که تعداد زیادی از بیماران کرونایی از بیمارستان های استان ترخیص شدند و به همان تعداد بیمار جدید جایگزین آنان شده اند ، ولی ۱۱۰ تخت خالی هم پر شده است که میانگین روزانه آن بیشتر از ۱۱ تخت است و سرعت حدود ۶ برابری پرشدن تخت ها را نشان می دهد.

 

آمار بستری روزانه بیماران کرونایی در بیمارستان های مازندران از روز یکشنبه هفته جاری با ورود ۱۰۳ بیمار سه رقمی شد و روز دوشنبه هم به ۱۱۰ نفر افزایش یافت.

 

بررسی روند افزایشی آمار بستری ها نشان می دهد که مازندران با شتاب در مسیر سرازیری شیوع کرونا در حرکت است چون کل بستری ها که روز ۳۱ خرداد ماه به ۲۹۵ نفر و کمترین میزان کاهش یافته بود ، در روز هفتم تیر ماه به ۴۲۵ نفر افزایش یافت. این رقم به معنای افزایش ۷۰ درصدی آمار بستری بیماران کرونایی در طول تنها یک هفته است.

 

پیک پنجم با ویروس‌های هندی و آفریقایی

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه موج پنجم به مراتب خطرناک تر از موج های قبلی خواهد بود ، گفت : با توجه به اینکه استان های مختلف کشور از جمله تهران درگیر ویروس جهش یافته جدید شده اند ، مازندران نیز از سوی ویروس های جهش یافته  از نوع هندی و آفریقایی تهدید می شود.

 

وی ضمن انتقاد از عادی انگاری مردم استان نسبت به پروتکل های بهداشتی کرونایی ، افزود : با ادامه این روند و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و میهمانی دادن ها باید منتظر پیک پنجم به مراتب سخت تر از پیک های قبلی باشیم.

 

دکتر بابایی نسبت به روند افزایشی کرونا در مازندران هشدار داد و گفت : در عرض سه روز تعداد بیماران بستری کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ۲۱۴ نفر به ۲۷۶ نفر رسید و حدود ۲۹ درصد افزایش داشت.

 

وی تاکید کرد:  افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم سرماخوردگی حتی خفیف به پزشک یا درمانگاه کرونا مراجعه  و از حضور در جمع خودداری کنند.

 

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر استفاده از ماسک در محل کار و مکان های عمومی ، گفت : هرگونه عادی انگاری و کاهش حساست ها وضعیت شهرستان های استان را مجددا به سمت رنگ قرمز کرونایی خواهد برد.

 

در حال حاضر طبق آخرین ارزیابی سامانه ماسک شهرستان آمل در وضعیت قرمز، و پنج شهرستان قائم شهر، محمودآباد، نور، نکا و چالوس در وضعیت نارنجی و ۱۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرا دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------