حریرچی: کسانی که اعلام می‌کنند که مراسم محرم را برگزار می‌کنند باید عذرخواهی کنند| رئیسی:رستوران ها باید تعطیل شوند



 حریرچی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
معاون کل وزیر بهداشت: میزان رعایت مردم در زمینه شیوه نامه‌های بهداشتی، ۳۹ و ۲۲ صدم درصد است یعنی بیش از ۶۰ درصد مردم، شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند. 

 به گزارش صدا و سیما، دکتر ایرج حریرچی در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: متاسفانه در استان‌های البرز، گیلان، زنجان، کرمان و هرمزگان نیز بیش از ۷۰ درصد مردم شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند.

 

وی ادامه داد: در استان‌های تهران، قم و البرز بیش از ۶۷ درصد مردم در اماکن عمومی، ماسک نمی‌زنند یعنی از هر سه نفر، دو نفر ماسک نمی‌زنند.

 

این موجب شده است که در هفته گذشته ۲۲ هزار و ۳۰۰ بستری کرونا مثبت، حدود ۴۵ هزار بستری کرونا مثبت یا کرونا مشکوک و حدود ۱۸۰ هزارمورد بیمار سرپایی کرونا مثبت داشته باشیم.

 

آقای حریرچی افزود: این نشان گر این است که در هفته گذشته به علت پایین آمدن میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، موارد سرپایی ۲۶ و نیم درصد، موارد بستری ۳۲ درصد و فوت ۳۸ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.

 

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون بیمارستان‌ها در بسیاری از استان‌ها مانند مازندران، گلستان، کرمان، هرمزگان و تهران و البرز به ظرفیت کامل رسیدند و بیش از کمبود تخت، کاهش توان پرسنل بهداشت و درمان و خستگی مفرط آن‌ها را شاهدیم.

 

آقای حریرچی با بیان اینکه اگر این روند ادامه یابد، در هفته بعد، روند‌ها افزایشی خواهد بود، افزود: راه برون رفت، واکسیناسیون وسیع و جامع است که این کار با سرعت مناسبی در حال انجام است.

 

وی با تاکید بر اینکه رعایت شیوه نامه ها، ابزار بسیار مناسبی برای مقابله با بیماری کروناست، اضافه کرد: در آمریکا استفاده از ماسک در اماکن عمومی، اجباری شده است.

 

آقای حریرچی افزود: با توجه به تغییر ماهیت ویروس کرونا به ”دلتا“, هر نفر ۵ تا ۹ نفر را مبتلا می‌کند و بار ویروس در هر نفر ۱۰۰۰ برابر ویروس ووهان است بنابراین حتما باید اقدامات اساسی تری را انجام دهیم.

 

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر رعایت شیوه نامه‌ها بر همین منوال باشد و ضعف نظارت‌ها که در دو هفته اخیر، شدت یافته است ادامه یابد تا دو هفته آینده، بیماری کرونا تشدید خواهد شد و تا ۱۰ روز آینده، اوج گیری قابل توجه را خواهیم داشت مگر اینکه واکسیناسیون در ۲ ماه آینده، کمک عمده‌ای کند و ما را به ایمنی جمعی برساند.

 

آقای حریرچی افزود: میزان روزانه جانباختگان تا اطلاع ثانوی، حداقل در کانال ۲۰۰ نفر خواهد بود و احتمال دارد به بالای ۳۰۰ نفر نیز صعود کند.

 

او با اشاره به اینکه مصوبه اولیه شیوه نامه‌های ایام محرم، اعلام شده است، اضافه کرد: فعلا بر اساس این مصوبه، شرایط مانند پارسال خواهد بود یعنی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی.

 

آقای حریرچی به برگزارکنندگان مراسم و مردم هشدار داد که از مقام معظم رهبری، مراجع عظام و علما جلو نزنند و همان گونه که مقام معظم رهبری و مراجع، مراسم را تکی و با رعایت شیوه نامه‌ها برگزار کردند؛ دیگران هم شیوه نامه‌ها را رعایت کنند.

 

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کسانی که اعلام می‌کنند که مراسم ایام محرم را برگزار می‌کنند باید عذرخواهی کنند و باید به منظومه فکری و عملی مقام معظم رهبری و مراجع برگردند.

 

آقای حریرچی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای رفع کمبود احتمالی دارو و امکانات درمانی دیده شده است؟ گفت: اکنون مهمترین مانع برای تامین دارو و تجهیزات، محدودیت مالی موجود در سراسر کشور است، اما مدافعان سلامت و وزارت بهداشت، با چنگ و دندان، این امکانات را تامین می‌کنند.

 

وی افزود: نگذاشتیم تا دارو‌های ضد ویروس دچار کمبود شود و با استفاده از تخت‌های جدید، نگذاشتیم بیماران تحت فشار باشند.

 

آقای حریرچی گفت: اکنون برای بیماران کرونایی که بستری می‌شوند و بیماران سرپایی، کمبود امکانات قابل توجه نداریم.

 

رئیسی:رستوران ها باید تعطیل شوند/راه مقابله با کرونا آسان است 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از رستوران ها به عنوان شایع ترین مکان های انتقال بیماری نام برد و گفت: رستوران ها باید تعطیل شوند.

 

به گزارش مهر، علیرضا رئیسی، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، اظهار داشت: با توجه به بالا بودن درصد ابتلاء در کشورهایی که میزان واکسیناسیون کرونا بالا است، واکسن زدن به تنهایی کافی نیست و باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد.

 

وی گفت: همه شهرها تولید بیماری می‌کنند و تنها راه نجات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا این زنجیره قطع شود.

 

سخنگوی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه تنها تهران بیش از ۸ هزار بستری دارد، افزود: در بیشتر استان‌ها میزان بستری و ورودی بیمارستان‌ها به شدت در حال افزایش و تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن است، این یک هشدار جدی است.

 

رئیسی گفت: تولیدی سفرها، بی توجهی‌ها و عادی انگاری‌ها، افزایش ورودی بیمارستان‌ها است و این فشار روی کادر درمان را دو چندان کرده است.

 

وی افزود: ۱۷۰ هزار اتومبیل در تعطیلات گذشته از تهران خارج شده اند، یعنی مسافرت حدود ۵۰۰ هزار نفر و همین رفتارها باعث چرخش کرونا در سطح کشور شده است.

 

رئیسی گفت: ما تنها کشور درگیر کرونا نیستیم و این ویروس در سطح دنیا در حال گردش است؛ اما راه مقابله با کرونا ساده است و آن هم رعایت پروتکل‌ها است؛ البته این پشتوانه قوی اقتصادی می‌خواهد.

 

سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: برای رهایی از کرونا، تعطیلی سراسری با نظارت سفت و سخت لازم است.

 

رئیسی گفت: یکی از جاهای بسیار خطرناک و با قابلیت سرایت بالا، رستوران‌ها است. من اعتقاد دارم رستوران‌ها باید بسته شود.

 

وی افزود: برخی‌ها بی نظم اند و به هر طریقی دنبال دور زدن محدودیت‌ها هستند و این افراد چرخه بیماری را تشدید می‌کنند.

 

رئیسی گفت: برخی استان‌ها در گروه‌های سنی اعلام شده ۶۰ درصد واکسن نزده اند.

 

وی درباره طرح شهید سلیمانی هم گفت: طرح بیماریابی، شناسایی و کمک به بیماران در منزلِ در سطح کشور فعال است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------