آیا ۶۰ میلیون ایرانی امسال واکسینه می شوند/آمارها همخوانی ندارد



 کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مدعی شده که تمامی جمعیت هدف کشور در برنامه واکسیناسیون، امسال واکسینه می شوند. اما، باید دید این ادعا چقدر می تواند درست باشد. 

به گزارش مهر، تا روز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، قریب به ۶ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در کشور موفق به دریافت واکسن کرونا شده بودند و این نشان می‌دهد که برای دستیابی به ۶۰ میلیون جمعیت واکسینه شده تا پایان سال، فاصله زیادی داریم.

 

گفته می‌شود اگر حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور در مقابل این بیماری واکسینه شوند، می‌توان به ایمنی جمعی رسید و از این بابت، قدری خیال مردم بابت شکسته شدن زنجیره انتقال ویروس، آسوده شود. اما، اینکه بتوان تا پایان ۱۴۰۰، قریب به ۵۵ میلیون نفر دیگر را واکسینه کرد، جای سوال دارد. البته باید متذکر شویم که واکسیناسیون کامل یعنی هر نفر دوز اول و دوم را دریافت کرده باشد.

 

دو مسئله اساسی به نام واکسن و زمان 

آمارهار رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تا روز گذشته فقط یک میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۶۸ نفر توانسته اند دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

 

شاید مهم‌ترین مشکل در مسیر تسریع در امر واکسیناسیون جمعیت هدف کشور، نبود واکسن باشد. به طوری که به رغم خریدهای خارجی وزارت بهداشت، اما در تحویل این واکسن‌ها به ایران بد قولی شده و در نتیجه شاهد تزریق قطره چکانی واکسن در کشور هستیم.

 

همین مسئله باعث شده پس از گذشت ۵ ماه از آغاز برنامه ملی واکسیناسیون که با تزریق واکسن به کادر درمان آغاز شد، هنوز در مراحل ابتدایی راه است. ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که کادر درمان هم به طور کامل واکسینه نشده اند.

 

حسین کرمانپور مدیرکل سازمان نظام پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بعضی از کادر درمان بیمار شدند که یا کرونا گرفته بودند و یا اینکه بیماری‌های دیگری داشتند و لاجرم در شروع واکسیناسیون، نتوانستند واکسن بزنند. بنابراین، یک تعداد از جامعه پزشکی تا کنون اصلاً واکسن نزده‌اند.

 

وی افزود: یک تعداد بین دوز اول و دوم واکسن، مریض شدند و در نتیجه هنوز دوز دوم را نزده‌اند. یک تعدادی هم بعد از تزریق دوز اول دچار واکنش‌هایی شدند که پزشکان به آنها توصیه کرده‌اند دوز دوم را از نوع دیگری از واکسن بزنند. گروهی هم در دوز دوم دچار مشکل شده و نتوانستند واکسن بزنند.

 

کرمانپور ادامه داد: یک تعداد از جامعه پزشکی هم هنوز منتظر دوز دوم واکسن آسترازنکا هستند که نوبت آنها در اواخر تیرماه است و در نتیجه هنوز واکسیناسیون آنها تکمیل نشده است.

 

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران افزود: یک تعداد از کادر درمان هستند که هنوز برای دریافت واکسن مشکل دارند و ما ثبت نام آنها را انجام داده‌ایم و منتظر هستیم وزارت بهداشت، مکان و زمان تزریق واکسن به این گروه را اعلام کند.

 

کرمانپور در پاسخ به این سوال که این افراد شامل کدام گروه از کادر درمان هستند، گفت: کسانی که در مطب‌ها فعال هستند. مثل منشی‌ها، فیزیوتراپیست ها و…، و به طور کلی کسانی هستند که به پزشکان کمک می‌کنند و هنوز واکسن نزده‌اند. اینها کسانی هستند که ثبت نام شده‌اند، اما کسی به فکر آنها نیست.

 

در همین حال، روز گذشته بود که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در پایان جلسه روز گذشته ستاد که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، این وعده را داد که جمعیت هدف کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ واکسینه خواهند شد.

 

وی در توضیح این ادعا، گفت: از شهریور ۱۴۰۰ هر ماه حداقل ۱۰ میلیون دوز واکسن به دست وزارت بهداشت خواهد رسید که شامل واکسن‌های وارداتی و تولیدی است.

 

اگر فرض کنیم که چنین اتفاقی بیافتد و از شهریور هر ماه حداقل ۱۰ میلیون دوز واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد، یعنی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ می‌توان پیش بینی کرد ۶۰ میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت می‌رسد و همه آنها تزریق خواهند شد.

 

در همین حال، برای ماه‌های تیر و مرداد و شهریور هم اگر همین روال پیش برود، بعید به نظر می‌رسد که به مرز ۵ میلیون نفر جمعیت واکسینه شده به طور کامل برسیم. یعنی اینکه این ۵ میلیون نفر هر دو دوز واکسن را گرفته باشند. در مقابل، ۶۰ میلیون دوز واکسن نیمه دوم سال برای ۳۰ میلیون نفر خواهد بود که با احتساب ۵ میلیون نفر واکسینه شده تا اواخر شهریور ۱۴۰۰، جمعیتی در حدود ۳۵ میلیون نفر واکسینه خواهند شد. یعنی برای رسیدن به نقطه ایمنی جمعی، ۲۵ میلیون نفر کم داریم.

 

این در حالی است که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در حال حاضر ۸۷۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در کشور فعال است که توانایی روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دوز تزریق را دارند و این ظرفیت تا ۵۰۰ هزار دوز هم قابل افزایش است که البته در صورتی که واکسن تأمین شود.

 

بنابراین، به لحاظ مکانی و زمانی نیز برای انجام واکسیناسیون حداقل ۵۵ میلیون نفر از جمعیت هدف کشور، دچار مشکل هستیم و این طور که پیش می‌رود، به نظر نمی‌رسد که بتوان ۶۰ میلیون جمعیت هدف را امسال واکسینه ساخت. مگر اینکه شاهد افزایش تحویل واکسن به وزارت بهداشت باشیم و در کنار آن، وزارت بهداشت نسبت به افزایش مراکز واکسیناسیون و نیروهای واکسیناتور نیز اقدام کند تا بتوان در پایان سال ۱۴۰۰ به ایمنی جمعی رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------